خبر فوری

نماد پارسه در میدان ولیعصر شیراز / دغدغه بودن یا نبودن

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار ایرنا ، تاریخ نصب این ستون به 22 اردیبهشت ماه سال 1344 باز می گردد که دو عدد ستون به همراه سرستون و گل ستون دقیقا مشابه با ستون های کاخ آپادانا تخت جمشید ساخته شد، یکی از آنها به آرژانتین هدیه و دیگری در شهر شیراز نصب شد.
گفته می شود ستون نصب شده در آرژانتین در شهر بوینوس آیرس هنوز وجود دارد و نماد دوستی دو کشور است ، اما ستون نصب شده در شیراز چندین بار بین سال های 1369 تا 1372 سر ستون آن برداشته و نصب شد و در نهایت با سقوط یکی از کارگران از ارتفاع ، داستان با حذف سرستون پایان یافت.
اما امروز با ساخت پل کابلی در این میدان و اجرای فعالیت های عمرانی نماد پارسه در معرض خراب شدن است و گفته می شود پایه ستون نیز با عملیات عمرانی آسیب دیده است .
هر چند احداث ستون 63 متری به عنوان پایه پل کابلی، نماد پارسه را به حاشیه رانده است اما به نظر می رسد مسئولان شهرداری شیراز و مجریان طرح و مسئولان شورای اسلامی شهر شیراز باید برای بودن یا نبودن نماد پارسه در این میدان نیز چاره اندیشی کنند .
ارتفاع ستون تخت جمشید در میدان ایران شهر بوینوس آیرس و نماد پارسه در میدان ولیعصر شیراز 18 متر است که با ابعاد واقعی ستون تخت جمشید ساخته شده است، نقوش برجسته روی این دو ستون نیز مشابه نقوش ستون های کاخ آپادانا در تخت جمشید است .
خبرنگار ایرنا موضوع بودن یا نبودن این ستون در آینده و با ایجاد عملیات عمرانی در میدان ولیعصر شیراز را با شهرداری شیراز ، مسئولان و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز ، نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی استانداری فارس در میان گذاشت که برخی از آنها به پرسش های مطرح شده پاسخ دادند .
محمد تقی تذروی عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سئوالات خبرنگار ایرنا بیان داشت: تا کنون در نشست های شورای شهر موضوع این ستون مطرح نشده است ، اما باید جایگاه مناسب برای آن در نظر گرفت، البته دو بار از سوی شهرداری شیراز با میراث فرهنگی برای جابجایی ستون مکاتبه شده و هنوز پاسخی دریافت نشده است .
تذروی با بیان اینکه مکاتبه سوم شهرداری شیراز نیز بزودی به میراث فرهنگی استان ارسال می شود افزود: به دلیل قرار گرفتن ستون در مسیر بولوار اصلی احتمالا بایستی جابجایی انجام شود .
رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز هم در این زمینه اظهار داشت : قرار است در صورت نیاز به جابجایی این ستون با هزینه شهرداری شیراز و نظارت سازمان میراث فرهنگی جابجا شود.
محمدیان درباره زمان این جابجایی و چگونگی انجام آن موضوع را نیازمند بررسی بیشتر دانست .
سید احسان اصنافی عضو کمیسیون برنامه وبودجه ، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز نیز به خبرنگار ایرنا گفت : تا کنون در شورای شیراز بحثی دراین زمینه نشده است ، اما در بازدیدی که چند وقت پیش از پروژه داشتیم مجریان اعلام کردند که وجود ستون در مکان فعلی با سازه عرشه اصلی تداخل ندارد و برای اجرای عرشه نیازی به جمع آوری آن نیست.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در باره امکان جابجایی ستون نیز گفت : نکته ای که فارغ از عملیات اجرایی پل مطرح است نوع مصالح و قدمت ستون است ، ستون در سال 54 از میلگرد و بتن ساخته شده و قدمت تاریخی چندانی ندارد.همچنین بدلیل مصالح بکار رفته در ستون قابلیت جابجایی بصورت قطعات را هم ندارد.
عبدالرضا نصیری اصل معاون اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : این ستون از نظر تاریخی سابقه زیادی ندارد امااز نظر معنوی ممکن است در ذهن و خاطره مردم شیراز دارای جایگاه معنوی باشد لذا باید برای جابجایی آن اقدام کرد .
نصیری اصل با بیان اینکه ستون نماد پارسه دراین میدان احتمالا 20 تا 30 متر جابجا خواهد شد گفت : ما دراین زمینه با شهرداری شیراز برای جابجایی ستون مکاتبه کرده ایم و آمادگی داریم تا برای جابجایی ستون اقدام کنیم و در هر صورت آن را در چند متر آن طرف تر و در جایی که نمود بهتری بعد از احداث پل کابلی داشته باشد حفظ کنیم .
این مقام مسئول با بیان اینکه با توجه به جنس ستون و سالهای ساخت آن جابجایی این ستون کار آسانی نیست گفت : حتی میراث فرهنگی برای باز سازی سر ستون تخریب شده نیز نظر مساعد دارد .
معاون میراث فرهنگی استان فارس به هزینه های جابجایی این ستون اشاره کرد و گفت : قطعا هزینه زیادی برای جابجایی پرداخت خواهد شد و مجریان پل کابلی برای تامین هزینه جابجایی نیز اعلام آمادگی کرده اند .
نصیری اصل با بیان اینکه فونداسیون اصلی ستون سالم است و تخریب نگردیده گفت : در هر صورت جای فعلی ستون در اجرای طرح مزاحمت ایجاد می کند و باید برای جابجایی و مطالعه چگونگی جابجایی این ستون با نظارت میراث فرهنگی چاره اندیشی شود .
مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس نیز هر گونه تصمیم گیری در باره ماندن یا جابجایی این ستون را نیازمند مطالعه بیشتر دانست .
طرح پل کابلی میدان ولیعصر شیراز قطعا اثرات فراوانی در روان سازی ترافیک و توسعه کلان شهر شیراز دارد و با افزایش ترافیک شهری در مناطق مرکزی شیراز وجود آن لازمه روان سازی ترافیک است اما در این میان باید برای مکان فعلی یا جابجایی ستون نماد پارسه در این میدان نیز در فضایی کارشناسی تصمیم گیری کرد.
گزارش از : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید