خبر فوری

ترسیم جنتی از اتاق های فکر ضدفرهنگی/ نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه 18 آبان 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

**اتاق فکرهای ضد فرهنگی
دیروز «علی جنتی» وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه تودیع و معارفه وزیر جدید، از مشکلات و چالش هایی سخن گفت که مانع راه حرکت فرهنگی کشور می شود. روزنامه های امروز این سخنان را برجسته کردند.
به نوشته روزنامه «آرمان» علی جنتی دیروز بغض در گلو داشت و صریح سخن گفت و محدودیتی برای بیان آنچه در دل داشت برای زبان قائل نشد. او از اتاق‌های فکری حرف زد که مانع اجرای برنامه‌ها می‌شدند. آرمان از زبان جنتی نوشت: درحوزه کتاب، اتاق‌های فکری وجود دارد که تمام آنچه که در کشور منتشر می شود را در این اتاق‌ها رصد و مطالعه می‌کنند و هر جایی که پاراگرافی وجود داشته باشد که با سلیقه آن‌ها همخوانی ندارد یا عکسی که مناسب با سلیقه آن‌ها نیست و منتشر شده است آنها شروع به تهیه جزوه می‌کنند و آن‌را در اختیار ائمه جمعه قرار می‌دهند تا نشان بدهند فرهنگ کشور به ولنگاری کشیده شده است.
روزنامه «همدلی» در گزارش خود نوشت: علی جنتی بالاخره پس از ماه‌ها فشار و انتقاد و هجمه عطای وزارت را به لقای آن بخشید و مانند چند تن از وزرای سلف خود، راه استعفا را برگزید تا شاید از فشارها بر دولت متبوع خود بکاهد، آن چنان که سیدمحمد خاتمی عمل کرد و راهی که عطاءالله مهاجرانی پیمود. او اما اگرچه در آخرین روزها، نشانی‌هایی از سرچشمه فشارها داده بود، اما جلسه تودیع خود را به فرصتی تبدیل کرد که از اتاق‌های پنهانی سخن بگوید که پیش از این سخنگوی دولت نیز از آن خبر داده بود، اما علی جنتی به اتاق‌های تخصصی‌ای اشاره می‌کند که برای حوزه‌های مختلف برخورد با دولت شروع به کار کرده بودند، و اگرچه ابتدا اتاق فکر بودند، اما کمی بعد به اتاق عملیات تبدیل شده بودند، تا محتوای تولید شده را عملیاتی کنند.
به نوشته این روزنامه، او با اشاره به اتاق فکر مقابله با موسیقی و برگزاری کنسرت‌ها بیان کرد: بعضی از این اتاق‌ فکرها با بهره‌گیری از رسانه‌هایی که در اختیار داشتند، یک بار مسئله تک‌خوانی خانم‌ها را مطرح کردند در حالی که در طول سه سال فعالیت من در وزارت ارشاد تنها به سه خانم اجازه داده شد که در دهه فجر برای خانم‌ها بدون دوربین و موبایل برنامه اجرا کنند اما مرتب از ما سوال می‌شد که چرا به خانم‌ها اجازه خوانندگی دادید؟!جنتی ادامه داد: حتی کار به جایی رسید که در صحن علنی مجلس این موضوع مطرح شد و در کمال بی‌تقوایی عکسی از یک خواننده خانم که اصلا در ایران خوانندگی انجام نداده بود، نشان دادند و بعد از آن به من کارت زرد دادند. او در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرد: بعد از این قضیه جلوی کنسرت‌ها را گرفتند و گفتند وضع ظاهری کسانی که کنسرت برگزار می‌کنند مناسب نیست که ما آن‌را هم درست کردیم. سپس برخی از شهرها مثل مشهد که بعد از آن قم و شیراز هم به آن اضافه شدند، خواستند که در آن شهرها کنسرت اجرا نشود.
روزنامه «اعتماد» هم از زبان جنتی در مورد اتاق فکر مقابله با هنرهای نمایشی نوشت: اتاق فکر مقابله با هنرهای نمایشی هم منتظر یک ایراد کوچک بود در حالی که در تهران شبانه بیش از صد نمایش اجرا می‌شود و نمی‌توان هر شب همه اینها را نظارت کرد.
برخی روزنامه ها سخنان «سیدرضا صالحی امیری» در مراسم تودیع و معارفه را بازتاب دادند. به نوشته روزنامه «اطلاعات» از زبان صالحی امیری خطاب به حاضران، ما آمده‌ایم تا شما احساس آرامش و امنیت کنید و هیچ رسالتی جز خدمت به شما در ما وجود ندارد و این سخن اول و آخر ما با شماست. از این منظر دستور رئیس‌جمهور به این حقیر آن است که راه و روش حرکت فرهنگ را به سرعت و نشاط بیشتری ادامه دهیم و این یک ابلاغ و دستور، باور است. ما در اینجا به این باور می‌رسیم که این کشتی به ثبات نیاز دارد و برای این ثبات دست نیاز به سوی شما دراز می‌کنیم چون قادر به حرکت در این مسیر پر تلاطم نیستم و به سوی همه شما فرهیختگان و نهادهای فرهنگی که این سخن مرا می‌شنوید دست نیاز دراز می‌کنم که هم‌ قسم شویم و این قطار را به مقصد برسانیم.
همچنین به نوشته روزنامه «فرهیختگان»، صالحی‌امیری با بیان این موضوع که «ما در عرصه فرهنگ اصل تکثر و تنوع فرهنگی را باید به رسمیت بشناسیم و نمی‌توانیم خودانگاری و مطلق‌انگاری داشته باشیم»، گفت: «قطار در حال حرکت سرنشینان 80 میلیونی دارد و باید همه اصحاب فرهنگ و نحله‌های فرهنگی را به رسمیت بشناسیم به‌خصوص فرهنگ بومی، ملی و سنتی که بسیار مهم است. اجبارسازی و انکارسازی را از خود دور می‌کنیم و اغناسازی را در اولویت قرار دهیم، عرصه فرهنگ، عرصه فرهنگ‌هاست نه بایدها».

**برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا
امروز با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پرونده جنجالی ترین رقابت انتخاباتی میان 2 نامزد دموکرات و جمهوریخواه در این کشور بسته خواهد شد. روزنامه های امروز از جنبه های مختلف به این موضوع پرداخته اند.
روزنامه «ایران» در یادداشتی نوشت: مستأجر چهارسال آینده کاخ سفید، قدرت تأثیرگذاری در فراسوی مرزهای ایالات متحده را هم کسب خواهد کرد زیرا امریکا کشوری تأثیرگذار در دیپلماسی و تحولات جهانی است و مواضع این کشور در رخدادهایی نظیر آغاز و پایان جنگ‌ها، کودتاها و حوزه‌های تجارت و اقتصاد نقش بسزایی دارد. در این میان، با توجه به اینکه ما رابطه نزدیکی با ایالات متحده نداریم و در چالشی جدی با امریکا به سر می‌بریم، هر نامزدی که پیروز انتخابات شود، تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر مناسبات با ایران نخواهد داشت.
روزنامه «جهان صنعت» در یادداشتی در مورد پیامدهای انتخابات آمریکا نوشت: میراث هشت ساله حضور اوباما در کاخ‌سفید، اگر نصیب هیلاری کلینتون شود، چه‌بسا بخشی از آنها دوباره جایی در سیاست‌های آمریکا به ویژه در داخل کشور پیدا کند در حالی که در سیاست خارجی، نامزد دموکرات‌ها با توجه به تفکرات و عملکرد و اظهار نظرهایش، نمی‌تواند با تردیدهای آرمانگرایانه، سلف خود در خاورمیانه در شرق اروپا یا در تقابل با تنوره کشیدن‌های پکن و مسکو کنار آید.اگر قرار بر حضور ترامپ در کاخ سفید باشد، دیگر سخن از میراث اوباما در میان نخواهد بود چراکه اگر پیروزی کلینتون که به باور نگارنده، یک انتخاب بد به‌حساب ‌آید، برتری رقیب جمهوریخواه او عین فاجعه خواهد بود.
روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله خود نهادینه شدن بی فرهنگی را نتیجه رقابت های جنجالی 2 نامزد انتخاباتی دانست و چنین نگاشت: وجه تمایز این دوره از انتخابات، در این نکته است که روند تبلیغات انتخاباتی در این دوره به افشای حقایق پشت پرده در مورد اصل نظام فاسد آمریکا در مقیاسی به مراتب گسترده‌تر از گذشته پرداخته شده و در عین حال رقبای انتخاباتی به لجن پراکنی و افشای رسوائی‌های جنسی طرف مقابل پرداخته‌اند که خود پدیده‌ا‌ی نوظهور در صحنه سیاسی – اجتماعی آمریکا تلقی می‌شود. بدین ترتیب عملاً باقیمانده آبرو و اعتبار آمریکا که زمانی خود را سمبل دمکراسی غرب معرفی می‌کرد، نیز برباد رفته و عملاً فضای پرالتهابی در برابر رای دهندگان آمریکائی قرار گرفته است که ناچارند بین «بد» و «بدتر»، یکی را انتخاب کنند و جالب آنکه حتی چهره بدتر و منفورتر هم برای برخی از رای دهندگان، جاذبه بیشتری دارد و منافع بیشتری را تامین و حتی تضمین می‌کند.
روزنامه «خراسان» در سرمقاله خود به راهبردهایی که جمهوری اسلامی ایران باید در برابر دولت بعدی آمریکا دنبال کند پرداخت و نوشت: مهم ترین عرصه های مواجهه ایران و آمریکا در 3 سطح «شرایط داخلی ایران و تلاش آمریکا برای تغییر نظام ایران»، «مسائل منطقه ای و بحران های سوریه، عراق، یمن و …» و نیز «مسائل بین المللی» قابل دسته بندی است. البته می توان یک سطح مواجهه دیگر نیز به این ها اضافه کرد و آن موضوع «اجرای برجام» است. براین اساس و متناسب با سطوح مواجهه 2 کشور، به نظر می رسد در ایران باید 3 راهبرد را برای مواجهه با دولت آینده آمریکا مدنظر داشت: مراقبت از روحیه استقلال طلبی مردم ایران، توجه به سایر بازیگران بین المللی به خصوص اروپا و تمرکز بر توان داخلی برای حل مشکات کشور. روزنامه خراسان به صورت مشروح هر یک از بندهای یاد شده را توضیح داد.
روزنامه «جوان» هم در یادداشتی آورد: امـروز امریکا پراسترس‌ترین ، غیرقابل اعتمادترین و شاید هم دوقطبی‌ترین انتخابات تاریخ خود را برگزار می‌کند. تقریباً همه نظرسنجی‌هایی که تا دیروز منتشر شد، نشان می‌دهد هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها به یمن اتهام‌زدایی دقیقه نودی اف‌بی‌آی، بین 3 تا 5 درصد از دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوریخواهان جلوتر است، ولی بی‌اعتمادی به قدری عمق پیدا کرده که ‌نظرسنجی‌ها هم نتوانسته باعث آسودگی نسبی یکی از دو طرف شود.

**عزم راسخ دولت برای مبارزه با فساد
سخنان «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در جلسه تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش در خصوص عزم جدی دولت در برخورد با متخلفان صندوق ذخیره فرهنگیان، در روزنامه های امروز مورد توجه قرار گرفت.
به نوشته روزنامه «تجارت» جهانگیری گفت: افرادی هستند که وقتی پول از بانک ها گرفته اند، وثیقه مناسب نگذاشته اند و بنای بازپرداخت پول را نداشتند؛ در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی لیستی تهیه شده و به قوه قضاییه اعلام شد که با این افراد برخورد کنند. جهانگیری با اشاره به اینکه از میان بدهی های معوق بانک های کشور هشت هزار میلیارد تومان بدهی معوق بانک سرمایه است، گفت: برخی با قلدری معوقات خود را به این بانک پس نمی دهند ولی به آنها می گویم که از اینها پس خواهیم گرفت. نه دولت و نه قوه قضاییه ضعیف نیستند و این معوقات پس گرفته خواهد شد.
روزنامه «ابتکار» هم در گزارشی آورد: طی سال های گذشته هر جا که سخن از فساد در میان آمده نام نظام بانکی با آن گره خورده است. این فساد در دولت گذشته با رقم های بزرگی پا به عرصه رسانه های خبری گذاشت و همچنان هر از چند گاهی شکل دیگری از آن بروز می کند. به گونه ای که بحث معوقات بانکی که برخی از آن ها نه صرفاً در قالب فساد که به نوعی محصول شرایط بد اقتصادی ادامه دار بوده است، محل بحث کارشناسان و صاحبنظران شده است. روز گذشته نیز معاون اول رئیس جمهور با اشاره به موضوع فساد سیستمی در اقتصاد گفته بود که از ابتدای دولت اعلام کرده‌ایم که فساد سیستمی در کشور شکل گرفته و این فساد همانند موریانه در همه سطوح کشور ورود کرده است. معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه از میان بدهی های معوق بانک های کشور، هشت هزار میلیارد تومان بدهی معوق بانک سرمایه است، گفت که برخی با قلدری معوقات خود را به این بانک پس نمی دهند ولی به آنها می گویم که از این ها پس خواهیم گرفت.
در گزارش روزنامه «شهروند» هم عنوان «پول مردم را از قلدرها پس می گیریم» برجسته شد. به نوشته این گزارش از زبان جهانگیری، در زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان ازجمله بانک سرمایه تخلفاتی شده است. از ابتدای دولت اعلام کرده‌ایم که فساد سیستمی درکشور شکل گرفته و این فساد همانند موریانه درهمه سطوح کشور ورود کرده است. مقام معظم رهبری پرچمدار اصلی مبارزه با فساد هستند و در این دولت نیز این پرچم به نمایندگی از دولت به من سپرده شده که با جدیت مسیر مبارزه با فساد را ادامه خواهیم داد. فرقی ندارد فساد در دوره قبل رخ داده باشد یا در دوره فعلی. فساد، فساد است فرقی نمی‌کند کسی که آلوده شده، برادر یا دوست من باشد یا از جناح مقابل.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشاردهنده: فرشته ذبیحیان** 9275**9279

درباره

دیدگاهتان را بنویسید