خبر فوری

۲۴۹ هزار خانوار از چرخه دریافت مستمری کمیته امداد خارج شدند

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس، کمیته امداد امام خمینی بیش از یک میلیون و 600 هزار خانوار تحت پوشش دارد که از این تعداد یک میلیون و 300 هزار سالمند، بیش از یک میلیون و 200 هزار زن سرپرست خانوار، 330 هزار دانش آموز، 72 هزار دانشجو و 500 هزار نفر از حمایت‌های تک خدمتی و چند خدمتی کمیته امداد استفاده می کنند.

ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده مهم ترین اولویت حوزه حمایتهای اجتماعی است، اغلب مددجویان تحت پوشش بیمه های سلامت، شهری، روستایی و عشایر، حوادث، قالی بافی هستند.

کمیته امداد در تلاش است تا با ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده ضمن حفظ کرامت و عزت نفس مددجویان آنها را به سمت توانمندسازی هدایت کند.

خروج 249 هزار خانوار از چرخه دریافت مستمری 

فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداددر گفت‌وگو با خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس گفت: در سال گذشته 249 هزار خانوار از چرخه دریافت مستمری خارج شدند که این امر موجب صرفه‌جویی 82 میلیارد تومان شد.

رهبر گفت: این مددجویان عمدتا با دریافت خدماتی چون مسکن و اشتغال روی پای خود ایستاده و یا به دلیل ازدواج، آزادی سرپرست زندانی، فوت و یا ارث بردن از اقوام درجه یک خود از شمول مددجویی این نهاد خارج شده بودند. 

وی افزود: امسال نیز 68 هزار مددجو توانمند شدند و تعداد تسهیلات پرداخت شده به مددجویان طی سال گذشته 200 هزار فقره بود که خدمات ارائه شده به مددجویان شامل تسهیلات ضروری، قرض الحسنه و اشتغال بوده است.

کمک‌ به رفع سوءتغذیه مددجویان

در این میان اداره کل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد در زیرمجموعه معاونت حمایتی این نهاد، در زمینه کمک‌ به رفع سوءتغذیه مددجویان، ارتقای شاخص های بهداشتی نیازمندان، پرداخت فرانشیز و خدمات ویژه درمانی، ایجاد بیمه درمانی مددجویان شهری، بیمه اجتماعی مددجویان، روستائیان و عشایر برنامه‌هایی را تعریف کرده است.

تأمین هزینه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج

به طوری که تأمین هزینه تهیه سبد کالاهای خوراکی، هزینه اجرای طرح‌های بهداشتی برای سالمندان و زندانیان، هزینه‌های دندانپزشکی، بهسازی سرویس‌های بهداشتی منازل، اجرای طرح‌های غربالگری، نظارت بر عملکرد پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد، تأمین هزینه‌های خارج از شمول بیمه، تأمین هزینه و تجهیزات پزشکی و تأمین هزینه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج به همراه پرداخت حق بیمه زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایر از جمله فعالیت‌هایی است که طی این سالها انجام گرفته است. 

مقاوم‌سازی مناطق آسیب‌پذیر

همچنین در زمینه مدیریت بحران و حوادث، پرداخت سرانه بیمه حوادث اسباب و اثاثیه مددجویان، ارائه مایحتاج و خدمات فوری به آسیب‌دیدگان حوادث، مقاوم‌سازی مناطق آسیب‌پذیر، شناسایی و ساماندهی مناطق معین و فرهنگسازی، دیده‌بانی، پیگیری اردوهای جهادی و نیازسنجی از برنامه‌هایی است که در گروه مدیریت بحران و مناطق محروم پیگیری می‌شود. 

پرداخت عیدی و مستمری ماهانه به تفکیک بعد خانوار

حوزه زنان سرپرست خانوار، سالمندان و طرح شهید رجایی یکی از برنامه‌های بسیار مهم در حوزه حمایت‌های اجتماعی بوده است که در این نهاد انقلابی طی سال‌های گذشته پیگیری شده، به طوری که پرداخت مستمری ماهانه به تفکیک بعد خانوار، پرداخت عیدی به خانوارها، هزینه‌های انشعاب آب، برق، گاز، پرداخت اقساط معوقه وام‌های دریافتی، تأمین هزینه‌های پوشاک، لوازم‌التحریر و تحصیل دنبال شده و حتی در مواردی، به اجاره مسکن مددجویان و پرداخت آن کمک شده است. 

تأمین جهیزیه و پرداخت وام برای تهیه مسکن 

کمک به امر ازدواج مددجویان با تأمین جهیزیه آنها، کمک به ازدواج فرزندان ذکور، پرداخت وام در زمینه تهیه مسکن و ازدواج، رسیدگی و پیگیری مسائل دانشجویان و پرداخت اقساط معوقه آنها از جمله حمایت‌های اجتماعی در حال انجام است. 

معافیت سربازی فرزندان مددجویان

حتی کمیته امداد، تسهیلات نظام وظیفه برای فرزندان تحت پوشش با معافیت یگانه فرزند ذکور دارای دو خواهر،‌ انتقال محل خدمت و کاهش تعرفه، معافیت مددجویان از هزینه انشعابات و پیگیری امور حمایت‌های خاص خارج از امداد مانند سبد کالا، یارانه و… از دیگر حمایت‌هایی است که در این سالها انجام شده و مددجویان چشم به این کمک‌ها دوخته‌اند. 

به روزرسانی بانک اطلاعات نیازمندان

خدمات مددکاری زیادی نیز در کمیته امداد به مددجویان آن داده می‌شود به طوری که در گروه مددکاری، خدمات تک و چندخدمتی به نیازمندان بر مبنای نوع و مدت زمان نیاز،‌ تعیین سهمیه کمک‌‌معیشت بگیران، به روزرسانی بانک اطلاعات نیازمندان، رفع همپوشانی سازمانی، ساماندهی نیروی انسانی مددکار، بررسی پرونده‌های کمیسیون اموال و تقلیل و بخشودگی در وام‌های قرض‌الحسنه از سوی مددکاران به خانوارها ارائه می‌شود. 

ارائه خدمات مشاوره به مددجویان

در ارائه این خدمات مشاوره، تخفیفات مددجویی، ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی فردی و گروهی و بررسی رصد و تجزیه و تحلیل آسیب‌های اجتماعی در میان مددجویان انجام شود. 

انتهای پیام/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید