خبر فوری

وضعیت دشت میناب نیازمند توجه ملی یا ملی اورژانسی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، عملیات اجرایی طرح شبکه آبیاری و زهکشی 2500 هکتار از اراضی دشت شمالی میناب با حضور محمد حاج رسولیها  مدیرعامل شرکت منابع آب ایران آغاز شد. پس از آن حاج رسولیها به نمایندگی از وزیر نیرو در مسجد شهر تیرور در جمع مردم و مسئولین شهرستان میناب حضور یافت. در این مراسم، امیر مهدی حسینی نماینده جمعی از مردم و کشاورزان شهرستان میناب و فعال محیط زیست اظهار داشت: جناب آقای حاج رسولیها ضمن تشکر از توجه حضرتعالی و دولت محترم تدبیر و امید که دشت بحران زده میناب را از میان 600 دشت بحران زده ی کشور برای بازدید انتخاب نموده اید، انتظار داریم که این توجه بیشتر شود و خواهشمندیم پروژه ی احیای دشت میناب را جدی تر بگیرید. چراکه با پیشرفت آب شور دریا به درون آبخوان‏ها به دلیل برداشت بی‏ رویه از سفره های زیرزمینی علی‏الخصوص چاه‏های انتقال آب بندرعباس در بستر رود میناب باعث ایجاد مسائل امنیتی و زیست‏محیطی متعددی ازجمله به خطر افتادن تالاب بین‏المللی آب شور و شیرین میناب، و گسترش فروچاله‏ها از روستاها به مرکز شهر شده است.

این فعال محیط زیست خاطرنشان نمود: از آنجائیکه که وضعیت بوجود آمده وضعیتی اورژانسی است. این مهم نیاز به توجه ملی یا ملی اورژانسی دارد. با توجه به اینکه بحران آب استان جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را درگیر خود کرده است – بعبارتی 300 هزار نفر جمعیت میناب و 700 هزار نفر جمعیت مردم بندرعباس که برابر دوسوم جمعیت کل استان می باشد – ضروری است از محل اعتبارات ملی – صندوق ذخیره ارزی کشور و یا ستاد مدیریت بحران کشور – بودجه ای بصورت اورژانسی در این خصوص اختصاص داده شود.

نماینده کشاورزان میناب افزود: علاوه بر اینکه تاکنون هیچگونه خسارتی به کشاورزان شهرستان بخاطر بی آبی پرداخت نشد بلکه شاهد چند برابر شدن قبوض آب کشاورزان نیز بودیم. از دولت محترم و شخص حضرتعالی خواهشمندیم مصوبه ای از شورای عالی حفاظت آب و خاک کشور در خصوص کاهش تعرفه ی آب کشاورزان کل شهرستان بگیرید تا التیامی بر این زخم کهنه صورت گیرد. چراکه این کشاوزران مظلوم علاوه بر معضل کمبود آب، با بیماری جاروک جادوگر نیز که برای درختان لیموی منطقه رخ داده بود دست و پنجه نرم کرده بودند.

امیر مهدی حسینی تصریح کرد: عمر شبکه ی آبرسانی میناب به سر رسیده است و روزانه شاهد شکستگی و ترک خوردگی لوله های کوچه ها، معابر و خیابان های مینابی که بیش از 70 سال قدمت شهرداری دارد می باشیم. از طرفی بیش از 10 سال است طرح فاضلاب میناب و تصفیه خانه میناب هیچگونه توسعه ای نداشته است و این نیازمند بودجه‏ای ویژه در جهت اصلاح شبکه ی آبرسانی شهرستان می باشد.

وی افزود: رمضان امسال در این آب و هوای گرم و آفتابی، قطعی های مکرر برق عرصه را بر مردم صبور منطقه تنگ کرد. اکنون که فرصتی برای سرمایه گزاران اروپایی فراهم شده است در خصوص استفاده از انرژی خورشیدی خصوصاً در مناطق خشک کوهستانی از جمله سندرک و هشت‏بندی، انتظار می رود هرچه سریعتر تمهیدات لازم در خصوص همکاری با این شرکت های متقاضی را مبذول فرمائید.

انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید