خبر فوری

رمزگشایی از مرگ غواص کرمانشاهی در سواحل قشم / کمبود امکانات یا اشتباه فردی / عقبگرد قشم از مجرای انتشار اخبار نادرست

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبر گزاری برنا در هرمزگان،ابتدا باید این حادثه را به خانواده مرحوم فردین سورینی که با شادی به جزیره قشم آمدند و در بازگشت غم بزرگ از دست دادن جوان دلبند خود را بر دوش داشتند تسلیت گفت و برای مرحوم سورینی هم از پیشگاه احدیت طلب آمرزش نمود.

چند نکته مهم در این اتفاق دردناک به کنکاش و توجه ویژه نیاز داشت که دراین‌گزارش با دقت به بررسی این نکات پرداخته ایم.

آنچه به عنوان مهمترین دلیل برای حادثه ای که هفته گذشته برای این هموطن کرمانشاهی ما در آب های ساحلی پارک زیتون روی داد، مطرح می شود عدم اطلاع از یک پدیده علمی ثابت شده در کنار استفاده نکردن از لوازم استاندارد غواصی است .

برای روشن شدن چند و چون حادثه ابتدا با معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت و شنودی داشتیم که فرزین حقدل هم با ابراز تاسف از وقوع چنین حادثه ای در قشم، گفت: سازمان منطقه آزاد قشم در مجاورت پارک زیتون قشم از سال های گذشته و براساس اصل 44 قانون اساسی که بر واگذاری امور به بخش خصوصی تاکید دارد، مجوز فعالیت چندین مدرسه غواصی را صادر کرده است.

وی افزود: طی این مدت مدارس غواصی قشم با بکارگیری اساتید برجسته و دارای مدارک بین المللی و با برگزاری دوره های آموزشی خاص به علاقمندان این ورزش دریایی چه به صورت فردی، گروهی و همچنین به نیروهای امدادی که از نقاط مختلف کشور به این مدراس مراجعه کرده اند، مدارک مدرسی در سطح بین المللی ارائه کرده اند.

حقدل ادامه داد: سازمان منطقه آزاد قشم همچنین طی سال های گذشته درراستای پیاده سازی سیاست های واگذاری امور به بخش خصوصی ، بارها آمادگی خود را برای اعطای مجوز ایجاد پلاژهای ویژه برای بسط انواع تفریحات دریایی مجاز در این منطقه از طریق رسانه های مختلف اعلام کرده است اما انتخاب چند نقطه مناسب برای راه اندازی پلاژ ، بخصوص پلاژ بانوان ، با موانعی از سوی بخش خصوصی روبرو شده است و تاکنون این امر در قشم میسر نگردیده است ، لذا تمامی تفریحات دریایی درقشم از طریق مدارس و کلوپ های غواصی دارای مجوز از سازمان منطقه آزاد قشم درچارچوبی استاندارد ارائه و و سازمان منطقه آزاد قشم نیز بر صحت خدمات آنها نظارت دارد.

وی در ارتباط با حادثه جان باختن جوان کرمانشاهی در آب های ساحلی جزیره قشم، گفت: متاسفانه فردین سورینی به عنوان میهمان جزیره قشم بدون توجه به تابلو "شنا ممنوع" که در محل ورود وی به دریا از سوی مسئولان حوزه ورزش سازمان منطقه آزاد قشم نصب شده،  و براساس آنچه مسئولان مدارس غواصی اعلام کرده اند با وسایل غیر مرتبط با ورزش غواصی وارد دریا شده و این اقدام متاسفانه به قیمت از دست دادن جانش تمام شده است.

اما رمزگشایی از حقیقت تلخ این فاجعه از کلام  مدرس ارشد غواصی فدراسیون نجات غریق و غواصی کشور و مدیر موسسه باشگاه فرهنگی – ورزشی مدرسه غواصی قشم :  با وجود 10 مدرسه غواصی در جزیره قشم و قیمت مناسب ، اتفاقاتی اینچنین در این منطقه دور از انتظار است. غواصی یک علم با ترکیبی از چندین دانش ورزشی و حرکتی است.

علی اکبر حاجی محمدی که تیم نجات غریق مدرسه غواصی وی موفق به پیدا کردن جنازه جوان کرمانشاهی در آب های جزیره قشم شده اند، ادامه داد: فرد فوت شده دو روز پیش از این حادثه با مراجعه به موسسه باشگاه فرهنگی – ورزشی مدرسه غواصی قشم خواستار پر کردن هوا در کپسول اکسیژنی که همراه داشت شده بود و همکاران ما به صراحت خطر استفاده از این کپسول برای ورود به دریا را به وی گوشزد کرده بودند.

وی گفت: متاسفانه راهنمایی های ارائه شده در زمینه استفاده نکردن از کپسولی که ویژه غواصی نیست در فرد مراجعه کننده تاثیر نگذاشت و شواهد حاکی از آن است که مرحوم سورینی به هر ترتیب کپسول غواصی خود را با اکسیژن پر کرده است .

مدیر موسسه باشگاه فرهنگی – ورزشی مدرسه غواصی قشم ادامه داد: روز حادثه از طرف اداره آتش نشانی قشم خبر مفقود شدن جوانی در دریا به این موسسه اعلام شد و بلافاصله تیم سه نفره امداد و نجات ما به سرپرستی حسین خراسانی مدرس بین المللی غواصی برای یافتن وی در تاریکی هوا با همه تجهیزات مورد نیاز وارد دریا شد و پس از کنکاش فضای اطراف متاسفانه با جنازه وی در عمق یک متر و نیمی آب های ساحل جنوبی شهر قشم مواجه شدند.

وی با اعلام اینکه هر غواص به هنگام ورود به آب باید تجهیزاتی از جمله کارد برای پاره کردن تورهایی که در دریا رها شده و احتمال پیچیده شدن به بدن غواص را دارد همراه داشته باشد، گفت: فردین سورینی متاسفانه از همراه داشتن تجهیزات لازم و حیاتی منجمله کارد هم برخوردار نبود و تیم امداد و نجات موسسه باشگاه فرهنگی – ورزشی مدرسه غواصی قشم با بازکردن طنابی که به دور بدن وی پیچیده شده بود جوان فوت شده را از اب خارج کردند.

حاجی محمدی تاکید کرد: ورود یک نفره غواص به داخل آب خارج از قوانین و مقررات است و حداقل دو نفر باید با هم در سفر به زیر دریا همراه باشند که در این زمینه نیز شاهد اشتباهات فردی این جوان بودیم.

وی از غواصی به عنوان ورزشی بسیار ایمن نام برد و گفت: با رعایت اصول مقدماتی به هیچ وجه نباید با حادثه ای همانند آنچه در مورد جوان کرمانشاهی در آب های ساحلی قشم اتفاق افتاد، مواجه شویم.

در ادامه تحقیق انجام شده و به منظور مشخص شدن زوایای بیشتری از این حادثه با  سید محمد رضوی ، مدرس بین المللی غواصی  و متخصص امداد و نجات غواصی مصاحبه شد و وی اینگونه توضیح داد: اکسیژن گازی حیاتی و مورد نیاز بدن ما است ، اما وجود بیش از حد آن نیز می تواند سمی ، خطرناک و باعث (Oxygen Toxicity) مسمومیت اکسیژن گردد. معمولاً این زمانی اتفاق خواهد افتاد که در طول غواصی از میزان مجاز فشار نسبی اکسیژن ۱.۴ تا ۱.۶ در گاز تنفسی خود تجاوز نموده باشد.

مدیر کلوپ غواصی نگین ساحل قشم ادامه داد : بصورت کلی دو نوع مسمومیت اکسیژن وجود دارد، مسمومیت اکسیژن تنفسی که موجب سوزش ریه (احساس خارش و سوزاندن) و سرفه میگردد و  مسمومیت اکسیژن سیستم عصبی مرکزی (CNS) که زمانی شروع می شود که فشار جزئی اکسیژن از ۱.۴ ATA بیشتر است. علائم مسمومیت اکسیژن CNS شامل واکنش عضلانی (کشش ، لرزش) ، تهوع، تشنج و بیهوشی است .

درنتیجه و به احتمال بسیار قوی جوان کرمانشاهی نسبت به این مطلب علمی اطلاعات کافی نداشته و همانگونه که از تصاویر تجهیزات پیداست کپسول بیمارستانی اکسیژن خالص را بصورت مستقیم و بدون شیر کنترل فشار به ماسک غیر استاندارد ( ماسک تموم صورت که به ماسک شیمیایی معروف است ) متصل کرده تا آب وارد ماسک نشود و به این ترتیب خود را در معرض تنفس اکسیژن خالص قرار داده است و در اثر آن به بیهوشی سیستم عصبی دچار و براثر مسمومیت گازی جان داده است .

اما آنچه در این میان قابل تامل است ، نگاه غیر منصفانه و لطمه آفرین رسانه ها به این حادثه بود به طوری که برای عقب نماندن از یکدیگر بدون رعایت اصول حرفه خبرنگاری و بررسی دقیق تر این موضوع به مواردی اشاره کردند که به هیچ وجه صحت ندارد.

به طور مثال یکی از سایت های خبری در مطلب مربوط به این حادثه پس از اظهار ناراحتی از این اتفاق دردناک، از منطقه پارک زیتون قشم به دلیل جزر و مدهای دریا به عنوان مکان بسیار پرخطری برای شنا کردن یاد کرده که طی ماه های گذشته مسافران بسیاری در آن قربانی شده اند.

*** اگر چنین خبری صحت داشته باشد که طی چند ماه گذشته مسافران بسیاری قربانی شنا کردن در این ساحل شده اند باید اولین ایراد را به خود این سایت خبری گرفت که نسبت به پوشش آن اقدام نکرده بود؟ 

همچنین این سوال پیش می آید اگر چنین مطلبی که دوستان رسانه ای به آن اشاره کرده اند واقعیت داشت، آیا مسئولان کشور نسبت به جان باختن بسیاری از مسافران طی چند ماه در یک نقطه از ساحل قشم (پارک زیتون) بی تفاوت می ماندند و هیچ اقدامی نمی کردند؟

چگونه است که هیچ گزارشی از هیچگونه آسیب جانی طی ماه های گذشته در ساحل زیتون قشم واصل نگردیده است؟

یکی از سایت های دیگر خبری هم با انتخاب تیتر "بی توجهی مسئولان منطقه آزاد قشم به جان گردشگران" موضوع غرق شدن این جوان کرمانشاهی را مورد نقد قرار داده و اعلام کرده چرا منطقه ای مثل قشم باید از داشتن خدمات و امکانات بسیار ابتدایی اما ضروری محروم باشد، امکاناتی که نه از سر عقب ماندگی اقتصادی، بلکه از سر سهل انگاری های مدیریتی رخ می دهد و در ادامه آورده چرا نباید از سواحل قشم همانند دیگر کشور ها بهترین استفاده را برد؟

این دوست رسانه ای ما به خوبی بر این موضوع که از سواحل کشورمان از جمله قشم نمی توان براساس مسائل اعتقادی همانند سواحل دیگر کشورها استفاده کرد آگاه است اما با عنوان کردن این موضوع در صدد گناهکار نشان دادن سازمان منطقه ازاد قشم بر آمده است.

درکنار این مطلب به اطلاع رسانه های محترم جزیره قشم می رساند همانطور که معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه ازاد قشم اعلام کردند، این سازمان آماده دادن مجوز به طرح های ورزشی در بخش دریایی می باشد و همه باید تلاش کنیم تا بخش خصوصی برای ورود به حوزه سرمایه گذاری در این منطقه ترغیب شود.

متاسفانه رسانه های مخالف دولت و نمایندگان دولت تدبیر و امید در جزیره قشم طی سه سال و نیم گذشته هر از چندگاهی با تیتر کردن موضوعاتی همانند اتفاق دردناک غرق شدن فردین سورینی تلاش می کنند همه مشکلات را به گردن سازمان منطقه آزاد قشم بیاندازند اما خواسته یا ناخواسته متوجه این حقیقت نیستند که با تیترهایی مخرب و غیر واقعی خود چه ضربه ای به اقتصاد جزیره قشم و پیشرفت صنعت گردشگری در این بخش از سرزمین عزیزمان می زنند.

عنوان کردن جان باختن شمار زیادی از مسافران طی چند ماه گذشته در ساحل پارک زیتون شهر قشم به عنوان یک خبر غیرواقعی و نگران کننده به طور حتم مانع از حضور میلیونی گردشگران به قشم خواهد شد و اگر دوستان رسانه ای جزیره نگران وضع اقتصادی فعالان اقتصادی در این منطقه هستند انتشار خبرهای منفی و یکسویه  با ادعای آنان همسو نیست و جدای از بی توجهی آنان به حرفه خبرنگاری که اصل بر صحت مطالب منتشره است، در حقیقت با اینگونه نوشتار به مردم قشم و فعالان اقتصادی نیز جفا کرده اند.

به هر حال حادثه دردناک غرق شدن فردین سورینی خبر تلخی بود که امیدواریم با افزایش نصب تابلوهای راهنما در مکان های پر خطر در سواحل قشم و اطلاع رسانی بیشتر دراین خصوص از سوی رسانه های جزیره ای که مهد ورزش غواصی در کشور است ، دیگر شاهد آن نباشیم و رسانه ها نیز با معرفی بهتر قشم به عنوان مهمترین و برترین قطب غواصی کشور تلاش کنند علاقمندان به این رشته ورزشی را به استفاده صحیح از غواصی از طریق ۱۰ مدرسه این رشته تفریحی و ورزشی دریایی درجزیره قشم ترغیب کنند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید