خبر فوری

بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی شهرداری قم تقدیم شورا شد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم شامگاه شنبه در جلسه دویست و پانزدهم شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۶ در چارچوب زمانی خودش تحویل شورای اسلامی شهر قم می‌شود اظهار داشت: در سال ۹۵ به این دلیل که برنامه راهبردی نداشتیم به صورت پروژه محور بودجه را ارائه دادیم.

وی با اشاره به اهداف بودجه ۹۵ گفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام، ساماندهی وضعیت زیست محیطی شهر و بدهی‌های شهرداری قم و تدوین برنامه قم ۱۴۰۰ از جمله اهداف بودجه سال جاری بود که به نتیجه خوبی رسیده است.

شهردار قم با اشاره به اینکه در ارتباط با مباحث زیست محیطی اتفاقات خوبی در پسماند و فضای سبز اتفاق افتاده است، گفت: در زمینه بدهی‌ها هم بالای ۷۰۰ میلیارد تومان مستهلک شده است از مطالبات شهرداری از دولت هم ۷۰۰ میلیارد کارسازی شده و نزدیک به همین مبلغ سند به تهران ارسال شده و شرایط عملی شدن محقق شده است.

وی افزود: سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد با توجه به این اسناد اوراق بهادار و سکوک را منتشر کرده و مطالبات شهرداری قم از این طریق پرداخت می‌شود.

شهردار قم افزود: در سال جاری برنامه قم ۱۴۰۰ بر اساس چشم انداز ۱۴۱۴ تدوین شده که بودجه ۹۶ بر همین اساس تقدیم می‌شود.

۸۳ درصد سهم بودجه عمرانی

به گفته وی، اعتبارات جاری و عمرانی بودجه شهرداری قم در سال ۹۶، دو هزار میلیارد تومان به شورای شهر قم پیشنهاد می‌شود که ۴۲ درصد نسبت به سال قبل رشد دارد. ۸۳ درصد بودجه سال آینده شهرداری قم مربوط به ارتباطات عمرانی و ۱۷ درصد مربوط به اعتبارات جاری می‌شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به پیگیری برای تحقق ۵۰۰ میلیون یورو فاینانس برای دو خط متروی قم اظهار داشت: درواقع با احتساب این رقم، بودجه سال آینده شهرداری قم به ۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گفته وی، اعتبارات جاری و عمرانی بودجه شهرداری قم در سال ۹۶، دو هزار میلیارد تومان به شورای شهر قم پیشنهاد می‌شود که ۴۲ درصد نسبت به سال قبل رشد دارد. ۸۳ درصد مربوط به اعتبارات عمرانی و ۱۷ درصد مربوط به اعتبارات جاری می‌شود.

شهردار قم با اشاره به اینکه سهم بودجه عمرانی نسبت به سال قبل ۵ درصد رشد دارد خاطرنشان کرد: تبدیل این بودجه جاری به ۱۷ درصد رعایت ارکان اقتصاد مقاومتی توسط شهرداری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی با توجه به تحلیل وضع موجود در سند راهبردی و همچنین طرح تفصیلی شهر قم اولویت‌های بودجه عمرانی به پنج دسته تقسیم شده است گفت: توسعه و بازپیرایی فضای سبز، توسعه معابر و پیاده‌رو سازی، توسعه قطار شهری قم، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی ورزشی، افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری این اولویت‌های را تشکیل می‌دهند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اختصاص ۱۱ درصد از بودجه عمرانی سال آینده شهرداری قم به مسائل زیست محیطی گفت: سرانه فضای سبز شهری قم یک سوم استاندارد است که افزایش ۱۳۶ درصدی بودجه فضای سبز را در سال آینده پیش بینی کردیم.

رشد بودجه قطار شهری و پیاده‌روسازی

به گفته وی، ۳۲ درصد بودجه به روان سازی عبور و مرور اختصاص دارد که در این حوزه بودجه قطار شهری ۱۰۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و رشد بودجه پیاده‌روسازی هم ۴۷ درصد است.

شهردار قم با اشاره به اینکه هدف سوم بودجه سال آینده توسعه قطار شهری است، اظهار داشت: در این راستا در روزهای گذشته خط یک مترو به پایان حفاری رسید. واگن‌ها از فاینانس روسیه به مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو تأمین خواهد شد که تا پایان خط یک مشکل اعتباری نخواهیم داشت.

وی افزود: خط دو مترو در حال تکمیل مطالعات اولیه است تا فاینانس به شورای اقتصاد برود. تا پایان امسال مطالعات انجام خواهد شد و قطعاً می‌توانیم فاینانس ۳۰۰ میلیون یورویی برای این خط فراهم کنیم.

به گفته شهردار قم، ۵۰۰ میلیون یورو در مجموع فاینانس قطار شهری در بودجه پیش بینی شده که در سال‌های گذشته هم به صورت اسمی در بودجه قرار داشت اما سال آینده برای نخستین بار محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: بودجه سال آینده در حوزه هدف چهارم که ارتقای خدمات و رفاه اجتماعی است با رشد دو هزار و ۸۰۰ درصدی مواجه است تا تحولی در امور فرهنگی و ورزشی شهر قم ایجاد شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید