خبر فوری

اصولگرایان به دنبال نخ تسبیح وحدت/ اصولگرایی زیر عبای ناطق نوری متحد می‌شوند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از   خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هر چه زمان به دوم اسفند ماه نزدیک می‌شود، حرف‌ها، حدیث‌ها، رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای علنی و غیرعلنی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی بیشتر نمایان می‌شود و فضای کشور رنگ‌وبوی انتخاباتی به خود می‌گیرد. 

اصولگرایا که در سالهای گذشته استراتژی‌های مختلفی برای انتخابات از تکثر نامزدها در ریاست جمهوری ۹۲ تا جمنا و تک‌نامزدی در ۹۶ را پشت سر گذاشته‌اند این روزها نیز بار دیگر خود را برای انتخابات محیا می‌کنند و از جمعی گسترده به نام شورای ائتلاف اصولگرایان نام می‌برنند. 

در این گزارش به بررسی اتفاقات و نظرات مختلف پیرامون استراتژی جدید اصولگرایان خواهیم پرداخت. 

نه بزرگ ناطق نوری برای محور وحدت اصولگرایان شدن/ حضور خنثی ناطق نوری در جلسه جامعه روحانیت مبارز 

حسن غفوری فرد در پنجم شهریور ماه امسال در مصاحبه‌ای از رایزنی‌ها با حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری برای نخ تسبیح وحدت شدن میان گروه‌ها و شخصیت‌های اصولگرا خبر داد و چنین گفت: «وحدت محور می‌خواهد. آیت‌اللّه بهشتی و آیت‌اللّه مهدوی کنی محورهای خوبی برای وحدت ما بودند. الآن هم خیلی با آقای ناطق نوری صحبت کرده ایم. ولی ایشان به هیچ وجه راضی نمی شوند. ایشان بعد از انتخابات ۷۶ گفت که دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کند و پای حرفش ایستاد. البته آقای مهدوی کنی پستی نداشت ولی محور وحدت بود. اگر آقای ناطق نوری به عنوان یک فعال سیاسی محور وحدت بیایند خوب است. آقای مهدوی کنی خیلی عالی بود. ولی الآن متأسفانه نه اصولگرایان چنین محوری دارند و نه اصلاح طلبان. به نظر من اگر آقای ناطق الآن بیاید خیلی می‌تواند به وحدت کمک کند. چون وحدت همیشه یک محور و بزرگتر می‌خواهد. نظر ما این بود که آقای ناطق برای ریاست جمهوری شرکت کند. البته اگر رئیس‌جمهور هم نشود مهم نیست. آقای مهدوی کنی مسئولیتی نداشت ولی محور وحدت بود. اگر آقای ناطق به عنوان یک فعال سیاسی محور وحدت عمل کند خیلی خوب است.

البته پس از انتشار این خبر دو چهره شناخت شده یعنی غلامعلی حدادعادل و بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی از جلسه برخی از اصولگرایان با حجت‌الاسلام ناطق نوری اظهار بی‌اطلاعی کرد اما وحدت را تحسین‌شده دانست و از اینکه با  آقای ناطق نوری صحبتی شده است استقبال کردند. 

پس از این گفته‌ها خبری نشد تا روزی که خبر حضور حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در جلسه جامعه روحانیت مبارز به دعوت رسمی رئیس این جامعه یعنی آیت‌اللّه موحدی کرمانی علنی شد و برخی از این خبر نتیجه گرفتند که ناطق نوری همان نخ تسبیح گمشده اصولگرایان است اما روایت‌های دیگری نیز از این جلسه وجود دارد. دو عضو جامعه روحانیت و حتی موسوی لاری اصلاح‌طلب این دیدار را عادی و تفسیر انتخاباتی را غلط دانستند. البته این شبهات به خاطر کناره‌گیری ده ساله آقای ناطق نوری از جامعه روحانیت مبارز شکل گرفته است که با طعم دلخوری همراه بود.

اصولگرایان به دنبال یافتن نخ تسبیح وحدت/ واکنش ها به حضور معنادار ناطق در جامعه روحانیت مبارز پس از 10 سال/ آیا اصولگرایی زیر عبای ناطق متحد می شود؟

حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ساماندهی اصولگریان در انتخابات پیش رو توسط ناطق نوری، اظهار کرد: آقای ناطق نوری برای بحث انتخابات پیش روی مجلس در جلسه جامعه روحانیت مبارز حضور پیدا نکرد. آیت‌اللّه موحدی کرمانی از ناطق نوری دعوت کرده بود و او هم  در جلسه حضور پیدا کرد.

اصولگرایان به دنبال یافتن نخ تسبیح وحدت/ واکنش ها به حضور معنادار ناطق در جامعه روحانیت مبارز پس از 10 سال/ آیا اصولگرایی زیر عبای ناطق متحد می شود؟

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز طی گفت‌و‌گویی با یکی از رسانه‌ها درباره حضور ناطق نوری در جلسه جامعه روحانیت مبارز گفت: آقای ناطق‌نوری اخیراً در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا کرده و در آن جلسه، در کنار آیت‌الله موحدی کرمانی نشسته بودند. آیت‌اللّه موحدی کرمانی به عنوان رئیس جامعه روحانیت مبارز از او درخواست کرد تا در جلسات جامعه روحانیت همچون گذشته شرکت کند.

همچنین  حجت الاسلام و المسلمین اکرمی یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز درباره این موضوع گفت که این اولین حضور آقای ناطق‌نوری در جلسات جامعه  روحانیت مبارز پس از سالها بود و اعضای به او خیرمقدم گفتند، نکته خاصی در این جلسه مطرح نشد و آقای ناطق‌نوری هم حرفی نزدند.

اصولگرایان به دنبال یافتن نخ تسبیح وحدت/ واکنش ها به حضور معنادار ناطق در جامعه روحانیت مبارز پس از 10 سال/ آیا اصولگرایی زیر عبای ناطق متحد می شود؟

اما واکنش خنثی نائب حجت الاسلام موسوی لاری رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم در این میان قابل توجه است؛ موسوی لاری در واکنش به حضور ناطق نوری در جلسه جامعه روحانیت مبارز، گفت: او عضو جامعه روحانیت مبارز است و مدتی به دلایل شخصی در جلسات این جامعه شرکت نمی‌کرد و بدیهی است که چون آقای ناطق نوری عضو جامعه روحانیت مبارز است، هر زمان بخواهد می‌تواند در جلسات این جامعه شرکت کند.

جامعه روحانیت مبارز در حالت تعلیق است / ناطق نوری جایگاه و وجهه‌ای برای عامل وحدت شدن ندارد

اما در این میان واکنش برخی از شخصیت‌های شناخته شده اصولگرا هم دارای نکاتی از سخت بودن رسیدن به وحدت در زیر عبای ناطق نوری را بیشتر نمایان کرد. در همین راستا مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفته است: جامعه روحانیت مبارز باید نسبت به این افراد وضع خود را مشخص کند، یکی از افرادی که از مسیر دفاع از امام و مقام معظم رهبری فاصله گرفت آقای ناطق نوری است. رسانه‌ها باید مصاحبه چالشی با آقای ناطق نوری داشته باشند تا مشخص شود او مواضع گذشته خود را تغییر می‌دهد یا اینکه همچنان مواضع پیشین خود را دارد و معتقدم جامعه روحانیت مبارز در حالت تعلیق قرار دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا درمورد گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ساماندهی اصولگرایان توسط آقای ناطق نوری، گفت: ناطق نوری جایگاهی در بین اصولگرایان ندارد، زیرا او در گذشته مسیری جدا از اصولگرایان انتخاب کرده بود.

او با تاکید بر اینکه ناطق نوری در انتخابات سال ۸۸ جایگاه خود در میان اصولگرایان را از دست داد، اظهار کرد: باید پرسید زمانی که مقام معظم رهبری جمله «أین عمار» را فریاد می‌زد، ناطق نوری چه پاسخی داد؟ مدت زیادی است که ناطق نوری در میان اصولگرایان جایگاهی ندارد.

 اما حبیب‌اللّه بوربور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در این مورد گفت: اگر آقای ناطق نوری را در جامعه روحانیت پذیرفتند، می‌تواند از طریق جامعه روحانیت وارد شورای ائتلاف شود، اما درمورد مباحث مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر ساماندهی اصولگرایان توسط او، معتقدم آقای ناطق نوری به دلیل اینکه وجهه خود را از دست داده است در حدی نیست که بخواهد ائتلاف اصولگرایان را ساماندهی کند. تاکنون ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس شکل گرفته است و آقای ناطق نوری می‌تواند با ائتلاف هماهنگ باشد.

فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: با تو جه به مواضعی که آقای ناطق نوری در گذشته داشته است، او توان لازم برای ساماندهی اصولگرایان در انتخابات پیش رو مجلس را ندارد، در حال حاضر اصولگرایان برای انتخابات منسجم هستند.

در حال حاضر مسئله انتخابات اولویت همه احزاب و گروه‌هاست اما باید دید با توجه به مطالب مندرج در این گزارش، بازگشت حجت الاسلام ناطق نوری به جامعه روحانیت مبارز اثرگذار خواهد بود یا خیر؟

نکته قابل توجه آن است که سال گذشته در افطاری محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز حجت الاسلام ناطق نوری دعوت شده و امام جماعت نماز شده بود و رقیب‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ نیز به او اقتدا کرد.

اصولگرایان به دنبال یافتن نخ تسبیح وحدت/ واکنش ها به حضور معنادار ناطق در جامعه روحانیت مبارز پس از 10 سال/ آیا اصولگرایی زیر عبای ناطق متحد می شود؟

حالا باید دید ناطق نوری برای اصلاح طلبان هاشمی دوم یا برای اصولگرایان مهدوی کنی ثانی می‌شود یا دخالت نمی‌کند و در حوزه علمیه خود به درس و بحث و ورزش پهلوانی خود می‌شود. 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید