خبر فوری

سمن ها پای کار مدیریت پسماند در هرمزگان

هرمزبان – طبق آمار رسمی سازمان محیط زیست کشور سالانه در کشور 32 میلیون تن پسماند صنعتی تولید میشود که از این حجم تولید 8میلیون تن پسماند خطرناک هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، سمینار آموزشی مدیریت پسماند در هفته هوای پاک با حضور سمن ها، تشکل های غیر دولتی، تسهیلگران حوزه محیط زیست، کارشناسان مرتبط و رسانه ها در سالن همایش اداره کل محیط زیست هرمزگان برگزار شد.

 این همایش مطالب متنوع و علمی در حوزه پسماند از جمله وضعیت محیط زیست کشور و مقایسه آن با رنکینگ جهانی، موضوع مدیریت پسماند و تاثیر آن بر روی تغییر اقلیم و تغییر و تحول پیامدها و تبعات آن مانند خشکسالی و تغییرات رفتاری محیط زندگی و اقلیم، سلامت بهداشت و تهدیدات آن بر روی زندگی انسان، مبحث مهم اکولوژی صنعتی و انواع پسماندها و همچنین مدیریت آنها مورد بررسی قرار گرفت.

در این سمینار آموزشی طبقه بندی پسماندها، مخاطرات و ویژگی آنها، پسماندهای صنعتی و خانگی، مسائل جیوه و پسماندهای خطرناکی که در منزل تولید می شوند و در مجموع پسماندهای کشور و استان هرمزگان بررسی شد.

محمدعلیزاده نماینده فدراسیون اتحادیه صنایع بازیافتی کشور در استان هرمزگان درحاشیه این سمینار علمی و هم اندیشی گفت:  استان هرمزگان از میان استانهای هدف دارای شرایط مناسب برای امحای مدل پسماندهای صنعتی است و در این رابطه دارای نقاط ضعفی است که با همت صنایع تولید کننده پسماند می بایست حل بشود و این پسماندها را به مراکز مجاز تحویل بدهند

علیزاده افزود: سازمان محیط زیست دارای سامانه نظارت نقل و انتقالات پسماندهاست و در آینده نزدیک باتوجه به تدابیر خوب مدیریتی و حمایت هایی که صورت می گیرد شاهد سرمایه گذاری در حوزه مدیریت پسماندهای صنعتی خواهیم بود

محمد علیزاده بیان داشت:  از بین استانهای جنوبی کشور استان هرمزگان در این حوزه( مدیریت و بازیافت پسماندها)  انتخاب شده که موجب ایجاد اشتغال فراوانی خواهد شد و بسیاری از پسماندهایی که قبلا به استانهای دیگر برای بازیافت منتقل می شد اکنون در استان هرمزگان تحت مدیریت بازیافتی قرار دارند و مزیت این مساله علاوه بر ایجاد ارزش افزوده این محصول صنعتی از آلوده شدن رودخانه ها، دریا، منابع طبیعی جلوگیری می کند.

نماینده فدراسیون اتحادیه صنایع بازیافتی کشور در استان هرمزگان در پایان به اجرای طرح مدیریت جامع پسماند و موفقیت این پروژه در کشور اشاره کرد و گفت:  در ابتدای برنامه جامع مدیریت پسماند هیچ گونه امکاناتی در کشور وجود نداشت. یک دستگاه زباله سوز استاندارد و یا لندفیل های صنعتی که بشود از آلوده شدن منابع آبی و خاکی جلوگیری کرد اما خوشبختانه بعد از گذشت 15 سال از اجرای این طرح صنعتی شرایط مدیریت پسماندها فراهم است و از رها سازی این محصول در حاشیه شهرها، رودخانه ها و طبیعت جلوگیری می شود که تا قبل از این متاسفانه خیلی از منابع خاک، آب، محصولات کشاورزی متاثر از رها سازی غیر اصولی پسماندها بود.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری فارس

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید