خبر فوری

روزنامه دولت: افتتاح قطعه دوم مسیر رفت آزادراه تهران–شمال نماد خودباوری و توانایی ملت ایران

هرمزبان – روزنامه دولت افتتاح قطعه دوم مسیر رفت آزادراه تهران–شمال را نماد خودباوری و توانایی ملت ایران دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان  به نقل از روزنامه ایران ،پنجشنبه گذشته و در آستانه عید سعید غدیر، پروژه قطعه دوم مسیر رفت آزادراه تهران–شمال با حضور رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ آزادراهی که آیت‌الله رئیسی آن را نماد ایمان، خودباوری، توانایی و دانایی ملت ایران دانست. با افتتاح این قطعه 15.5 کیلومتری که عملیات احداث آن از سال 96 آغاز و به همت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و با همکاری پیمانکاران داخلی تکمیل شده، تردد از قطعه یک آزادراه از منتهی‌الیه بزرگراه آزادگان در منطقه 22 تهران تا پل زنگوله در مازندران، از طریق مسیر آزادراهی انجام‌پذیر است.
قطعه دوم مسیر رفت آزادراه تهران – شمال مجموعاً 22 کیلومتر است که با پیشرفت 98 درصدی 15.5 کیلومتر آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این قطعه دارای 17 تونل و پل بوده و آخرین تونل آن با 6.5 کیلومتر طول، بزرگ‌ترین تونل آزادراهی غرب آسیاست که بر همین اساس، رئیس بنیاد مستضعفان از این پروژه به‌عنوان نمایشگاه هنر مهندسی و تکنولوژی ایرانی یاد کرد.
رئیس جمهور پس از افتتاح این قطعه آزادراه و بازدید از مسیر ابتدا تا انتهای آن، در جمع کارگران این پروژه عظیم حضور یافت و ضمن تجلیل از تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی آنها با جمعی از آنان عکس یادگاری گرفت.
آیت‌الله رئیسی همچنین دستورات لازم برای تأمین اعتبار تکمیل سایر قطعه‌های این مسیر، همکاری همه بخش‌ها، ایجاد تفرجگاه‌های بین راهی برای رفاه مسافران، ایمن‌سازی جاده‌های مواصلاتی به آزادراه و همچنین ایجاد مسیرهای اضطراری برای دسترسی بین جاده‌ای در ایام خاص و پرترافیک در این بزرگراه را صادر کرد.

آغاز ساخت قطعه سوم با دستور رئیس‌جمهور
همچنین رئیس‌جمهور پس از افتتاح مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال، به‌صورت زمینی از کل مسیر قطعه دوم بازدید کرده و با حضور در ابتدای قطعه سوم آزادراه تهران-شمال، دستور آغاز عملیات احداث این قطعه در فازهای مطالعاتی، طراحی و اجرا را صادر کرد. این طرح یکی از ابرپروژه‌های راهداری کشور محسوب می‌شود و در مقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگی‌های خاص مهندسی بسیار متفاوت است.
قطعه سوم آزادراه تهران-شمال به طول تقریبی 54 کیلومتر در انتهای تونل البرز و نقطه پایانی استان البرز، هم‌عرض با پل زنگوله آغاز شده و تا مرزن‌آباد در استان مازندران ادامه دارد. برآورد اولیه هزینه احداث این مسیر حدود 42 هزار میلیارد تومان است که 70 درصد آن با ساخت 44 تونل در مسیر رفت و برگشت در زیر زمین ایجاد شده و 44 پل نیز در مسیر رفت و برگشت احداث خواهد شد.
مهم‌ترین شاخصه این قطعه آغاز آن در ارتفاع 2 هزار و 200 متری از سطح دریا و پایان آن در ارتفاع حدود صفر از سطح دریاست که این پروژه را با 2 هزار و 200 متر اختلاف ارتفاع در طول مسیر، به یکی از خاص‌ترین طرح‌های راهسازی کشور تبدیل می‌کند که در نوع خود مشابه ندارد. طول مجموع آزادراه تهران-شمال 121 کیلومتر است که تاکنون 3 قطعه از چهار قطعه آن به بهره‌برداری رسیده است.

نماد خودباوری، توانایی و دانایی ملت ایران
آیت‌الله رئیسی در آیین بهره‌برداری از مسیر رفت قطعه 2 آزادراه تهران–شمال، با قدردانی از تلاش‌های کارگران و دست‌اندرکاران اجرای این پروژه، این آزادراه را نماد ایمان، خودباوری، توانایی و دانایی ملت ایران دانست.
رئیس جمهور گفت: اگر کسی می‌خواهد عزم و اراده، تلاش فناورانه، معماری و هنر و دانایی و توانایی ملت ایران را ببیند، یکی از نمادهای آن آزادراه تهران–شمال است.
وی با برشمردن فواید و منافع این پروژه آزادراهی برای مردم، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم، مسئولان و دستگاه‌های مختلف، امنیت سفر و سلامت مسافران است که کار ارزشمند احداث این آزادراه تا حد زیادی این دغدغه را برطرف می‌کند.
رئیس جمهور افزود: بهره‌برداری از قطعات جدید آزادراه تهران–شمال هم در مصرف سوخت و زمان سفر صرفه‌جویی می‌کند و هم بار ترافیک و تصادفات و تلفات جاده‌ای که همگان را رنج می‌دهد، کاهش خواهد داد.

افتخار برای جمهوری اسلامی ایران
آیت‌الله رئیسی با قدردانی از زحمات طراحان و مهندسان این پروژه عظیم آزادراهی و اقداماتی که در گذشته در این زمینه انجام شده است، اضافه کرد: کار مجاهدانه مسئولان وزارت راه و بنیاد مستضعفان و مهندسان و پیمانکاران و کارگران عزیز در طول 2 سال گذشته برای اجرای این پروژه بزرگ، نماد افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس‌جمهور همچنین از همکاری مردم بویژه در مناطق متصل به این بزرگراه که با صبر و حوصله با دولت و بنیاد مستضعفان برای رقم خوردن این کار بزرگ و افتخارآمیز همراهی داشته‌اند، قدردانی کرد.
آیت‌الله رئیسی با ابراز خرسندی از اجرای کامل مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران–شمال به دست مهندسان ایرانی، تأکید کرد: عملیات اجرایی قطعه سوم این آزادراه آغاز شده و امیدواریم این فاز نیز با همان دقت و سرعت که مسیر رفت قطعه 2 ساخته شد، احداث شود تا هر چه زودتر مورد استفاده مردم قرار گیرد.

ارائه گزارش از سوی بذرپاش
در این مراسم وزیر راه و رئیس بنیاد مستضعفان، گزارشی از عملیات اجرایی مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران–شمال و همچنین برنامه‌ها و نیازهای عملیات احداث قطعه سوم این بزرگراه ارائه کردند. همچنین در این مراسم اعلام شد 2 هزار و 793 کیلومتر پروژه آزادراهی آماده بهره‌برداری، هزار و 38 کیلومتر در دست اجرا و هزار و 882 کیلومتر نیز در دست مطالعه است که در این میان مسیر رفت قطعه 2 آزادراه تهران–شمال با 22 کیلومتر طول و اعتبار صرف شده بالغ بر 6 هزار و 700 میلیارد تومان، از پروژه‌های اولویت‌دار آزادراهی بوده است.
همچنین آزادراه اصفهان–شیراز با 210 کیلومتر مسافت و 5 هزار و 803 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، تاکنون 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آزادراهی اولویت‌دار در دست اقدام است که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.
روند ساخت این آزادراه با جدیت پیگیری می‌شود
وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم، از ساخت آزاد راه تهران-شمال به‌عنوان یکی از طرح‌های ملی و مهم نام برد و گفت:‌ ادامه روند ساخت این آزادراه با جدیت پیگیری و اجرا می‌شود.
مهرداد بذرپاش افزود:‌ از جمله ویژگی‌های این پروژه بهره‌گیری از توان و تجهیزات بومی و داخلی کشور بود که خوشبختانه به موفقیت‌های خوبی در مسیر اجرای طرح دست یافتیم. وی ادامه داد:‌ با بهره‌برداری از این طرح در بخش‌های مصرف سوخت، وقت صرفه‌جویی می‌شود و به‌دنبال آن جاده‌ای ایمن در اختیار مردم قرار گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ اجرای این آزادراه و بهره‌برداری از قطعه دوم نماد افتخار برای کشور به شمار می‌رود که بنیاد مستضعفان و مدیریت آن در این دوره همت وافری داشته است. وی ادامه داد: با بررسی زوایای مراحل ساخت متوجه می‌شویم که نیروهای کاری از مهندسان، ‌کارگران و مشاوران چطور شبانه‌روزی فعالیت کردند. به گفته بذرپاش این مسیر راه اصلی تردد مردم از تهران به شمال خواهد بود.

فتاح: بنیاد مستضعفان با همه ظرفیت کنار دولت است
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه قطعه سوم آزادراه تهران – شمال را که با باور و اراده شکل گرفته در دولت مردمی سیزدهم و بنیاد با انسجام بیشتر به اتمام می‌رسانیم، اظهارکرد: پروژه آزادراه تهران – شمال از جمله سخت‌ترین پروژه های عمرانی کشور بوده که بخشی از قطعات آن انجام شده و این قطعه آخری نیز با نظم شکل گرفته که با مهندسان و پیمانکاران موجود شروع و تکمیل خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، پرویز فتاح اظهارکرد: اکنون در ابتدی قطعه سوم کارگاه‌های مربوط آماده شروع عملیات است و با اعلام ساخت این قطعه از سوی رئیس جمهور به‌زودی جلسه‌ای در این ارتباط تشکیل می‌شود و بنیاد با همه ظرفیت‌ها در کنار دولت خواهد بود. وی با اشاره به موفقیت به‌دست آمده در اتمام مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال گفت که در ساخت این طرح به طور کامل از ظرفیت نیروها و تجهیزات بومی استفاده شده است.
فتاح ادامه داد:‌ در حالی که زمانی اجرای این طرح در جامعه و اذهان عمومی با تردید همراه بود که آیا آزاد راه ساخته می‌شود یا نه؟ اما اکنون با اقدامات و تلاش‌هایی که انجام شده این تردید برطرف شده است. رئیس بنیاد مستضعفان توضیح داد:‌ ۱۰ شرکت پیمانکار، ‌۱۶ شرکت مشاور و یکهزار و۵۰۰ دستگاه مهندسی ایرانی در ساخت این طرح فعال هستند.

انتهای پیام

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید