خبر فوری

ضوابط اجرای نمای ساختمان‌های شهری در شورای شهر بندرعباس تدوین شد

کیانوش جهانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس، اظهار داشت: بندرعباس یک شهر بندری و ساحلی است که نوع سازه‌های جدید و ساخت‌وسازهای تناسبی با هویت شهر ندارد و ازاین‌رو در طول زمان با بی‌توجهی به شهری بی‌هویت تبدیل شده است.

وی بیان‌داشت: از طرفی عدم توجه به بناهای تاریخی و خانه‌های قدیمی و تخریب آن‌ها یا دور از دسترس بودن، بر بی‌هویتی این شهر دامن می‌زند و به جای صدور سبک خاص معماری هرمزگانی به واردات نماهایی روی آوردیم که هیچ تناسبی با اقلیم و فرهنگ و پیشینه و تاریخ این سرزمین ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: بجای توجه مردم به داشته‌های تاریخی و فرهنگی خود با ایجاد ذائقه و سلیقه‌های نامانوس،گرد غریبگی بر شهر پاشیده‌ایم، اگر فاصله چند صدمتری با دریا نبود هرگز نمی‌توان تشخیص داد که اینجا بندر است.

جهانبخش با بیان اینکه نماهای خشن و نامناسب علاوه بر نازیبایی، موجب ایجاد خشونت و افسردگی در جامعه می‌شود تصریح کرد: برنامه‌های مقطعی در جهت ساماندهی اجرا شده اما به علت عدم پیوستگی و عدم همراهی همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط عقیم مانده است.

وی اضافه‌کرد: خوشبختانه یکی از اولویت‌های برنامه شورای چهارم و شهرداری، تدوین آئین‌نامه و ضوابط اجرای نما در ساختمان‌های شهر بندرعباس بوده که در شورای شهر و پس از بحث و بررسی در کمیته مربوط، مصوب شد و از هفته آینده به مناطق سه‌گانه شهرداری جهت اجرا، ابلاغ می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس ابراز داشت: قبل از دریافت پروانه باید طرح نما به همراه عکس مجاوران ملک موردنظر ارائه شود و پس از تائید نما توسط شهرداری، اجازه آغاز عملیات ساختمانی و صدور پروانه صورت می‌گیرد و در حین اجرا نیز اگر تغییراتی حاصل شود حتماً باید با نظر شهرداری باشد که به نظر می‌رسد با اجرای این طرح، تا حدودی شرایط با کنترل و نظارت بیشتری پیش ببریم.

شهروندان را به استفاده از المان‌ها و نماهای بومی تشویق کنیم

جهانبخش ادامه داد: ناگفته نماند که در اجرای چنین طرح‌هایی با برخورد قهری و تنبیهی نتیجه موردنظر حاصل نمی‌شود درصددیم تا بسته‌های تشویقی بسیار خوبی را برای سازندگان ساختمان‌های جدید در نظر بگیریم تا از المان‌های بومی استفاده کنند.

وی همچنین گفت: آن چیزی که در این طرح بسیار حائز اهمیت بوده، آشتی دوباره مردم با پیشینه و تاریخ شهر بندرعباس و بازیابی هویت از دست رفته این شهر است که متأسفانه سایه سنگینی روی رفتارهای شهروندی مردم نیز افتاده است.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: وقتی هویتی فراموش می‌شود و از دست می‌رود ممکن است هرگونه رفتاری از  جامعه بی‌هویت بروز کند و ناهنجاری‌های اجتماعی شکل بگیرد که یکی از عوامل آن عدم توجه به منظره و نماهای چشم‌نوازی است که با اقلیم، فرهنگ و خلقیات مردم این سرزمین طی قرن‌ها پیوند داشته است.

جهانبخش ادامه داد: متأسفانه با سبک جدید معماری و نماهای نامتناسب و نامناسب، در این پیوند گسست ایجاد شده و ضربه‌های جبران‌ناپذیری را به شرایط شهروند مردم در بندرعباس وارد می‌کند.

وی اظهار داشت: با نگاهی به تعداد فارغ‌التحصیلان رشته معماری در شهر بندرعباس در دانشگاه‌های استان درمی‌یابیم که تقریباً در هر خانواده یک معمار و یک طراح وجود دارد بنابراین ضروری است تا دانشگاه‌ها، سرفصل‌های آموزشی خود را حداقل در شهر بندرعباس به سمت عرضه سبک معماری هرمزگانی با خلاقیت و ظرفیت‌های سرشاری دانشجویان هرمزگانی بپردازند، یقیناً مؤثر واقع می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه گفت: البته این تعداد فارغ‌التحصیل و دانشجویان معماری این رشته، تا حدودی خارج از ظرفیت و توان بازار کار بوده، این موضوع، رقابت را بسیار شدیدتر کرده و روی کیفیت فارغ‌التحصیلی و میزان کسب علم  تأثیر بگذارد اما بنده معتقدم که فرزندان هرمزگانی دارای ذوق و خلاقیت سرشاری هستند که با جهت‌دهی مناسب به این موضوع مهم می‌تواند نقطه عطف و یک بازگشت و بازیابی مؤثر و باشکوهی به سمت معماری اصیل هرمزگانی باشد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید