خبر فوری

بهره مندی 10 هزار نفر از ساکنان روستاهای هرمزگان از نعمت آب آشامیدنی سالم

عبدالحمید حمزه پور دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در اجرای این پروژه ها، بیان داشت: هزینه اجرای این پروژه ها که حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، رقمی در حدود 500 میلیارد ریال است.
حمزه پور با بیان اینکه در حال حاضر آب آشامیدنی 250 روستا در هرمزگان از طریق آب شیرین کن ها تامین می شود، افزود: هم اکنون یکصد روستا به صورت سیار آبرسانی می شود و در 200 روستا نیز آب جیره بندی است.
وی با اشاره به اهمیت احداث آب شیرین کن به منظور تامین آب روستاها، ابراز داشت: در دسترس نبودن منابع آبی پایدار، بالا بودن هزینه های انتقال آب از سایر مناطق فرا دست، افزایش جمعیت مناطق روستایی و در پی آن افزایش تقاضای بیشتر آب شرب و وجود منابع آب شور وسیع در سطح استان (رودخانه های شور و یک هزار کیلومتر خط ساحلی در کنار خلیج فارس و دریای عمان) از جمله دلایل توسعه آب شیرین کن ها جهت رفع کمبود آب شرب روستاها است.
این مقام مسئول با اشاره به خشکسالی و بحران کم آبی در هرمزگان ، گفت: وجود چاه های غیر مجاز ،کاهش منابع زیرزمینی و کمبود بارش در این سال ها بیشترین آسیب را به هرمزگان رسانده و این استان در حال حاضر با بحران شدید کم آبی مواجه است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهار داشت: بیش از 18 سال خشکسالی و شرایط اقلیمی و آب و هوایی هرمزگان، موجب شده که این استان ، از مناطق کم آب یا بی آب کشور محسوب شود که هم اکنون منابع آبی آن پاسخگوی جمعیتش نیست.
تعداد کل روستاهای استان هرمزگان یک هزار و 731 روستا، تعداد کل جمعیت روستاها 784 هزار و 798 نفر، تعداد کل خانوار روستاها 191 هزار و 931 خانوار،تعداد کل روستاهای دارای تاسیسات آبرسانی یک هزار و 206 روستا است.
18 سال خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا سطح آب 90 درصد از دشت های استان با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر مواجه باشند.
خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا از 168 حلقه چاه تامین کننده آب شرب شهرهای استان، 58 حلقه چاه خشک و 67 حلقه شور شود.
هم اکنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.
در حال حاضر منابع آبی در حال استفاده بخش روستایی هرمزگان 18 دستگاه آبشیرین کن، 51 چشمه، 361 چاه و 98 عدد سایر انشعابات است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید