خبر فوری

کشاورزی قشم پشت سد بی آبی

هرمزبان:مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قشم گفت: کمبود، کیفیت پایین و شوری آب یکی از بزرگترین چالش های پیش روی کشاورزی جزیره قشم است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،مالک یزدان پناه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت کشاورزی در جزیره قشم بیان داشت: برای برطرف کردن معضل کم آبی در جزیره نصب آب شیرین کن در مزارع کشاورزی ضروری است؛ اما با توجه به خرد بودن اراضی، نصب آب شیرین کن در این مزارع توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر، از بین رفتن عمده باغات، خرده مالک بودن و زمین های کوچک کشاورزی طرح تجهیز، یکپارچه سازی و نوسازی اراضی و احیای باغات فرسوده تنها راهکار نجات کشاورزی قشم است.

یزدان پناه اظهار داشت: طرح یکپارچه سازی اراضی به کشاورزان کمک می کند به صورت گروهی یک شرکت تعاونی تشکیل داده و از خدمات جهاد کشاورزی شامل تسطیح و اجرای آبیاری تحت فشار رایگان و همچنین تسهیلات کم بهره برای نصب آب شیرن کن، برقی نمودن چاه، اصلاح الگوی کشت مکانیزاسیون و … استفاده کنند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قشم ضمن بیان وجود چاه های غیر مجاز در جزیره و کیفیت و دبی پایین آب چاه های دارای مجوز، اعلام کرد: با توجه به نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری انفرادی در زمین های کوچک تسهیلات گسترده ای برای برقی کردن چاه و نصب آب شیرین کن در اراضی یکپارچه در نظر گرفته شده است.

تغییر کاربری غیرقانونی، بلای جان کشاورزی

یزدان پناه گفت: متاسفانه در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت ناگهانی زمین در جزیره قشم، بیشتر کشاورزان تمایل دارند زمین های کشاورزی را به مسکونی یا تجاری تغییر کاربری دهند و از آن طریق سود ببرند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قشم ادامه داد: به منظور جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی هماهنگی های لازم با سازمان منطقه آزاد به عمل آمده و مدیرعامل این سازمان قول مساعد داده تا وضعیت این زمین ها را ساماندهی کنند.

وی نبود انگیزه و روحیه مشارکت پایین در بین جوانان را از دیگر چالش های بخش کشاورزی دانست و عنوان کرد: با وجود تسهیلاتی که در بخش کشاورزی در نظر گرفته شده بازهم جوانان تمایل دارند در مشاغل کاذب مشغول به فعالیت شوند و انگیزه کمی برای ورود در این بخش دارند.

یزدان پناه تاکید کرد: برای حل این مشکل  ضروریست شوراها، دهیاران، بخشداران و ائمه جمعه وارد عرصه شوند و مردم را برای ورود به کشاورزی تشویق کنند./خبرگزاری مهر

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید