خبر فوری

کاهش آلاینده های زیست محیطی در سایه مسوولیت پذیری اجتماعی

فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی و فرهنگی؛ مشکل آلودگی هوا بررسی کرد. عملیات های موفق در دفاع مقدس مساله دیگری که روزنامه ها آن را بازتاب دادند و توسعه گردشگری از دیگر مطالب مهم روزنامه ها به شمار می رود.

گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی شده است.

** حمل و نقل عمومی راهکاری برای کاهش آلودگی هوا
افزایش آلاینده های زیست محیطی یکی از مشکلات کلان شهرها و شهرهای صنعتی محسوب می شود که بروز انواع بیماری های قلبی و تنفسی از جمله آنها است، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی راهکاری مناسب برای کاهش آلودگی هوا به شمار می رود، روزنامه های امروز با توجه به اهمیت این موضوع در گزارش ها و یادداشت هایی دلایل آلودگی هوا را را از زوایای مختلف بررسی کرده اند.

روزنامه «کیهان» در مطلبی عنوان «خسارت آلودگی هوا معادل هزینه‌های جنگ تحمیلی است» را منتشر کرد و به نقل از اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، نوشت: مضرات آلودگی هوا در ابعاد مالی و جانی معادل هزینه‌های جنگ تحمیلی یا سقوط 100 فروند هواپیما یا بروز زلزله چند ریشتری است.

در ادامه این مطلب می خوانیم: استفاده از مترو و قطارهای حومه‌ای در کشورهای توسعه‌یافته در مقایسه با ایران تفاوت چشمگیری دارد چرا که قوانین وضع و اجرا شده در شهرهای بزرگی همچون لندن، پاریس و… این الزام را برای شهروندان آن ایجاد می‌کند که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مزایای به مراتب بیشتری نسبت به بهره‌گیری از اتومبیل شخصی دارد.

روزنامه «ایران» در گزارشی عنوان «وقتی «هوا» سیاسی می‌شود» را منتشر کرد و آورد: تعداد روزهای ناسالم تهران از 146 روز در سال 90 به 37 روز طی 7 ماهه امسال کاهش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است: تعداد روزهای ناسالم شهر تهران از ابتدای مهر تا روز 25 آبان سال‌جاری تنها 14 روز بوده این در حالی است که این رقم در سال 90 و 91 در همین بازه زمانی، به ترتیب 27 و 22 روز بوده و اغلب رسانه‌ها یی که اکنون تیتر و عکس‌های اصلی خودرا به آلودگی‌ هوا و انتقاد از دولت اختصاص می‌دهند نه فقط در آن بازه زمانی که حتی تا دو ماه بعد هم یعنی در ماه‌های آذر و دی 90 و 91 که شاهد روزهایی به مراتب آلوده‌تر از روزهای کنونی بودیم، تیتری در صفحه یک رسانه خود برای بازتاب دادن چالش آلودگی هوا یا نقد دولت وقت و سازمان محیط زیست زیر مجموعه آن منتشر نکردند.

روزنامه «آرمان» در گفت و گویی با امیرهوشنگ مهیار روانشناس، عنوان «کاهش خودکنترلی در هوای آلوده‏» را منعکس کرد و نوشت: وسعت و گسترش شهرنشینی، کثرت خودروها و موتورهای فاقد استاندارد و پرمصرف، سوخت‌های غیراستاندارد و عدم توجه مردم به سالم بودن خودروهایشان باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود. مسمومیت با گاز مونوکسید کربن موضوعی است که عامه مردم درباره آن اطلاع خیلی کمی دارند.

در ادامه این گفت و گو آمده است: این گاز نه تنها منجر به مرگ و میر می‌شود بلکه باعث ضایعات عصبی پایدار در درازمدت است. در کوتاه مدت، منجر به احساس ناخوشی و بیماری شده و مانع از زندگی با نشاط و شاداب شما خواهد شد. آلودگی هوا را می‌توان از عوامل بروز نزاع و تشدید خشونت در افراد دانست.

روزنامه «اعتماد» در مطلبی عنوان «آسمان سیاه پایتخت در انتظار باران» را انتشار داد و نوشت: آلودگی هوای تهران، ‌قدم به قدم پا پیش گذاشت و پایداری هوا و ساکن بودن و گیر کردن آن در بالای شهر، ‌باعث شد مدارس در همه مقاطع تحصیلی شهر تهران و مدارس ابتدایی در همه شهرهای استان تهران به جز فیروزکوه، ‌دماوند و پردیس در روز چهارشنبه تعطیل شوند.

این روزنامه همچنین در یادداشت دیگری عنوان «کتاب بخوانید تا هوا آلوده نشود» را برجسته کرد و نوشت: کتاب بخوانید تا هوا آلوده نشود. تا محیط زیست از بین نرود. تا درختان سبز بمانند. تا خاک سالم بماند. تا باران ببارد. تا عقل و شعورمان بالا برود. تا قدر نعمت‌های‌مان را بدانیم. تا ارتباط بین مظاهر طبیعت را درک کنیم. تا بفهمیم همه‌چیز در طبیعت به هم پیوسته است.

در ادامه این یادداشت آمده است: تا به جای فکر کردن به «من» به «ما» فکر کنیم. تا به جای فردگرایی، جمعی و گروهی فکر کنیم. تا عمیق‌تر و آینده‌نگرتر فکر کنیم. کتاب بخوانیم تا از تجربه‌های دیگران استفاده کنیم و لازم نباشد خودمان آنها را تجربه کنیم.
اگر مردم و مسوولان کتاب می‌خواندند متوجه می‌شدند که وقتی جای درختان برج می‌سازند ریشه‌های تنفسی تهران را مسدود می‌کنند و جلوی وزش باد را می‌گیرند. اگر قبل از دست زدن به هر فعالیتی در طبیعت کتاب می‌خواندند وضعیت محیط زیست در کشورمان به این شکل در نمی‌آمد.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «تب دائمی SHARE کردن»، نوشت: وقتی مردم به جای کمک به کاهش آلودگی هوا دنبال شایعات تاریخ مصرف گذشته می گردند.

در ادامه این گزارش آمده است: خبر چرنوبیل شدن تهران اگر چه یک سال پیش از سوی مسئولان مربوطه تکذیب شد اما دوباره با شروع آلودگی هوا جان گرفته و به جان مردم افتاده. خبری که معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در گفت و گو با ابتکار آن را کذب محض می خواند و می گوید: موارد مطرح شده در این خبر کذب بودن آن را تایید می کند. بارها این را گفته ایم اما مردم توجهی ندارند.

روزنامه «مردم سالاری» در یادداشتی، عنوان «دوده گرفتگان کلانشهرها، چشم انتظار وزش باد» را منتشر کرد و نوشت: اخیرا لایحه آلودگی هوا در صحن مجلس شورای اسلامی‌به تصویب وکلای مردم رسیده است و مردم چشم به راه اقدامات عملی برای کم‌رنگ شدن معضل جدی آلودگی هوا هستند.

در این یادداشت می خوانیم: البته در این روزها بیشتر شاهد بالا رفتن غلظت آلاینده‌ها در هوای کلانشهرها بودیم،‌ در حالی که عوارض و عواقب جبران‌ناپذیر آلودگی هوا به روی شهروندان خط پررنگ بیماری می‌کشد.
آلودگی هوا تابع پیچیده‌ای از عوامل مختلف است که با افزایش استفاده از منابع تولید انرژی احتراقی وضعیت پیچیده‌تر نیز می‌شود.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «آلودگی خودروی شخصی و «مسئولیت اجتماعی»»، نوشت: ما ساکنان این شهرهای بزرگ و آلوده، حداقل می‌توانیم در این روزهای آلوده و نفسگیر، از خودروی شخصی استفاده نکنیم. سختی استفاده از وسایل نه‌چندان مناسب حمل‌ونقل عمومی را به جان بخریم تا شهر کمی از خودروهایمان خالی شود، خلوت شود و نفسی بکشد.

در ادامه این گزارش آمده است: بیشتر مردم برطرف شدن این مشکل را در گرو مدیریت صحیح شهری می‌دانند و از نظرشان شهرداری و سازمان محیط‌زیست هم باید فکری به حال این وضعیت بکنند. اگرچه این بحران قطعا با مدیریت صحیح شهری به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد، اما به هیچ‌وجه نمی‌توان تاثیر وسایل نقلیه بر تشدید این بحران را نادیده گرفت.
ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که می‌بینیم کلید حل مشکل تا حدودی هم دست خودمان است، آنجاست که می‌خواهیم هر طور شده رفتار و سبک زندگی‌مان را به این موضوع بی‌ارتباط بدانیم.

** دفاع مقدس یادآور هشت سال ایثار و از شجاعت
با وجود گذشت 36 سال از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همچنان یاد و خاطره دلاوری ها و از جان گذشتگی های رزمندگان کشور ارج نهاده می شود. این موضوعی است که شماری از روزنامه های امروز آن را در گزارش ها و یادداشت هایی بازتاب دادند.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «چهار عملیات در چهار ماه نخست جنگ»، نوشت: ارتش بعث عراق با هجوم سراسری در همان ماه‌های اول جنگ با پشت سر گذاشتن نوار مرزی در حد فاصل شمال قصرشیرین تا نزدیکی آبادان و در عمق، تا کناره رود کرخه وغرب کارون را به اشغال خود درآورده و به سوی شهرهای مهمی همچون آبادان، اهواز، اندیمشک، دزفول، شوش و… خیز برداشته بود.

در ادامه این گزارش آمده است: در این شرایط راهبرد جمهوری اسلامی ایران بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی و بیرون راندن دشمن از خاک کشور بود و در این راستا چهار عملیات آفندی طراحی و از هفته دوم مهرماه تا نیمه دی ماه 1359 به اجرا در آمد.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی، عنوان «سوسنگرد از محاصره تا آزادی» را منتشر کرد و نوشت: در نخستین روزهای حمله عراق به ایران‌، نیروهای عراقی از مرز«چزابه» وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده‌، پس از اشغال بستان به سوی سوسنگرد هجوم آوردند. این افراد مقاومت‌های پراکنده مدافعان محلی و رزمندگان را درهم شکستند و با عبور از سوسنگرد به طرف حمیدیه روانه شدند.

در این گزارش می خوانیم: اما در حمیدیه‌، تانک‌های عراقی در گل‌ولای منطقه زمین‌گیر شدند. پس از چندی و با مقاومت نیروهای مدافع شهر، گروهی از رزمندگان لشگر 92 زرهی خوزستان با همراهی و پشتیبانی نیروهای هوانیروز ارتش، با حمله‌ای برق‌آسا و غافل‌گیرکننده توانستند به مقابله با ارتش عراق پرداختند.
در نتیجه این حمله که کمتر از یک هفته به طول انجامید نیروهای عراقی ناچار به عقب‌نشینی شدند و محاصره سوسنگرد در 26 آبان ماه سال 1359 درهم شکست. این حمله شکستن محاصره سوسنگرد نقش بسیار زیادی در تحرکات بعدی قوای درگیر داشت. به طوری که ارتش عراق از حمله به مناطق نزدیک به سوسنگرد و اشغال جاده‌های منتهی به این شهر منصرف شد.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «تحقق آزادی سوسنگرد در سایه همدلی و مقاومت نیروهای مسلح و مردم»، نوشت: آزادسازی سوسنگرد از مهم ترین اقدام های تاریخ دفاع مقدس است که در آن غیورمردان این سرزمین با دلاوری و رشادت موفق شدند، متجاوزان را شکست دهند و این شهر را از اشغال دشمن خارج کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: سوسنگرد از جمله شهرهای ایران محسوب می شود که حزب بعث در روزهای آغاز حمله به کشورمان، آن را مورد تهاجم قرار داد. این شهر 31 کیلومتر از بستان فاصله دارد و در 60 کیلومتری شمال غربی اهواز است. منطقه متجاوزان در روزهای پایانی آبان 1359 از غرب و جنوب به سوسنگرد حمله و شهر را محاصره کردند و این موضوع سه روز به طول انجامید. پس از محاصره سوسنگرد امام خمینی(ره) در 25 آبان همان سال در پیامی فرمودند: «بایستی تا فردا سوسنگرد آزاد شود.» از این رو فرماندهان نظامی ایران عملیات آزادسازی را در دستور کار خویش قرار دادند.

** گردشگری صنعتی نیازمند توجه و حمایت
توجه و حمایت همه جانبه از گردشگری می تواند فرصت های خوبی را پیش روی فعالان این عرصه بگشاید تا با استفاده از استعدادهای بالقوه کشورمان، گردشگران داخلی و خارجی را به سمت جاذبه های توریستی جذب شوند، این موضوعی است که شماری از روزنامه های امروز آن را در گزارش ها و یادداشت هایی بازتاب دادند.

روزنامه «ایران» در مطلبی عنوان «کویر لوت، فرصتی برای توسعه صنعت گردشگری است» را منتشر کرد و نوشت: زهرا احمدی‌پور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کویر را فرصتی برای توسعه صنعت گردشگری بویژه در استان کرمان دانست و گفت: «باید از این فرصت بیشترین بهره را گرفت.»

در ادامه این مطلب می خوانیم: او تپه‌های باستانی کنارصندل در جیرفت را یک فرصت بسیار خوب دیگر برای استان در زمینه گردشگری دانست وگفت: «استان کرمان به هشت منطقه اقتصادی تقسیم شده است. این مناطق در زمینه‌های گردشگری هدف‌گذاری نشده‌اند لذا باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.»

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی عنوان «فصل جدیدی از گردشگری کشور ورق خواهد خورد؟» را منتشر کرد و آورد: «برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر اساس همان اهدافی است که دولت تدبیر و امید طراحی کرده و ما هم براساس سند چشم‌اندازی که دولت در نظر دارد و می‌خواهد محقق کند، در آن جهت حرکت خواهیم کرد.» این جملات شاید راهبردی‌ترین اظهارنظر رییس جدید سازمان گردشگری پس از انتصابش بود.

در ادامه این یادداشت آمده است: زهرا احمدی‌پور، نخستین وعده‌اش در بخش گردشگری را پیگیری رفع موانع گردشگری داخلی و خارجی دانست. او همچنین به برجام و اثرات آن بر رونق گردشگری خارجی اشاراتی کرد تا همسویی کامل خود را با دولت اعتدال، با این سخنان نشان دهد.
او در پاسخ به سوالی که در خصوص سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرسیده شده بود جوابی زیرکانه داد، تا نشان دهد که می‌داند کجاست و راه‌های رسیدن به اهدافش را ترسیم کرده است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی، عنوان «وقتی از زنجیره تامین گردشگری حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟‏» را منعکس کرد و نوشت: صنعت گردشگری به‌عنوان یک صنعت چندبعدی شناخته ‌می‌شود که بر خلاف سایر بخش‌های اقتصادی از مجموعه‌ای از ارائه‌کنندگان خدمات شامل دفاتر خدمات مسافرتی و تورگردانی، عاملان حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی، هتل‌ها، مهمانسراها و مهمان‌پذیرها، متصدیان جاذبه گردشگری، رستوران‌ها، فروشگاه‌های محصولات صنایع‌دستی، اقلام سوغاتی، پوشاک، کفش، اشیای چرمی و سایر اقلام مورد علاقه گردشگران تشکیل شده است که عمده این ارائه‌دهندگان در بخش خصوصی و در یک بازار اقتصادی آزاد رقابت ‌می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: از سوی دیگر، دولت‌ها تلاش می‌کنند ضمن کاهش تصدی‌گری، به امور برنامه‌ریزی توسعه و مدیریت خدمات گردشگری بپردازند. تنوع فعالیت‌های مربوط به صنعت گردشگری باعث شده است رونق این بخش، اثر اقتصادی بالایی را برای اقتصاد کشور در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی ایجاد کند.

این روزنامه همچنین در مطلبی عنوان «روایت فرانس‌24 از پتانسیل‌های توریستی کیش» را انتشار داد و نوشت: خبرگزاری‌ فرانس 24 در جدیدترین گزارش خود به گردشگری در منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاری در این منطقه پرداخته است؛ گزارشی که اهمیت جزیره کیش و پتانسیل‌های فراوان آن برای سرمایه‌گذاری را تبیین کرده و یادآور شده که در صورت توجه به این موضوع، این جزیره می‌تواند اعتبار مناسبی چه از نظر شهرت و چه از نظر سودآوری برای ایران ایجاد کند.

در ادامه این مطلب آمده است: براساس این گزارش، افزایش ظرفیت و قابلیت‌های گردشگری حلال با استفاده از جزیره کیش و سایر جزیره‌های ایران می‌تواند در جذب گردشگران موثر باشد و به هدف ایران در دستیابی به اهداف ایران 1404 کمک کند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**2059**9131
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقالات اندیشکده ها – پژوهشکده ها – دانشکده ها – مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران وجهان*
IRNAARTICLE@

درباره

دیدگاهتان را بنویسید