خبر فوری

گردشگری و جذب توریست، گامی موثر در پیشرفت و توسعه کشور

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و … به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش پیش رو تلاش کرده است با رصد روزنامه های صبح دوشنبه ایران، مهمترین محورهای اجتماعی- فرهنگی روزنامه ها را بازتاب دهد.

** ارتقای سطح گردشگری، راهکاری مناسب برای نمایش جلوه های فرهنگی کشور
امروز جاذبه های گردشگری نقش مهمی در اقتصاد و فرهنگ کشورها ایفا می کند و توجه به ایجاد زیرساخت های این بخش می تواند نقش موثری در پیشرفت و توسعه کشور ایفا کند. این موضوع پر اهمیت موجب شد که روزنامه های امروز در گزارش ها و مطالبی به این مهم بپردازند.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «هندورابی، جزیره دست نخورده برای گردشگری»، نوشت: پناهگاه حیات وحش «هندورابی» با 22.8کیلومتر مربع مساحت، در فاصله 325 کیلومتری بندر عباس و 133 کیلومتری بندرلنگه و در حد فاصل بین جزیره‌های کیش و لاوان قرارگرفته است. این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است. بلندترین نقطه آن 29 متر ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن 7.5 کیلومتر است.

در ادامه می خوانیم: این جزیره از نظر سیاحت و ایرانگردی از زیر مجموعه‌های جزیره کیش است که با توجه به امکانات و استعدادهای طبیعی جزیره از نظر آب، خاک، هوا و شرایط خاص تجاری جزیره کیش و همچنین برخورداری از زیبایی‌های طبیعی، قادر است بخشی از نیازهای سیاحتی و گردشگری ایرانگردان را تأمین کند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در یادداشتی با عنوان «واکاوی ضعف گردشگری حلال در ایران»، می نویسد: کشور ایران بنا به قوانین اسلامی خود ‌نیاز به بسترسازی یا هزینه کردن برای ساخت زیرساخت‌های گردشگری حلال ندارد؛ اما مساله اصلی این است که با این همه توانایی، چرا ایران سهم جدی در این بازار ندارد؟

در این گزارش که به قلم محمدحسین جبل‌عاملی منتشر شد، آمده است: شاید بتوان دلیل اصلی را در باور بسیاری از ذی‌نفوذان حوزه گردشگری جست؛ چراکه تا صحبت از توسعه گردشگری و جذب توریست می‌شود، ناامیدانه از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های گردشگری ایران در مقایسه با بقیه دنیا دم می‌زنند و این در صورتی است که همین ممنوعیت‌ها در بازار دیگری یعنی بازار گردشگری حلال مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

روزنامه «دنیای اقتصاد» همچنین در گزارشی دیگر با انتشار عنوان «هزینه خوراک گردشگران خارجی در ایران چقدر است؟»، آورد: مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری کشور گفت: «هر گردشگر 150 تا 200 دلار در سفر به ایران در حوزه خوراک هزینه می‌کند.» علی باقر نعمتی با بیان این آمار خاطرنشان کرد: «با توجه به این رقم، جا دارد گردشگران از غذاهای محلی و خوراک‌های سنتی بیشتر بهره ببرند؛ چراکه گردشگران خارجی در سفر به ایران به دنبال فست‌فود نیستند. درواقع آنها به دنبال آشنایی با فرهنگ، تاریخ، پوشش و غذاهای محلی ما هستند.»

در ادامه می خوانیم: وی گردشگری را صنعتی پویا و پرشتاب دانست و افزود: «جغرافیای بی‌نظیری که کشور ما دارد، قبله عالم و محل اتصال شرق و غرب و سرزمین‌های مختلف است. از این رو بود که ایران در طول تاریخ مورد توجه قرار گرفت. تنوع قومی‌کشور نیز که فرهنگ و غذای متنوع را موجب شده، برای گردشگر خارجی ارزشمند و قابل توجه است.»

** ازدواج زودهنگام و آسیب اجتماعی
ازدواج زودهنگام یکی از نمونه های آسیب اجتماعی حوزه زنان است که پیامدهای مخرب جبران ناپذیری را متوجه جامعه کرده است. لزوم مهار این معضل موضوعی بود که روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به آن پرداختند.

روزنامه «فرهیختگان» در یادداشتی با عنوان «لزوم اصلاح سن ازدواج با نظر مراجع»، نوشت: خانواده مهم‌ترین نهادی است که می‌تواند باعث پیشرفت یا پسرفت یک جامعه شود و مهم‌ترین عامل ایجاد این نهاد مهم، انتخاب صحیح دو طرف یک ازدواج است تا در کنار هم به تکامل برسند. حالا فرض کنید یک دختر 13 ساله که تا چند وقت پیش عروسک‌بازی می‌کرده می‌خواهد فردی را که باعث تکامل خود است انتخاب کند.

در ادامه این یادداشت که به قلم زهرا نژادبهرام به چاپ رسید، می خوانیم: پرواضح است که اگر بخواهیم تنها براساس بلوغ جسم یک فرد، او را وارد چنین رابطه‌ای کنیم، ضررهای زیادی خواهیم کرد. بلوغ فکری و روحی خیلی از بلوغ جسم در این موضوع مهم‌تر است و بدون آن بلوغ، چطور ممکن است کسی بتواند وارد پیوند زناشویی شود؟ کسی که وارد این پیوند می‌شود نه‌تنها باید بتواند نیازهای خود را برآورده کند، بلکه انتظار از او این است که نیازهای فرد دیگر را تا حدودی برآورده کند. اما آیا دختری 13 ساله حتی قادر به شناخت نیازهای خودش هست؟

روزنامه «شرق» با انتشار عنوان «عروسک‌بازی در خانه بخت»، در گفت و گو با کارشناسان نوشت: «من از نظر فتوا این اجازه را نداده و نمی‌دهم. ممکن است در گذشته چنین چیزی جایز بوده؛ اما اکنون به خاطر مفاسدی که دارد، تا زمانی که دختر به بلوغ عقلی نرسد و قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشد، اجازه ازدواج ندارد و حکم باطل‌بودن چنین ازدواجی را می‌دهم».این جوابی است که آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتای فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، درباره ازدواج کودکان داده است.

در ادامه این گفت و گو به نقل از نعمت احمدی وکیل دادگستری، آمده است: «آیت‌الله مکارم‌شیرازی اگر دستور شرعی صادر کنند و ما سن بلوغ را از مسئله ازدواج کنار بگذاریم و برایش یک زمان در نظر بگیریم، یک پیشرفت محسوب می‌شود». وی افزود: «در این فتوا، یک اختلاف که بین جامعه حقوقی و فعالان حوزه خانواده با قانون فعلی داشتیم، حل شده است. ایشان بلوغ فکری را پذیرفته‌اند و این بسیار مهم محسوب می‌شود».

روزنامه «آرمان» در گزارشی خبری با عنوان « تدوین طرح اصلاح سن ازدواج دختران » نوشت: نایب‌رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت: طرحی در رابطه با اصلاح حداقل سن ازدواج دختران در حال تدوین است. چندی پیش همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در حوزه خانواده برگزار شد و در آن آمارهایی مبنی بر ثبت 43هزار ازدواج دختربچه‌های 10 تا 15سال ارائه شد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: به گفته شهلا اعزازی در این همایش، 43 هزار ازدواج دختربچه‌های 10 تا 15ساله در کشور داریم که از این تعداد 2هزار دختربچه و پسربچه از همسر خود جدا یا بیوه شده‌اند. در همین زمینه، طیبه سیاوشی شاه‌عنایت اظهار کرد: براساس این قانون، ازدواج دختران زیر 13 سال با اجازه دادگاه و به اذن ولی مجاز است. از همین رو هفته گذشته در دیداری که با مراجع تقلید داشتیم، این مساله مطرح شد که مصالح و مقتضیات زمان و مکان مدنظر قرار گرفته شود و از آنجا که فقهای شیعه، فقهای نواندیشی هستند، خوشبختانه دیدیم که آیت‌ا… مکارم شیرازی فرمودند که این مساله مربوط به گذشته بوده و در حال حاضر باید بلوغ عقلی، جسمی و جنسی دختر برای ازدواج احراز شود.

** نظارت بر شبکه های اجتماعی گامی موثر در کاهش آسیب های اجتماعی- فرهنگی
بسیاری از کارشناسان و مسوولان کشوری بر این باورند که منشاء بسیاری از مشکلات و انحرافات در شبکه های اجتماعی نبود نظارت های مناسب در زمینه فعالیت این شبکه ها است. بنابراین دولتمردان و مسوولان برای نظارت هرچه بیشتر بر این حوزه، شناسایی صاحبان شبکه ها را در دستور کار قرار دادند. ایجاد قوانین جدید در این زمینه موجب شد تا روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی این مهم را برجسته کنند.

روزنامه «تفاهم» در گزارشی خبری با درج عنوان «شناسایی صاحبان کانال‌های تلگرام»، نوشت: همزمان با انتشار این اظهارنظر که دولت یازدهم به دنبال این نیست که با فیلتر کردن سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مساله‌ای حل شود، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور عنوان کرد که صاحبان کانال‌‌های شبکه‌‌های اجتماعی طی یک ماه آینده شناسایی و ثبت‌ می‌‌شوند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: چندی پیش اعلام شد کانال‌های تلگرامی که بیش از پنج هزار نفر عضو دارند باید مجوز بگیرند و به دنبال این مساله فیلترینگ تلگرام نیز مطرح شد. این طرح از همان ابتدا موافقان و مخالفان خود را پیدا کرد، چرا که از یک طرف عده‌ای بر این باور بودند که نمی‌توان جلو جریان آزاد اطلاعات را گرفت و از طرف دیگر عده‌ای نیز معتقد بودند که فضای کانال‌های تلگرام به سمتی رفته است که تصاویر و ویدئوهای نامناسب و مستهجن به راحتی رد و بدل‌ می‌شوند و این مساله نشات‌گرفته از عدم کنترل و نظارت است. از این رو نیاز است که برای به بیراهه کشیده نشدن جوانان اقدامات موثری در این زمینه صورت بگیرد.

روزنامه «جهان اقتصاد» در گزارشی خبری با عنوان «صاحبان کانال‌ در شبکه‌های اجتماعی شناسایی می‌شوند»، نوشت: دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: صاحبان کانال‌ها و خدمات مشابه در شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان بیش از 5 هزار عضو یا دنبال کننده دارند طی یک ماه آینده شناسایی و ثبت می‌شوند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: سیدابوالحسن فیروزآبادی در تشریح سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات افزود: الزامات شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور به منظور یکپارچه سازی و تضمین هماهنگی طراحی در حوزه های فرهنگی، زیرساخت، استقلال، مدیریت، خدمات، سالم سازی و امنیت و تعرفه و مدل اقتصادی شبکه تبیین شده است.

روزنامه «شهروند» در گزارشی با بازتاب عنوان «فرجام تلگرام»، نوشت: | تمامی کانال‌های پرطرفدار تلگرام یک‌ماهه شناسایی شده و مطابق با قانون مطبوعات تحت نظارت قرار می‌گیرند. این موضوعی است که ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورایعالی فضای مجازی دیروز درحاشیه نمایشگاه الکامپ اعلام کرده و گفته است؛ چون انتشار گسترده محتوا درفضای مجازی بار حقوقی دارد، بنابراین کانال‌های پرطرفدار نمی‌توانند هرچه که دلشان می‌خواهد و بدون ضابطه و نظارت منتشر کنند.

در ادامه این گزارش که به قلم مریم شکرانی منتشر شد، آمده است: اما گویا این موضوع تنها به تلگرام محدود نمی‌شود و شورایعالی فضای مجازی برنامه گسترده‌ای برای شناسایی منتشرکنندگان محتوای پرطرفدار فضای مجازی دارد. اتفاقی که می‌تواند تمامی شبکه‌های اجتماعی محبوب و اینستاگرام را نیز شامل شود. البته سخنگوی شورایعالی فضای مجازی نیز با اشاره به این‌که نظارت بر منتشرکنندگان محتوا درتمامی کشورهای جهان وجود دارد، به «شهروند» می‌گوید: درحال حاضر بیشترین آسیب بی‌قانونی تلگرام را مطبوعات و رسانه‌های رسمی می‌بینند.

* گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: سیده مریم سیدان**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9368**9131
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله ها اندیشکده ها – پژوهشکده ها – دانشکده ها – مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir