خبر فوری

آبزیانی که باید برای مصرف مردم حفظ کنیم خوراک طیور می‌شود/ بیداد صید پرساین در سواحل بندر لنگه

هرمزبان – بعد از اعتراض به صید پرساین شبانه در سواحل سیریک و قشم، حالا فعالان اجتماعی از بیداد این صید بسیار مخرب در سواحل بندر لنگه خبر می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایسنا ، «صید شب چراغی» در واقع نوعی صید غیرمجاز ابداعی عده‌ای سودجو و منفعت طلب است که در هنگام شب و با استفاده از نور چراغ یا نورافکن‌های پرقدرت به عمق آب تابانده و گله‌های ماهی در اندازه‌های کوچک و بزرگ و غیرتجاری را به دام می‌اندازند. برای هر بار تورریزی افزون بر چند تُن از انواع ماهیان که بیشرشیرماهی‌های ریز بوده، در دام صیادان متخلف افتاده و حتی ممکن است توراندازی در طول یک شب چندین بار تکرار شود، در این روش بی‌رحمانه صید، هیچ گونه شانسی برای فرار ماهی‌ها وجود ندارد و انواع مختلف ماهی بالغ و نابالغ به شکل ناباورانه ای مورد کشتار جمعی قرار می‌گیرند.

در این صید مخرب که تور ماهی‌گیری در دریا پهن می‌شود و با نورافکن‌، نور شدید در دریا منعکس شده، باعث تجمع ماهیان ریز و درشت در اطراف شناور می‌شود؛ پس از آن نیز شناور دوم با بهره‌گیری از تور پرساین محاصره‌ای تمامی ماهی‌های جمع شده را در زیر نور جمع‌آوری می‌کند.

در این روش بسیار مخرب از صیادی، نورافکن های پر قدرت به عمق آب تابانده می شود که نور شدید منعکس شده،باعث تجمع ماهیان ریز و درشت در اطراف شناور می گردد. پس از آن شناور دومی با بهره گیری از تور پرساین محاصره ای تمامی آبزیان جمع شده در زیر نور را جمع آوری می‌کند.

گاهی برای هر بار تور ریزی بالغ بر چند تن از انواع شیر ماهی های ریز و یا دیگر انواع ماهیان در دام صیاد متخلف افتاده و حتی ممکن است تور اندازی در طول یک شب چندین بار تکرار شود، غم انگیز اینکه در نبود نظارت و یا نیروی بازدارنده کافی، صدها فروند شناور پرساینر با سر زدن تاریکی ساعت ها به اینکار مشغول هستند!

لایه فعالان اجتماعی از نبود قاطعیت در برخورد با صید پرساین شب چراغی

در این روش بی‌رحمانه صیادی، هیچ گونه شانسی برای فرار ماهی‌ها وجود ندارد و انواع مختلف ماهی عمدتا نا بالغ صید شده و خوراک طیور می شوند. برخورد با صید شب چراغی نیازمند یاری و حمایت همه دستگاه های متولی اجرایی، نظامی و دریایی و مشارکت مردم بعد از انتشار گزارش ندای هرمزگان از شدت گرفتن صید پرساین شب چراغی در نواحی ساحلی بخصوص در سواحل قشم،سیریک و بندرلنگه و گلایه فعالان اجتماعی از نبود قاطعیت در برخورد با این صید بسیار مخرب شیلات هرمزگان به این موضوع واکنش نشان داد.

مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به اهمیت صید و صیادی اصولی و پایدار و همچنین بقای ذخایر ارزشمند آبزیان برای نسل های آینده گفت: برخورد با صید مخرب و ویرانگر شب چراغی نیازمند یاری و حمایت همه بخش ها است. مسعود بارانی افزود: متاسفانه عده ای سود جو ومنفعت طلب با ابداع روش صیدی به عنوان روش صید شب چراغی اقدام به صید انبوه آبزیان نموده و گله های ماهی را در اندازه های کوچک و غیر تجاری صید می نمایند که این روش در شب ها و با استفاده از نور چراغ گله های ماهی در هر اندازه و سنی را به دام می اندازد.

وی با بیان اینکه شیلات هرمزگان با تمام توان و تجمیع همه نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان اقدام به مقابله با این روش مخرب صید خواهد نمود، خاطر نشان شد: در صورت تداوم صید شب چراغی و با توجه به فراگیر شدن این نوع صید توسط سودجویان بی شک لطمه و آسیب های جبران ناپذیری به ذخایر آبزیان وارد خواهد آمد.

بارانی با اشاره به اینکه در حال حاضر یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان با وجود کمبود نیروی انسانی بیش از ۹۰ درصدی ، کمبود اعتبارات جاری و مشکلات لجستیکی خوشبختانه گام های بزرگ و اقدامات خوبی به نسبت توان اجرایی خود داشته است گفت: یقیناً وضعیت ذخایرآبزیان با وجود صید شب چراغی به شدت تحت فشار است و شیلات نیز با توجه به هجمه وارده توان مقابله لازم را ندارد و نیاز است دستگاه های اجرایی،نظامی و دریایی بنا بر حفظ منافع ملی به این مهم ورود نمایند. همچنین بر مردم عزیز و جامعه صیادی سخت کوش استان و بهره برداران این حوزه که همواره دلسوز واقعی منابع آبزی هستند لازمست همکاری لازم با مبادی قانونی و اجرایی ذیربط برای مقابله با این روش صید غیر مجاز و سایر روشهای صید غیر استانداردی که منجر به آسیب ذخایر می شوند داشته باشند.

از هیچ حمایتی در راستای برخود با صید غیرمجاز دریغ نخواهیم کرد

دادستان بندرعباس به موضوع صید شب چراغی ورود کرد بعد از اینکه گزارشی از اعتراضات فعالان اجتماعی از گستردگی صید پرساین شب چراغی در سواحل شرق و غرب استان منتشر شد واکنش ها به این موضوع توسط شخصیت ها،چهره های مذهبی و مسئولان به این موضوع خسارت بار همچنان ادامه دارد دادستان مرکز استان هرمزگان به موضوع صید غیرمجاز «شب چراغی» که منجر به ایجاد خسارت به منابع آبزیان می‌شود، ورود کرد.

عارف اکبری مدتی قبل در دیدار مدیرکل شیلات هرمزگان و جمعی از نمایندگان جامعه صیادی استان با وی افزود: بدون شک از هیچ حمایتی در راستای برخود با صید غیرمجاز دریغ نخواهیم کرد. وی ذخایر ارزشمند آبزیان را میراثی برای نسل آینده دانست و برخورد شدید و قاطع با همه مسباین صید غیرمجاز به‌ویژه صید شب چراغی را در دستورکار قرار داد.

دادستان مرکز استان هرمزگان با اشاره به اینکه فعالیت‌های شیلاتی در صدر فعالیت‌های اقتصادی استان هرمزگان قرار دارد، اظهار کرد: باید نگاه ویژه‌ای به این فعالیت‌ها داشته باشیم.

شدت یافتن صید پرساین شبانه

سجاد پیروی دبیر مجمع مطالبه گران شهرستان بندرلنگه با اشاره به شدت یافتن صید پرساین شبانه بیان داشت: در برخی از سواحل بندرلنگه بخصوص حوالی روستای ساحلی گرزه از توابع بخش مرکزی دهها قایق صیادان غیر مجاز که عمدتا از اتباع بیگانه هستند شبانه سرگرم صید پرساین هستند به حدی که این روش تداوم یابد دیگر اثری از آبزیان در سواحل لنگه نخواهد ماند.

وی در ادامه گفت: اتباع خارجی صیاد که عموما اهل شبه قاره هستند به عنوان کارگر برای افراد سودجو در این ایام به هر روش غیر قانونی برای تاراج دریا سرگرم صیادی هستند به طوری که در برخی مناطق ساحلی لنگه تعداد صیادان خارجی از جمعیت مردم بومی روستاها بیشتر شده است.

پیروی عنوان کرد: در روش صید شبانه پرساین انواع آبزیان ریز و در حال رشد از جمله شیر و مقوا صید شده و با توجه به اینکه ارزش برای فروش در بازار مصرف ندارد این محصولات را به کارگاه‌های خوراک دام و طیور می‌فروشند.

دبیر مجمع مطالبه گران شهرستان بندرلنگه بیان داشت: با وجود پیگیری از مسئولان امر هنوز بابت برخورد با این فاجعه محیط زیستی به نتیجه نرسیده ام اما یقین بدانید اگر این روند تداوم یابد دیگر اثری از آبزیان در سواحل بندرلنگه نخواهد ماند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید