خبر فوری
شهرهای باستانی کیش : شهر تاریخی حریره|یوتراوز

شهرهای باستانی کیش؛ شهرهای مرجانی کاریز و حریره

جزیره کیش به عنوان یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در کشور محسوب می‌شود. این جزیره در عین برخورداری از جاذبه‌های تفریحی متعدد، مکان‌های تاریخی پرشماری را نیز در خود جای داده است. در طول تاریخ شهرهای باستانی متعددی در جزیرهکیش قرار داشته‌اند که امروزه برخی از آن‌ها هنوز به جای مانده‌اند. در این مطلب با تعدادی از شهرهای باستانی کیش آشنا شده و به بررسی جاذبه‌های این شهرها پرداخته می شود.

حریره؛ شهری هزار ساله در کیش

در طول تاریخ با توجه به موقعیت کلیدی جزیره کیش و عبور و مرور کشتی‌های تجاری، تصمیم بر آن شد تا شهری بندری در این جزیره احداث شود. با توجه به این موضوع در قسمت شمالی جزیره کیش شهری با نام حریره راه‌اندازی شد. این منطقه به دلیل بهره‌مندی از سواحل صخره‌ای و خلیج‌ها و دماغه‌های مختلف، بهترین منطقه برای ساخت شهر حریره محسوب می‌شد. شهر باستانی حریره در کیش، یکی از قدیمی‌ترین مکان های دیدنی کیش است که همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته است. برای همین مسافران بسیاری با خرید بلیط هواپیما مشهد کیش به این منطقه سفر کرده‌اند. بنا بر شواهد این شهر تاریخی دارای قدمتی بیش از 800 سال بوده و از ارزش تاریخی بسیار بالایی برخوردار است. این شهر قدیمی در دورانی که جزیره کیش محل پهلوگرفتن کشتی‌ها و اقامتگاه تجار مختلف بوده، اهمیت بسیار بالایی داشته است و در دوره‌هایی بین قرن 4 تا 10 دوران شکوه این شهر محسوب می‌شد. شهر حریره در دوران ایلخانیان نیز شهری ارزشمند بوده و بارها مورد بازسازی قرار گرفته بود. در طول دوره‌های تاریخی مختلف آثار باستانی متعددی در این شهر به جای مانده است که از جمله آن‌ها می‌توان به سکه‌های قدیمی و ظروف چینی تاریخی اشاره کرد. این شهر قدیمی در طول تاریخ به عنوان شهری آباد و باشکوه محسوب می‌شد. طبیعتا گذر زمان و پدیده‌های مختلف نظیر فرسایش و سیل موجب شده تا به بخش‌های بسیاری از شهر تاریخی حریره آسیب وارد شود؛ اما همین ساختمان‌های باقی مانده از حریره نیز می‌توانند جاذبه‌ای منحصر به فرد را برای گردشگران رقم بزنند. وسعت این شهر چیزی در حدود 120 هکتار تخمین زده شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت این شهر برای گردشگران، بناهای ساخته‌شده با سنگ‌های آهکی و مرجانی آن است. برخلاف بسیاری از بناهای ساخته‌شده در آن دوران که با خشت ساخته می‌شدند، بناهای این شهر عمدتا با استفاده از مصالح ذکر شده احداث شده‌اند. یکی از زیباترین بناهای به جا مانده در شهرهای باستانی کیش، اسکله شهر حریره است. در کنار ساحل این شهر منطقه‌ای شبیه به یک هزارتو وجود دارد که در دوران قدیم به عنوان اسکله شهر حریره شناخته می‌شد. با وجود تخریب و آسیب‌هایی که در گذر زمان شهر باستانی در جزیره کیش وارد شده است، هم‌چنان معماری این بنا قابل مشاهده است. پس پیشنهاد می کنیم پیش از آنکه با بلیط هواپیما کیش مشهد به شهر خود بازگردید، از این شهر باستانی بازدید کنید. علاوه بر این بنا، خانه اعیبانی شهر حریره نیز دیگر بنایی است که می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید. این خانه تاریخی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های به جا مانده در جنوب کشور است که از بخش‌های مختلفی نظیر سکوهای درب ورودی، اتاق شاه‌نشین و حیاط مرکزی تشکیل شده است. اگر قصد بازدید از شهر حریره را دارید، می‌توانید با سفر به قسمت شمالی کیش، وارد جاده کرانه شده و در نزدیکی مجموعه المپیک کیش، از شهر حریره بازدید کنید.

شهرهای باستانی کیش : شهر تاریخی حریره|یوتراوز

شهر زیر زمینی کاریز

کاریز واژه‌ای قدیمی است و در گذشته از آن به عنوان محلی برای هدایت آب‌های زیرزمینی به کار می‌رفته است. قنات جزیره کیش قدمتی بیش از 2500 سال دارد و آب شیرین این جزیره را تامین می کرد. شهر زیرزمینی کاریز به دلیل شیب بسیار کم جزیره کیش، نقشی اساسی را در هدایت‌ آب‌های زیرزمینی این جزیره ایفا می‌کرده و در دوره خود روشی بسیار پیشرفته برای هدایت آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شده است. شهر زیرزمینی کاریز در حال حاضر با تغییر کاربری به محلی برای گشت و گذار گردشگران و بازدید آن‌ها تبدیل شده است. این مجموعه از قسمت‌های مختلفی از جمله رستوران، غرفه‌های صنایع دستی، موزه و … تشکیل می‌شود و موسس آن منصور حاجی حسینی است. اگر قصد دسترسی به شهر تاریخی کاریز را دارید، باید پیش از هر چیز برای خرید بلیط هواپیما تهران کیش اقدام کنید. این شهر تاریخی در بلوار میر مهنای کیش قرار دارد. شما می‌توانید با عبور از میدان المپیک و نرسیده به میدان فارور از این بنای قدیمی بازدید کنید. قنات قدیمی کیش با طولی در حدود 15 کیلومتر، در دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه، تا محل فعلی مجموعه گردشگری شهر زیرزمینی کیش به سه رشته تبدیل می‌شود. این محل در نهایت به شهر قدیمی حریره می‌ریزد. در طول مسیر کاریز، چاه‌های مختلفی برای برداشت آب وجود دارد که برای مصارف مختلفی از جمله: برداشت آب و آبیاری فضای سبز به کار می‌رفته است. کاریز از جمله جاهای دیدنی کیش از که می توانید پیش از سفر  با بلیط هواپیما کیش تهران و ترک جزیره از آن دیدن کنید. آب شیرین این منطقه از بارندگی‌های فصلی جزیره کیش تامین می‌شود که مرجان‌های واقع شده در آن منطقه به عنوان یک فیلتر عمل کرده و از ورود گل و لای به مسیر آب جلوگیری می‌کند. سقف این شهر تاریخی به شکل مرجانی بوده و مملو از صدف‌ها و فسیل‌های آبزیان مختلف است. بنا بر آزمایش‌های صورت‌ گرفته از سوی دانشمندان خارجی، قدمت بقایای داخل این سقف به حدود 53 میلیون سال پیش باز می‌گردد.

شهرهای باستانی کیش : شهر تاریخی حریره|یوتراوز

سخن پایانی

جزیره کیش به عنوان یکی از توریستی‌ترین مناطق در جنوب کشور شناخته می‌شود. این جزیره با برخورداری از امکانات تفریحی متعدد و ساحل‌های تماشایی بسیاری از مسافران و گردشگران را مجذوب خود کرده است؛ در این جزیره شهرهای تاریخی متعددی وجود دارد که با تماشای هر کدام می‌توان برگی از تاریخ  مصور ایران را ورق زد. از جمله شهرهای باستانی کیش می‌توان به دو شهر حریره و کاریز اشاره کرد. برای بازدید از این شهرهای تماشایی تنها کافی است با خرید بلیط هواپیما از سایت یوتراوز در کم‌ترین زمان به جزیره کیش سفر کنید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید