خبر فوری

فشار قدرت‌های ذینفوذ و انفغال برخی از مدیران

فشار بر مدیران تا جایی پیش می‌رود که در صورت عدم تمکین کابینه که امروزه تحت فشار طیف‌های سیاسی جامعه است به استیضاح تهدید می‌شوند و مدیران توان هیچ مقاومتی را ندارند و تنها ماشین امضا هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از بندرعباس، محمد نعمتی فعال سیاسی ومطبوعاتی استان هرمزگان در یادداشتی آورده است:

فشارها و متغیرهای سیاسی از جمله افراد ذی نفوذ، رسانه‌ها و نمایندگان  به مدیران اجرایی برخی از  آنان را در انجام ماموریت‌های اداری ناتوان و منفعل ساخته است.

 انتخابات ۱۴۰۰ و برنامه ریزی سیاسیون، فشار را به پیکره دستگاهای اداری به جایی رسانده است که اغلب مدیران توان تصمیم گیری از آنان سلب  شده است.

فشار بر مدیران تا جایی پیش می‌رود که در صورت عدم تمکین کابینه که امروزه تحت فشار طیف‌های سیاسی جامعه است به استیضاح تهدید می‌شوند و مدیران توان هیچ مقاومتی را ندارند و تنها ماشین امضا هستند.

انتخابات مورد توجه زیاد گروه‌های فشار است زیرا از راه انتخابات می‌توانند افراد مورد نظر خود را انتخاب و توسط آنها بر کارگزاری‌های مکانیزم حکومت نفوذ داشته باشند.

گروه های فشار در سطوح گوناگون روند انتخاباتی و معرفی نامزدها، در فعالیت برای جمع‌آوری آرا و مبارزه انتخاباتی، برای افراد مورد نظرشان رایزنی و تبلیغ می‌کنند تا بتوانند برای آنان رای عموم را کسب کرده و ممکن است گروههای فشار به خاطر نامزدهای مورد نظرشان از یک حزب سیاسی پشتیبانی سازمانی کنند و به سبب آنکه رای دهندگان زیادی را در اختیار دارند، براحتی می توانند با احزاب چانه بزنند و افراد مورد نظر را به عنوان عضو این یا آن حزب معرفی کنند.

برخی از گروههای سیاسی پر نفوذ ممکن است دست به دست هم دهند و یک حزب سیاسی را وادار به نامزد کردن کسانی کنند که بهترین مدافعان منافع آنها هستند.

افراد قدرت طلب برای تضمین انتخاب مجدد خود همیشه در خط این گروهها راه می روند بنابر این دیده می شود که اعضای برجسته قوه مقننه و وزیران با بندهای نادیدنی زیر نظر می‌گیرند، گروه فشار هرچه بزرگتر باشد این بندها هم بیشتر و بزرگتر خواهند بود.

 این دسته از افراد گاها سمت های مدیریتی را عهده دار می شوند و این دسته از مدیران با پشتیبانی در تصمیم گیریهای حکومتی مربوط به منافع این گروهها شرکت موثری دارند و هدف انتخاب شده گاها غالبا خود را در دست گروه های فشار می یابند و در واقع مجبور می‌شوند پیشنهاد های خود را با توان بیشتری از اعضای دیگر قوه مقننه بخواهند که موظف به اجرای دستور العمل های حزب عمل کنند و در صورت عدم تمکین ممکن است  موقعیت‌شان به خطر بیفتد.

همچین مدیران و مسئولینی که به گروه های قدرت متصل نیستند با اعمال فشار از سمت گروه های فشار به دلایل مختلف از جمله خطر استیضاح و همچنین «خلع عنوان شغلی» مجبور به تمکین شده و یا منفعل می شوند.

ارسال نامه‌های کم و بیش تهدید آمیز به نمایندگان در آستانه مباحثات مهم ، دارای اثرات مختلفی است. گاهی نمایندگان علیه این روش در ملأعام طغیان کردنده‌اند ولی این امر جلوی این نامه را نگرفته است و  بالاخره فرستادن هیأت‌هائی نزد گروههای پارلمانی، کمیسیونها و وزراء وسیله بسیار آشکار و بسیار کلی اقدام گروههای ذی‌نفوذ در برابر قدرت بشمار می‌آید.

از دیگر اقدامات گروه های قدرت و ذی نفوذ می توان به کمک مالی برای انتخابات و احزاب سیاسی دانست که اغلب سری بوده و قابل مطالعه نمی باشد. دعوت به شام و مسافرت و گذراندن تعطیلات گرفته تاغیره  و … سایر مواردی است که باعث ایجاد صمیمیت ودوستی با زمامداران در ضیافت‌های عمومی مکرر شده و نوعی نفوذ را برای گروه‌های قدرت بوجود می آورد که گاهی نتیجه بخش است ولی شرافت کسی نیز مورد تردید واقع نمی شود.

خصوصاً فساد دسته جمعی با کمک مالی به احزاب و انتخابات موضوع بسیار مهمی است که مطالعه سخت تر آن باعث می شود که این گونه فسادها پوشیده بماند و بسیار موثر در تخریب باشد.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید