خبر فوری

حفظ قرآن برای مسئولان موضوعی درجه چندم است/ نهادهای قرآنی پراکنده و جزیره‌ای عمل می‌کنند

حسن زرنوشه فراهانی حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه مقام معظم رهبری سال 1390 به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم تأکید کردند، اظهار داشت: علی‌رغم اینکه تلاش‌هایی از سوی مسئولان برای برداشتن گام‌هایی رو به جلو صورت گرفت، اما کار جدی و موثری که بتواند زمینه‌ساز انس عموم جامعه با قرآن باشد، مشاهده نمی‌کنیم.

انس عموم جامعه با قرآن برای مسئولان موضوعی درجه چندم است/ لزوم گفتمان‌سازی قرآنی در کشور

وی با اشاره به اینکه مهمترین دلیل عدم تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم این است که مسئولان به مسئله انس با قرآن در جامعه به عنوان یک موضوع فرعی و درجه چندم نگاه می‌کنند، گفت: انس با قرآن به طور عام و حفظ قرآن به طور خاص دغدغه مسئولان نیست، در صورتی که اگر بخواهیم به سمت آرمان تربیت 10 میلیون حافظ قرآن حرکت کنیم، باید موضوع انس با قرآن در بین مسئولان به عنوان امری درجه اول با اولویت بالا تبدیل شود.

زرنوشه فراهانی با بیان اینکه در هر جامعه‌ای برای رسیدن به اهداف خاص باید مسئولان توجه خود را معطوف به آن موضوع کنند، افزود: پس از اینکه انس جامعه با قرآن مورد توجه جدی مسئولان قرار گرفت، مرحله دوم، گفتمان‌سازی است. باید موضوع انس با قرآن و حفظ آن به گفتمان فرهنگی غالب کشور تبدیل شود تا بتوانیم به مطالبه رهبر معظم انقلاب نزدیک شویم.

انس عمومی با قرآن مقدمه‌ تربیت 10 میلیون حافظ قرآن است

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه 6 سال از مطالبه مقام معظم رهبری می‌گذرد، اما فعالیت چشمگیری صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: آیا در کلام مسئولان کشور تأکیدی دال بر انس با قرآن و حفظ آن دیده‌ایم؟ اساساً مسئولان چقدر با قرآن انس دارند؟ یا در سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای خود به چه میزان استنادات قرآنی دارند؟ با نگاهی به این موضوعات می‌توانیم پی ببریم انس با قرآن هنوز حتی در بین مسئولان کشور نهادینه نشده است تا چه رسد به عموم مردم.

وی با بیان اینکه وقتی انس عمومی با قرآن به موضوع درجه اول کشور در حیطه فرهنگی تبدیل شد، باید راهکارهای صحیحی اتخاذ کرد تا حفظ قرآن به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود، گفت: مسئولان باید به دنبال راهی برای انس عمومی با قرآن باشند، چرا که فراگیر شدن انس عمومی با کلام وحی، مقدمه‌ای برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم است.

تأثیرگذاری فیلم‌های قرآنی بیش از تلاوت و سخنرانی‌ها است

زرنوشه فراهانی استفاده از ابزار هنر را یکی از راهکارهای مهم برای عملی کردن فرهنگ انس با قرآن و حفظ کلام وحی عنوان کرد و افزود: اگر مسئولان، هنر را در جهت عمومی کردن انس با قرآن به کار بگیرند، شایسته تقدیر خواهند بود. در کشور ما چند سریال در حوزه دین و قرآن ساخته شد و مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت که تأثیرگذاری آنها از صدها ساعت سخنرانی مذهبی و یا حتی تلاوت قرآن بیشتر بود.

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه هنر قرآنی می‌تواند توجه عموم را به قرآن معطوف سازد، گفت: وقتی فضای عمومی جامعه قرآنی و گفتمان غالب جامعه نیز به انس با کلام وحی تبدیل شد، هر کس به فراخور توانایی، ظرفیت و سلایق خود با قرآن ارتباط برقرار کرده و با آن انس می‌گیرد، برخی سراغ روخوانی، قرائت، حفظ، تفسیر قرآن و برخی دیگر به سوی کتابت و سایر هنرهای قرآنی نظیر ساخت فیلم و سریال با مضامین دینی و قرآنی می‌روند، و در هر صورت عموم جامعه خود را به نحوی با قرآن مرتبط می‌سازند.
در این صورت و با فراگیر شدن انس عموم جامعه با قرآن می‌توانیم به تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم امیدوار باشیم.

نهادهای قرآنی جزیره‌ای عمل می‌کنند

زرنوشه فراهانی با بیان اینکه مسئولان در تربیت حافظان قرآن جدی عمل نمی‌کنند، گفت: یکی از دلایل اینکه تاکنون با گذشت 6 سال از مطالبه مقام معظم رهبری هنوز تعداد حافظان قرآن به تعداد قابل توجهی نرسیده است، عملکرد‌ پراکنده و جزیره‌ای نهادهای قرآنی است، به طوری که هماهنگی بین فعالیت‌های آنها وجود ندارد و همچنین برنامه‌ریزی کلانی که منجر به تربیت حافظان قرآن شود، صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه پس از مطالبه مقام معظم رهبری، تغییر و تحول اساسی در ساختار نهادهای قرآنی به صورت ویژه انجام نشد، افزود: به دلیل عدم تحول اساسی در رویکردها و فعالیت‌های نهادهای قرآنی، در نتیجه در فضای عمومی جامعه نیز تغییر خاصی مشاهده نکردیم. باید به این نکته توجه داشت که هدف از تربیت حافظان قرآن، ایجاد فضای قرآنی در کشور است، اما با این روند، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید