خبر فوری

داود فتحعلی‌بیگی: هنرهای آیینی ایران جذابیت جهانی دارند

هرمزبان – داود فتحعلی‌بیگی دبیر بیستمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی گفت: هنر آیینی و سنتی برای تمام ایرانیان جذاب و دوست‌داشتنی است حتی برای افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، داوود فتحعلی‌بیگی، دبیر بیستمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی در گفت‌و‌گو با ایکنا، پیرامون این دوره از جشنواره چنین توضیح داد: امسال تجربه‌ای جدید را تجربه کردیم زیرا اجرای آنلاین این رویداد هنری تا امروز رخ نداده بود. این اتفاق در خود نقاط منفی و مثبت داشت. نکته منفی آنلاین این است که از حضور تماشاگر که فاکتور اصلی تئاتر است بی‌بهره هستیم ولی این مهم را هم باید مد نظر داشت اگر اجرای آنلاین جشنواره نبود، امروز نمی‌توانستیم شاهد اجرای اتفاقات هنری در کشورمان باشیم. درضمن برگزاری آنلاین این جشنواره باعث شده که سلامتی اهالی هنر حفظ شود چون اگر یک نفر هم در این جشنواره بیمار بود، می‌توانست عده زیادی را درگیر این بیماری کند.

وی درباره مخاطبان جشنواره آیینی و سنتی گفت: درست است هیچ پخش آنلاینی جای حضور زنده مردم را در سالن‌های نمایش نمی‌گیرد اما برگزاری آنلاین این امکان را فراهم آورد تا مخاطب جهانی نیز بیننده نمایش‌های ما باشد. در همین رابطه نظرات مخاطبان جهانی این امر را برایمان مسجل کرد که هنر آیینی و سنتی برای تمام ایرانیان جذاب و دوست‌داشتنی است حتی افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کنند.

فتحعلی‌بیگی‌ افزود: این جشنواره همچنین به لحاظ علمی تبعات مثبتی بسیاری داشت. برای مثال می‌توانم به برگزاری سمینار پژوهشی که در این جشنواره انجام شد، اشاره کنم. به مدد این جشنواره ما توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم، چون پژوهش و مقالاتی که در این حوزه کار شد، آسیب این عرصه را شناسایی کرد و راهکارهای حل آن را هم ارائه داد، همچنین به مدد این سمینار کتاب‌هایی چاپ می‌شود که به لحاظ تئوری می‌تواند چراغ راه بسیاری از علاقه‌مندان به هنر نمایش باشد.

نمایش‌های آیینی فراموش‌شدنی نیست

این کارگردان نمایش‌های آیینی در پاسخ به برخی انتقادات که مدیران نسبت به هنرهای آیینی و سنتی نگاه مثبتی ندارند، تاکید کرد: ابتدا باید بگویم هنر آیینی و سنتی را نمی‌توان از سلیقه و خواست مردم پاک کرد، برای همین این هنر هیچگاه فراموش نخواهد شد و کسی هم نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. در ضمن با گسترده شدن فضای مجازی این امکان فراهم آمده تا هنرمندان آثار خود را به نمایش در آورند و دیگر نیازمند رسانه‌ای خاص نباشند، البته برخی از هنرمندان ممکن است فکر کنند که این هنر از سوی مسئولان مغفول واقع شده است. این یک نظر شخصی است که برای بازگوکننده‌اش محترم است اما به‌شخصه من چنین نکته‌ای را در جشنواره مشاهده نکرده‌ام. بهترین مثال هم حضور مدیران در اختتامیه جشنواره بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره ریشه هنرهای آیینی و سنتی چنین توضیح داد: در هنرهای آیینی مبحث‌های مختلفی نظیر سنت باور و اعتقاد و… وجود دارد که از مجموع آن، هنرهای آیینی و سنتی شکل می‌گیرد ولی به طور کلی می‌توان گفت هنرهای آیینی و سنتی در هر کشوری برآمده از فرهنگ آن سرزمین است که بنا به ضرورت نیازهای عاطفی، فکری، اجتماعی و… به وجود آمده است که به عنوان تجربه می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

فتحعلی‌بیگی در پاسخ به این سوال که در جشنواره آیینی و سنتی چه کمبودهایی وجود داشت که اگر برطرف می‌شد این رویداد به شکل بهتری برگزار می‌شد؟ چنین توضیح داد: دوست داشتیم در این جشنواره چند خانه قدیمی در اختیارمان قرار می‌گرفت تا نمایش‌های مورد نظر در آنجا اجرا می‌شد، چون معتقدم این شکل اجرا ما را به اصالت کار نزدیک‌تر می‌کرد، برای رسیدن به این خواسته نیز طراحی‌های لازم صورت گرفته بود اما بیماری کرونا این اجازه را به ما نداد.

هر کاری برای اعتلای جشنواره انجام می‌دهم

وی درباره دوره‌های بعدی جشنواره، توضیح داد: من در جشنواره بیستم دبیری را بر عهده داشتم اما هنوز مشخص نیست در دوره بعد چه کسی دبیری را بر عهده دارد. برای همین نمی‌توانم از الان درباره دوره‌های بعد نظر دهم البته اگر برای دوره‌های بعد از ما دعوت به عمل آید یا اینکه مشورتی خواسته شود تجربیات خود را در اختیارشان قرار می‌دهم تا این اتفاق هنری هر دوره عملکرد کامل‌تری را طی کند.

این کارگردان هنرهای نمایشی ادامه داد: رونق هنرهای آیینی و سنتی مستلزم ویژگی آموزش، پژوهش و آفرینش است این سه خواسته نیز زمانی حاصل می‌شود که مرکز و سازمانی خاص عهده‌دار امور این شکل از هنر باشد وگرنه تنها برگزاری جشنواره جوابگوی آفرینش در این رابطه نیست. لازم به ذکر است در حوزه پژوهش، ما سیاستی اندیشیده‌ایم تا جشنواره بتواند تاثیرگذاری خود را داشته باشد. برگزاری سمینار نمایش‌های آیینی و سنتی در دل این جشنواره قدمی برای رسیدن به این خواسته است.

فتحعلی‌بیگی در پایان تاکید کرد: برگزاری سمینار هنرهای آیینی و سنتی، جدا از کارکرد پژوهشی در بُعد آموزشی نیز قادر است عملکرد خوبی داشته باشد. ما نتایج این امر را دیده‌ایم. در هر دوره‌ای که سمینار برگزار می‌شود حاصل آن را در قالب یک کتاب شاهد هستیم. این کتاب موضوع و منبع اطلاعاتی خوبی برای کسانی است که می‌خواهند در حوزه هنرهای آیینی عملکرد علمی داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید