خبر فوری

از طنز مقدس تا مردی که امضا نکرد

بازار نشر در ماه گذشته شاهد انتشار آثار مهمی همچون «امام علی (ع) و حکمرانی عادلانه»، «معنویت علوی و دنیای امروز»، «عزم راه»، «موانع رشد اخلاقی با نگاهی قرآنی» و … بود.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان؛ با برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بازار نشر گرمتر و سر ناشران شلوغتر شد. بر اساس گزارش وزیر ارشاد در آیین اختتامیه کتاب سال جمهوری اسلامی، حدود یک و نیم میلیارد تومان کتاب فروش رفت و ۸۵۴ هزار مرسوله پستی به سراسر کشور ارسال شد. هم اکنون هم ۹۷ درصد این مرسوله‌ها به سراسر کشور ارسال شده است. 

خبر خوب دیگر در حوزه کتاب برگزاری طرح حمایتی از کتابفروشان با عنوان زمستانه کتاب است که از ۹ تا ۱۶ اسفند برگزار خواهد شد. میزان یارانه خرید برای کتاب‌ها ۲۵ درصد است. به نظر می‌رسد با اجرای این طرح هم شاهد استقبال خوب مخاطبان باشیم. به ویژه اینکه در آستانه نوروز ۱۴۰۰ هستیم و طبیعی است که قرنطیه ناشی از کرونای منحوس فرصتی را برای مطالعه بیشتر فراهم کرده و ناشران نیز تازه‌های نشر خود را ارائه خواهند کرد.

در گزارش پیش رو، جدیدترین آثار منتشر شده در حوزه قرآن، دین، اندیشه و ادبیات معرفی شده که امیدواریم مخاطبان را در انتخاب اثر مورد نظرشان یاری کند.

امام علی (ع) و حکمرانی عادلانه

کتاب «امام علی(ع) و حکمرانی عادلانه» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده است. این کتاب دربردارنده مقالاتی درباره عدالت در حوزه حکمرانی است. عدالت به عنوان یکی از عناصر حیاتی زندگی اجتماعی همواره مورد توجه معصومان(ع) بوده و در زندگی امیرالمؤمنین علی(ع) از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود؛ دوران حکومت علوی به عنوان نماد عدالت در تاریخ اسلام می‌تواند سرلوحه حاکمان و حکومت‌ها قرار گیرد.

«امام علی(ع) و حکمرانی عادلانه» دربرگیرنده مقالاتی است که عدالت علوی در حوزه حکمرانی را کاویده و به مناسبت هزار و چهارصدمین سال شهادت حضرت علی (ع) در همایش «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» ارائه شده است و تلاش می‌کند این موضوع را در حاکمیت علوی به تصویر بکشد.

تفسیر تربیتی قرآن؛ چیستی و مؤلفه‌های آن

کتاب «تفسیر تربیتی قرآن؛ چیستی و مؤلفه‌های آن» به قلم علی اسعدی به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده است. این اثر می‌کوشد به تبیین بخشی از مباحث نظری و بنیادین آن بپردازد که از جمله آن‌ها می‌توان به چیستی، قلمرو، گونه‌ها، رسالت‌ها، ویژگی‌های نگرشی و ابزار‌های تفسیر ترتیبی اشاره کرد که به عنوان گامی در جهت خدمت به اهداف قرآن کریم مقبول درگاه حضرت احدیت قرار گیرد. 

درآمدی بر مؤلفه‌های نظام اخلاقی قرآن

کتاب «درآمدی بر مؤلفه‌های نظام اخلاقی قرآن» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر حسینی رامندی عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی به همت این پژوهشکده منتشر شده است. 

تأمل در آموزه‌های قرآنی به منظور پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات پیرامون اخلاق و بسترسازی برای تدوین نظام اخلاقی قرآن بنیان از نمونه‌های ژرف اندیشی در مطالعات دینی، فریضه الهی (توبه آیه ۱۲۲) و جهاد در راه خدا است (عنکبوت آیه۶۹). این کتاب مبتنی بر این فرضیه است که تنها با اتکا به قرآن و مبانی و معیار‌های وحیانی، امکان تدوین نظام اخلاقی برتر و کارآمد وجود دارد. می‌توان در پرتو آموزه‌های قرآنی، مبانی، اهداف، اصول و روش تربیت اخلاقی را استخراج کرد و از رهگذر نظام اخلاقی قرآن، فرایند تربیت و تکامل اخلاقی و پیش نیاز‌های نظری حیات اخلاقی را فراهم آورد. 

بازآزمایی دقت روش نقد حدیث

کتاب «بازآزمایی دقت روش نقد حدیث» نوشته قمرالدین امین به همت انتشارات حکمت در جاکارتا منتشر شده است. این کتاب علیرغم کیفیت بالای علمی هنوز به فارسی ترجمه نشده است.

مسئله علمی مطرح شده از سوی قمرالدین امین در اثر خود با عنوان «بازآزمایی دقت روش نقد حدیث» بررسی موضوع قابلیت اطمینان نقل‌های احادیث پیامبر از جنبه ارزش تاریخی و روش‌های تعیین آن ارزش است. برخلاف اکثر دانشمندان مسلمان، امین در بحث خود درباره یک موضوع بسیار بحث‌برانگیز، هدف را توجیه روش‌های مورد استفاده علمای مسلمان پیشین، دفاع از آن‌ها در برابر انتقادات علمای غرب و سپس رد روش‌ها و نتیجه‌گیری‌های آن‌ها قرار نداده است. با این حال، او نه‌تن‌ها به خاورشناسان، بلکه به علمای مسلمان نیز با تردید زیادی برخورد کرد. این با روش مستشرقان متفاوت است. آن‌ها بدون مطالعات و بررسی جامع و عمیق، روش انتقاد به احادیث دانشمندان مسلمان را با نگرش بی‌اعتمادی به آن رد کرده‌اند.

امین در کتاب خود، روش‌ها و مفاهیمی را که محققان مسلمان و غربی به کار می‌برند – مسائل بحث‌برانگیز – بررسی می‌کند، سپس آن‌ها را تجزیه و تحلیل و ارزیابی می‌کند به‌گونه‌ای که نشان می‌دهد مطالعه و بررسی مجدد بحث در واقع یک ضرورت است. 

فضایل القرآن

کتاب «فضایل القرآن» اثر ابوعبید القاسم بن سلام هروی، با ترجمه عبدالله خاموش هروی، به همت انتشارات موسسه پژوهشی بایسنغر در هرات منتشر شده است. این کتاب از قدیمی‌ترین رسائل درباره فضیلت‌های قرآن است که منبع بسیای از دانشمندان در علوم قرآنی بود. مؤلف آن ابوعبید القاسم بن سلام هروی‌زاده سال ۱۵۱ هجری قمری در روستای پاشان هرات است.

ابوعبید در این‌کتاب به بیان روایاتی در باب فضیلت آموختن قرآن، قرائت قرآن و گوش فرا دادن به آن، فضیلت پیروی از قرآن و ثوابی که در متابعت آن و نیز عِقابی که در تضییع آن وجود دارد، بزرگداشت اهل قرآن و فضیلت دانش قرآن و تلاش در به دست آوردن آن، فضیلت ختم قرآن، برخی صفات و ویژگی‌های اخلاقی قاریان و حاملان قرآن از جمله پرهیز از اکتساب و ارتزاق به وسیلۀ قرآن، فضایل سور و آیات قرآن که در احادیث وارد شده و… مطالب ارزشمندی را بیان کرده است.

«فضایل القرآن» یک مقدمه و پنج فصل دارد که هر کدام از فصل‌ها نیز ابوابی دارند. فصول پنج‌گانه کتاب عبارتند از: «قضایایی درباره فضل قرآن و استماع و عمل به آن»، «فضایل آیات و سوره‌های قرآن در احادیث»، «آداب قاریان قرآن و حاملان آن»، «مسائلی درباره مصاحف و کراهت یا جواز بیع و شراء آن‌ها، نقطه‌گذاری و تفسیر آن‌ها و نیز تزئین مصاحف و «قرائات مختلف در قرآن». چاپ فارسی این کتاب با یادداشت مهندس عبدالله معروف حمید درباره اهمیت کتاب و چرایی اقدام به ترجمۀ آن و پیش‌گفتار مهندس امید عزیزی در خصوص قرائات هفت‌گانۀ قرآن آغاز شده است. در ادامه پس از مقدمۀ مفصل مصحّح کتاب وهبی سلیمان غاوچی، متن کتاب در ۶۷ باب آمده است.

روش فهم عمومی متون دینی

کتاب «روش فهم عمومی متون دینی» با رویکرد روان‌شناختی تألیف حجت الاسلام والمسلمین عباس پسندیده از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. به اعتقاد نویسنده، فهم متون مقدس (قرآن و حدیث)، روش شناسی خاص خود را می‌طلبد که در ادبیات دین به عنوان تفسیر قرآن و فقه الحدیث شناخته می‌شود. تجربه پژوهشی نشان داده که روش فهم متون دینی دو بخش عمده دارد، فهم عمومی و فهم روان شناختی.

در باره فهم عمومی متون دینی تلاش‌های زیادی صورت گرفته و منابع مختلفی نوشته شده است، اما این منابع، رویکردی روان شناختی ندارند و بیشتر با فضای تفسیر عمومی قرآن کریم و دانش فقه تدوین شده اند و به همین دلیل برای دانش‌پژوهان روانشناس، گاه نامأنوس و غیرقابل فهم می‌شود.

چیستی و امکان معرفت

کتاب «چیستی و امکان معرفت» به عنوان منبع اصلی درس «معرفت‌شناسی» یا «تئوری شناخت» به ارزش ۳ واحد برای مقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) تدوین شده است. «معرفت‌شناسی» را شاید بتوان، به دلیلِ ابتنایِ شاخه‌هایِ دیگر فلسفه بر آن، مهم‌ترین شاخه فلسفه دانست. نوشتارِ حاضر در دو بخش به «چیستی» و «امکان» معرفت می‌پردازد. در بخش اول و در آغاز، تعریفِ سه‌جزئی معرفت را بررسی می‌کند. در ادامه، ضمن بررسی رابطه باور با احتمال، بر این‌همانی باور با یقین استدلال می‌کند. سپس از طریق بررسیِ چیستیِ «امر واقع» و «گزاره»، از نظریه صدق «مطابقت» دفاع می‌کند. در بحث توجیه، ضمن استدلال به سودِ درون‌گروی می‌کوشد قوتِ مبناگروی را، به عنوان یکی از شاخه‌های درون‌گروی، نسبت به نظریه‌های بدیل نشان دهد. در بخش دوم، شکاکیت در باب عالم خارج را بررسی می‌کند و از طریق «ترجمه‌ناپذیریِ گزاره‌های شیئی» و «اصل بداهت» نشان می‌دهد که این نوع شکاکیت خودشکن است.

انتقاد دینی و سیاسی در قرآن و سنت

انتشارات دانشگاه مفید کتاب «انتقاد دینی و سیاسی در قرآن و سنت» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن موحدی ساوجی را با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۲۴۶ صفحه و بهای ۴۵ هزار تومان منتشر کرد. کتاب سه فصل دارد؛ «مبانی و کلیات»، «انتقاد در حوزه الهیات» و «انتقاد سیاسی». فصل نخست کتاب شامل دو مبحث مبانی و کلیات است. در مبحث مبانی دو گفتار بدین شرح ارائه شده: «حجیت سیره معصوم» و «نقش عرف و زمان و مکان در استنباط قوانین». در مبحث دوم نیز سه گفتار «مفهوم انتقاد»، «اهمیت انتقاد» و «دلایل دینی حق انتقاد» ارائه شده است.

فصل دوم کتاب شامل سه مبحث است: «ادله جواز انتقاد دینی»، «حقوق منتقدان دینی» و «حدود انتقاد دینی». در مبحث اول سه گفتار ارائه شده است: «آزادی بیان»، «کرامت ذاتی و شناسایی حقوق بنیادین برای انسان‌ها» و «سیره پیشوایان معصوم در مواجهه با مخالفان دینی». مبحث دوم شامل پنج گفتار کوتاه است: «کرامت انسانی منتقدان دینی»، «بهره مندی از حقوق قضایی»، «حرمت تعهدات با غیرمسلمانان»، «مدارا در اخذ مالیات» و «اهتمام به حقوق غیرمسلمانان». مبحث سوم نیز شامل دو گفتار است: «آزادی‌ها و حقوق مشروع دیگران، تنها حد آزادی انتقاد دینی» و «انتقاد دینی و چند حکم دینی». 

فصل سوم کتاب نیز شامل چهار مبحث است: «ادله حق انتقاد سیاسی»، «حقوق منتقدان سیاسی»، «سازوکار‌های انتقاد سیاسی» و «حدود انتقاد سیاسی». مبحث اول شامل هفت گفتار است: «حق تعیین سرنوشت سیاسی»، «ادله امر به معروف و نهی از منکر»، «ادله نصیحت ائمه مسلمین»، «ادله مشورت»، «نهی از استبداد و تأیید انتقاد»، «سیره و توصیه پیشوایان معصوم» و «سیره عقلا».

معنویت علوی و دنیای امروز

کتاب «معنویت علوی و دنیای امروز» که به کوشش حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری منتشر شده، در بردارنده مقالاتی در حوزه عدالت است که در همایش «امام عل (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» ارائه شد. معنویت به عنوان گمشده جهان امروز توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است؛ کاویدن معنویت و جایگاه آن در سیره معصومان (ع) و ارائه الگوی مناسب به جامعه امروز می‌تواند انسان تشنه امروز را سیراب کند؛ این مهم در اندیشه و سیره امیرالمؤمنین علی (ع) از جایگاه ممتازی برخوردار است. اثر حاضر دربردارنده مقالاتی است که در همایش «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» معنویت علوی (ع) را بررسی کرده و تلاش می‌کند نمونه ارزشمندی به جامعه امروز ارائه دهد.

سیر تحول حقوق بشر

کتاب «سیر تحول حقوق بشر» به قلم اسماعیل منصوری لاریجانی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شده است. اثر پیش رو نیز در پی توضیح و تبیین سیر تحول حقوق بشر از آغاز تا شکل گیری اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ از این رو به بررسی اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقایسه آن با اصول تفسیری حقوق بشر در اسلام می‌پردازد.

کتاب حاضر در سه بخش تنظیم شده است: در بخش اول با عنوان سیر تحول حقوق بشر، سیر تحول حقوق بشر از آغاز تا اعلامیه جهانی حقوق بشر به اجمال مطالعه می‌شود و در کنار سیر تاریخی حقوق بشر، علل و انگیزه تدوین منشور‌ها و اعلامیه‌ها نیز بررسی می‌گردد؛ این بخش در قالب هفت فصل تدوین شده است. بخش دوم با عنوان بررسی تطبیقی مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر با اصول تفسیری حقوق بشر در اسلام، به بررسی این اعلامیه با توجه به اهمیتی که دارد، می‌پردازد که با اصول تفسیری حقوق بشر در اسلام مورد مقایسه و تحلیل قرار می‌گیرد. در بخش سوم نیز درباره حقوقی که در اسلام برای بشر به مفهوم کلی بشر مطرح است، بحث می‌شود؛ با طرح حقوق بشر در اسلام و بررسی ابعاد آن، به این حقیقت می‌رسیم که در تنازع فرهنگ‌ها و ایدئولوژی‌ها و با گرایش‌ها نیاز‌های مشترک انسانی، سرانجام آن فرهنگی پابرجا می‌ماند که در هماهنگی و تناسب با نیاز‌های طبیعی و فطری بشر باشد.

عزم راه

کتاب «عزم راه» تأملات فرهنگی دربارە بیانیە گام دوم انقلاب یک اثر همدلانه و انقلابی درباره مضمون‌های فرهنگی بیانیه گام دوم است، از زوایه ذهنی یک نسل سومی که نگاه چالشی و مسأله‌وار نیز دارد و در پی فهم و یافتن حقیقت است. مؤلف در معرفی این اثر نوشته است: کوشیدم تا درباره بیانیه، به اندیشه‌ورزی مستقل و تا حدی نوآورانه بپردازم و شرح و حاشیه‌ای راهبردی بر آن بنویسم. نمی‌دانم چقدر در متفاوت‌نویسی و انتخاب دریچه‌های منحصربه‌فرد، موفق بودم، اما می‌دانم که چنین دغدغه‌ای داشتم و در امتدادِ این تجربه تازه، حرکت می‌کنم. در درون خود، چنین احساسی را ایجاد کردم که گویا آیت‌الله خامنه‌ای، سخنی را گفته و آن‌گاه، توضیح و تبیین آن را به من واگذار کرده است. ایشان از شخصِ من چنین چیزی را نخواسته، اما از اهل قلم و گفتگوی معرفتی و مباحثه انتقادی که خواسته است. شاید این تمایز‌ها و تفاوت‌ها، در دیده شما بنشینند و حلاوت مطالعه یک کتاب خوب را بیافرینند.

موانع رشد اخلاقی با نگاهی قرآنی

کتاب «موانع رشد اخلاقی با نگاهی قرآنی» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی فیروزمهر عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به همت این پژوهشکده منتشر شده است. در اثر پیش رو، با نگاهی قرآنی انواع موانع رشد اخلاقی در ساحت شناختی، عاطفی و رفتاری مربوط به هر یک از اخلاق بندگی، اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی و ارتباط موانع و راهکار کلی پیش گیری و درمان آن بررسی شده است.

خدا و الحاد جدید

انتشارات دانشگاه مفید کتاب «خدا و الحاد جدید: پاسخی انتقادی به داکینز، هریس و هیچنز» نوشته جان اف. هات و ترجمه علی شهبازی را منتشر کرده است. کتاب ۹ فصل به ترتیب با این عناوین دارد: «الحاد جدید به چه معنا جدید است؟»، «چگونه می‌توان الحاد جدید را الحادی دانست؟»، «آیا الهیات مهم است؟»، «آیا خدا نوعی فرضیه است؟»، «چرا مردم باور دارند؟»، «آیا می‌توان بدون خدا خوب بود؟»، «آیا خدا شخص وار است؟»، «الهیات مسیحی و الحاد جدید» و «خدایی برای تکامل».

جان اف هات به عنوان متخصص حوزه علم و دین در این کتاب تأکید می‌کند که ملحدان جدید درکی سطحی و بی‌مایه از دین دارند، چرا که دین را تنها در جریان‌های افراطی آفرینش باوری، ظاهرگراییِ مبتنی بر کتاب مقدس و تروریسم می‌بینند. او نشان می‌دهد که این ملحدان آشنایی چندانی با الاهیات و جریان‌های معتدل دینی ندارند. برخی از خطا‌های روش شناختی ملحدان جدید در تقلیل گرایی آن‌ها و تاکید انحصاری‌شان بر علم به عنوان تنها شیوه قابل اعتماد برای پرداختن به واقعیت نهفته است. به عبارتی می‌توان کتاب «خدا و الحاد جدید» را پاسخی به ادعا‌های افراطی بنیادگرایی علمی دانست.

تخیل خلاق در عرفان ابن عربی

کتاب «تخیل خلاق در عرفان ابن عربی» یکی از جدی‌ترین آثار درباره اندیشه‌های ابن عربی با تأکید بر موضوع مهم خیال است. هانری کربن آن را به منزله یکی از مقدمات تحقیقات ژرف خویش درباره اسلام ایرانی موضوع بحث قرار می‌دهد د و جایگاه عرفان ابن عربی هم در عرفان و تصوف ایرانی و هم در فلسفه شیعی را تبیین می‌کند.
کتاب تخیل خلاق در مقام معرفی ابن عربی هم به مشرق زمین و هم به مغرب زمین بسیار تأثیرگذار بوده است. ژیلبر دوران از اندیشمندان و فیلسوفان فرانسوی درباره تأثیر تعیین کننده این کتاب در اندیشه خویش می‌نویسد که من که با خواندن کتاب تخیل خلاق دریافتم که تحقیقات فروید، یونگ و خود من درباره ارباب انواع در قیاس با عرفان ابن عربی، زبان الکن کودکانه‌ای بیش نیست.

طنز مقدس؛ ادبیات انتقادی هنری قرآن کریم

از مجموعه مطالعات قرآنی کتاب «طنز مقدس؛ ادبیات انتقادی هنری قرآن کریم» نوشته علی نجفی به همت انتشارات کتاب طه منتشر شد. «طنز» به معنی بیهوده‌گی یا سخنان پیش پا افتاده‌ای نیست که خنده و قهقهه‌ای به دنبال خود دارد، بلکه چشم‌اندازی زیبا به قرآن و یکی از فنون «نقد هنری» است که در کنار هنرهایی، چون هزل، هجو، لطیفه و کاریکاتور با ظرافت و زیرکی افکار و رفتار ناشایست را «نقد» می‌کند و لبخند نازکی هم بر لب مخاطب هوشمند خود می‌نشاند.

طنز مقدس تلاش می‌کند جنبه‌ای از زبان قرآن و زبان و فرهنگی را که قرآن در آن به اوج رسیده است بشناساند. روش قرآن در برخی آیات برای نقد مخاطبانش استفاده از واژه‌هایی مزاح‌گونه و گاه بیانی رندانه و گزنده است. زمانی دیگر بیانی سخت کوبنده دارد و در پس و پیش کلماتش چنان پوشیده مخالفانش را شرمگین می‌کند یا دوستانش را هشدار می‌دهد که هر هنرمندی را به تحسین وا می‌دارد. این مطلب در مباحث زبان‌شناسی و روش‌شناسانه قرآن کریم نکته‌ای کلیدی به شمار می‌آید.

کتاب حاضر با توجه به دو عنصر یادشده (زبان کنایی و فرهنگ مفاهمه) در شناخت درست قرآن کریم، کوشیده است تا تعابیر انتقادی این کتاب بزرگ را برجسته کند. این نگاه نشان داده است که چه میزان می‌تواند در نمایاندن لایه‌های درونی و نگرش پالوده به این کتاب بزرگ مؤثر باشند و آن را برای اندیشیدن و زندگی در کانون توجهات قرار دهد.

مست و سنگستان

کتاب «مست و سنگستان» نوشته حجت‌الله ایروانی شامل خاطرات شفاهی سردار عزیزالله فرخی از جنگ و دوران اسارت به همت نشر ۲۷ بعثت منتشر شده است. نویسنده کتاب، راوی آن را این‌گونه معرفی می‌کند؛ یکی از بچه‌های مشتی و باصفای امام‌زاده حسن تهران، از بچه‌های گردان ۹ پادگان حضرت، ولی عصر (عج). عزیزالله فرخی ۷ سال در اسارت نیرو‌های بعثی عراق بود و پس از جنگ در سازمان تاکسیرانی مشغول به کار شد و به‌واسطه یک‌دوست مشترک با نویسنده کتاب آشنا شد. خاطرات او در این‌کتاب در دو بخش اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ دوران جنگ و پیش از اسارت، و سال‌های اسارت در عراق.

فرخی در کتاب پیش‌رو، خاطرات عملیات بیت‌المقدس، دیده‌بانی، مجروح‌شدنش روی قله ۱۹۰۴ و سپس اسارتش در اردوگاه‌های عراق را روایت کرده است. این‌خاطرات از قِبَل ۳۰ ساعت مصاحبه و گفتگو و دوجلد سالنامه که خاطرات فرخی را شامل می‌شدند، استخراج و تنظیم شده‌اند. پس از گفتگو‌ها هم، نویسنده و راوی، حدود سه‌سال به تنظیم و تدوین آن‌ها اختصاص پیدا داده‌اند. در این‌خاطرات، افرادی مانند شهید همت، شهید محسن وزوایی، شهید مهدی خندان، رضا چراغی و … حضور دارند.

قرآن در نگاه عقل و علم

کتاب «قرآن در نگاه عقل و علم» با ترجمه محمدباقر شریعتی سبزواری به همت مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی) منتشر شده است. به باور نویسنده این اثر، قرآن در نگاه عقل و علم از ویژگی‌های خاصی برخوردار است: ابتکار و خلاقیت، نوآوری، کیفیت عرضه خوب، اجتناب از تکرار مکررات و روزآمدسازی با عنایت به فرهنگ زمان.

مؤلف کتاب «قرآن در نگاه عقل و علم»، در پیشگفتار اثر یادشده آورده است: در این اثر، فصلی به آیات مشکل قرآن اختصاص دادم – که به گمان من مفسران حل نکردند – تا بتوانم راز و رموز آن را روشن کنم؛ برای حل بعضی از آیات که از نظر قرآن‌شناسان جزو آیات مشکل یا متشابه نیست، ولی شبهه انگیز است، ماه‌ها دقت کردم و سرانجام شخصاً معنای معقول و مقبول آن را نگاشتم تا قشر تحصیل کرده و جوان جذب شوند.

در این اثر، به ۹ مبحث اعم از «قرآن اعجاز ماندگار»، «قرآن، اعجاز تمام عصر‌ها و نسل ها»، «شاخصه‌های آیات قرآن»، «تفسیر و تأویل قرآن»، «اعجاز در مقرّرات حقوقی قرآن»، «اعجاز ادبی قرآن»، «اعجاز باطنی و معارف معنوی»، «اعجاز ماندگار اسلام» و «شبهات اخباریون در عدم حجیت ظواهر قرآن و پاسخ اصولیون» پرداخته شده است.

سیاست انقلابی

انتشارات دانشگاه امام صادق کتاب «سیاست انقلابی: مجموعه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های آیت‌الله مهدوی‌کنی در باب تاریخ تحولات و شخصیت‌های انقلاب اسلامی» را به کوشش علی یاسمی و میلاد موحدیان را منتشر کرده است. در این کتاب مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله مهدوی کنی در باب تاریخ تحولات و شخصیت‌های انقلاب اسلامی ارائه شده است و در آن‌ها «نقش و کارکرد شورای انقلاب و کمیته‌های انقلاب اسلامی»، «اصل ولایت فقیه»، «نقش روحانیت در مجلس خبرگان رهبری»، «اخلاق انتخاباتی»، «جریان اصول‌گرایی و وضعیت آن» و… تبیین شده است.

کتاب افکار اسرار

کتاب «افکار اسرار: زندگی و اندیشه حکیم سبزواری» نوشته عباس بخشنده بالی به همت کانون اندیشه جوان منتشر شد‎. اینکه باید حکیم سبزواری را مؤسس مکتبی جدید دانست یا آن که او را شارحی قوی برای حکمت متعالیه صدرالمتألهین به شمار آورد، نقش و جایگاهش در فلسفه و حکمت اسلامی، معرفت‌شناسی و بهترین معرفت‌های انسان در این کتاب بررسی شده است.

مردی که امضا نکرد

کتاب «مردی که امضا نکرد (این‌چنین با حافظ اسد آشنا شدم)» به‌قلم گروه المیادین لبنان به‌تازگی با ترجمه کریم شنی به همت نشر ۲۷ بعثت منتشر شده است. این کتاب، متن مکتوب یک مجموعه مستند از تولیدات شبکه المیادین لبنان است که سال ۲۰۱۸ در ۱۲ قسمت تولید و پخش شد و بازه زمانی ۴۰ سال از تاریخ معاصر سوریه را در بر می‌گرفت. یکی از موضوعات محوری این‌مستند منازعات اسرائیل و اعراب و روز نکبت فلسطین است. تهیه‌کنندگان و نویسندگان این‌مستند در پی روشنگری درباره پشت‌پرده اتفاقات آن‌دوره و نقش حافظ اسد رئیس‌جمهور پیشین سوریه در مذاکرات با آمریکا و غربی‌ها برای بازگرداندن بلندی‌های جولان در مقابل صلح بودند.

بثنیه شعبان که حجم زیادی از مطالب کتاب مربوط به اوست، سمت مشاور رسانه‌ای و سیاسی و همچنین ریاست اجرایی شبکه المیادین را به عهده داشته و در کنار افرادی، چون رشید کنج، زاهر المریضی، هاله بوصعب و امیر بن جدّو در تهیه این‌مستند و کتاب آن، مشارکت داشته است.

اولین مطلب این کتاب نوشته امیل جمیل لحود رئیس‌جمهور سابق لبنان است که با عنوان «این چنین با حافظ اسد آشنا شدم» چاپ شده و در حکم پیشگفتار اثر است. «گفتگوی مستند با دکتر بثنیه شعبان» و «درباره این اثر» دوعنوان دیگری هستند که در بخش اول این‌کتاب یعنی «این‌چنین با حافظ اسد آشنا شدم» چاپ شده‌اند. بخش دوم «متن مصاحبه با دکتر بثنیه شعبان» است.

بلاغت واژگانی در قرآن

کتاب «بلاغت واژگانی در قرآن» با ترجمه هادی نصیری و محبت علی حسین‌زاده به همت مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی) منتشر شده است. نگارنده تلاش کرده است با ارائه فهمی روشمند با تأکید بر سیاق خاص و عام آیه‌ها از راز و رمز واژه گزینی در آیات کتاب الله العزیز پرده بردارد و نشان دهد که در گزینش و چینش هر واژه‌ای معنایی در خور نهفته است که همانندی برای آن در دیگر واژه‌ها یافت نمی‌شود.

این اثر افقی نو برای تدبری روشمند در جهت کشف معنای واژه‌ها و ظرافت‌های بلاغی آیات گشوده است که راهیابی بدان جز با آگاهی از آن روش و به کارگیری آن ممکن نخواهد بود. مؤلف در این اثر به یکصد پرسش قرآنی پاسخ می‌دهد که پرسش‌ها را بر حسب موضوع و ترتیب مصحف شریف مرتب کرده است؛ چنان که پرسش‌های مربوط به اوایل قرآن کریم را ابتدا مطرح می‌کند و به همین ترتیب تا پایان جز ۳۰ پرسش‌های مربوط را پاسخ می‌دهد.

سیره فاطمی

کتاب «سیره فاطمی» به قلم استاد محمدجواد مروجی طبسی به همت مؤسسه بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده است. کتاب حاضر شامل بخش بزرگی از جلوه‌های رفتاری حضرت فاطمه (س) است که در حد توان خود رفتار‌های اجتماعی و فردی ایشان را بیان می‌کند. با توجه به شأن اسوه بودن دختر پیامبر (ص)، ایشان بزرگترین سرمشق زندگی، نه فقط برای مسلمانان، بلکه برای کل بشریت تا روز قیامت است. اثر پیش رو در شش فصل با عناوین «فاطمه (س) و ارتباط با خدا»، «فاطمه (س) و ارتباط با رسول خدا»، «ارتباط فاطمه (س) با امیر مؤمنان»، «فاطمه (س) و زندگی مشترک»، «فاطمه و آداب اسلامی و روابط اجتماعی» و «فاطمه و مکارم اخلاق» تنظیم شده است.

من سعدی آخر الزمانم

کتاب «من سعدی آخر الزمانم» اثری پژوهشی از بهاءالدین خرمشاهی، حافظ‌پژوه و سعدی‌پژوه برجسته کشورمان است که به همت انتشارات ناهید منتشر شده است. این اثر به یازده مقاله و گفتار سعدی‌پژوهی استاد خرمشاهی اختصاص دارد که تدوین و بازآرایی آن به همت عارف خارمشاهی، فرزند استاد انجام شده است. اغلب مقاله‌ها درباره شعر و شخصیت سعدی شیرین‌سخن است. خرمشاهی در این اثر، نظر جدیدی را در مورد مقایسه سعدی و حافظ مطرح کرده و به ماجرای درازآهنگ و بی‌ثمر «سعدی برتر است یا حافظ» پایان داده است. او درباره این مقایسه این بیت را با اقتباس از غزل حافظ سروده است: «شبی خرم به سعدی گفت‌ای سردار بی‌همتا/ تو را همتا شود پیدا، ولی حافظ نخواهد شد».

نعمت جان

کتاب «نعمت جان» خاطرات صغری بُستاک، پرستار و امدادگر دفاع مقدس است که به قلم سمانه نیکدل به نگارش درآمده است. این کتاب سومین عنوان ناشر در رده زنان انقلاب و دومین عنوان در رده پشتیبانی جنگ است. صغری بُستاک، سال ۱۳۳۷ در اندیمشک متولد شده و فعالیت‌هایش را پیش از پیروزی انقلاب شروع کرده و پس از انقلاب هم در نهاد‌های انقلابی همچون بنیاد مستضعفین، نهضت سوادآموزی، کمیته امداد و بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک خدمت کرده است. اواخر سال ۱۳۶۶ با دعوت‌نامه‌ای از طرف تعاون سپاه، در کنار امدادگری، مسئول گروه انصارالمجاهدین شد.

گزیده و حس و حالی از نهج‌البلاغه

کتاب «گزیده و حس و حالی از نهج‌البلاغه» گزیده‌هایی منتخب از خطبه‌ها حکمت‌ها و نامه‌های نهج البلاغه است که به همت عماد افروغ انتخاب و به فراخور توان و فکر و اندیشه خود متونی در شرح و تفسیر آن‌ها نگاشته است. این برداشت‌ها در واقع حس و حال و اندیشه‌ای است که افروغ در مواجهه با این فراز‌های نهج‌البلاغه در خود شکل گرفته دیده و آن‌ها را تألیف کرده است.

این کتاب تلاشی است در راستای بیان این باور نویسنده که نهج البلاغه نماد و نمایشی از شخصیتی است که نسبت به درد‌ها، مشکلات، بی‌عدالتی‌ها و بی‌دینی‌های حاکم بسیار ناآرام و از نظر محتوایی همانند اسپند روی آتش است و نمی‌تواند با خونسردی از کنار مشکلات مردم بگذرد. این در حالی است که این چنین منش‌ها و سلوکی در کشور ما در حال حاضر زیر سؤال می‌رود و بی‌توجهی به دردمندی مخاطبان مورد ستایش قرار می‌گیرد.

یاران راستین پیامبر

مجموعه کتاب‌های جذاب و خواندنی دوستان پیامبر (ص) و علی (ع)، مجموعه‌ای چهارده جلدی از داستان زندگی و مبارزات بزرگ‌ترین، سرشناس‌ترین و باوفاترین یاران اهل بیت (ع) است که هر یک از مجلد‌ها به روایتی جذاب پرداخته است. این مجموعه که به قلم مجید ملامحمدی، نویسنده نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان به رشته تحریر درآمده است، کودکان و نوجوانان را با یاران با وفای علی (ع) و محمد (ص) آشنا می‌کند.

صدای دوست داشتنی (بلال حبشی)، فریاد ربذه (ابوذر)، شیر صحرا (حمزه)، پرنده مهاجر (جعفر طیار)، مهربان‌ترین عمو (ابوطالب)، داستان کمیل (کمیل)، در جستجوی خورشید (اویس قرنی)، صدای علی (عمار یاسر)، مسافر حبشه (مقداد)، در آتش فتنه (حجربن عدی)، یار ایرانی (سلمان فارسی)، سفیر (مسلم بن عقیل)، خرما فروش عاشق (میثم تمار)، سردار (مالک اشتر) عناوین این مجموعه ۱۴ جلدی را شامل می‌شود.

رعشه بر دریا

گزیده‌ای از غزل‌های واعظ قزوینی در کتاب «رعشه بر دریا» به همت انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است. ملامحمد رفیع متخلص به واعظ قزوینی از شاعران و واعظان قرن یازدهم هجری است و در اغلب قالب‌های کلاسیک شعر فارسی طبع‌آزمایی کرده است. این اثر گزیده‌ای از غزل‌ها و رباعی‌های واعظ قزوینی است. این اثر به کوشش و گزینش محمدحسین انصاری‌نژاد و با مقدمه‌ای از بهمن بنی‌هاشمی به همت انتشارات شهرستان ادب روانه بازار نشر شده است تا در دسترس مخاطبان، علاقه‌مندان و پژوهشگران شعر کلاسیک فارسی قرار بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید