خبر فوری

«مدیریت مصرف» و «حمایت از کالای داخلی»؛ مهم‌ترین رکن اقتصاد مقاومتی

«مدیریت مصرف» و «ترویج مصرف کالای داخلی»؛ مهم‌ترین رکن اقتصاد مقاومتیاقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده، با کمترین وابستگی به خارج از کشور در خصوص نیازهای اساسی و راهبردی است. در ایران ۲۹ بهمن ماه به عنوان روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در تقویم سال ۹۷ نام‌گذاری شده است
سعید نظری فعال فرهنگی و رئیس بیمارستان شهید مطهری در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: اقتصادی مقاومتی از اول پیروزی انقلاب اسلامی و حمایت مردم از جبهه‌های جنگ و حضور درعرصه جهاد سازندگی آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک فرصت برای ایجاد توانمندی‌های داخلی کشور در عرصه جنگ اقتصادی است، گفت: واژه «اقتصاد مقاومتی» اولین بار در سال 1389 به معنای کارآفرینی، بر اساس نیازهای کشور و فشار دشمن بیان شد.
نظری گفت: با توجه به بیان‌های مقام مظم رهبری، پیروی از الگوی علمی و بومی برآمد فرهنگ اسلامی عامل شکست دشمن در جنگ اقتصادی است که می‌تواند در افزایش الگویی جهانی و الهام بخش در زمینه نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی باشد.
وی با اشاره اینکه تاکنون در زمینه مقاومت اقتصادی پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم و کشورهای دیگر ازما الگو گرفته‌اند، افزود: برای پیشرفت بیشتر در زمینه اقتصاد مقاومتی نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد، مدیریت مصرف و ترویج مصرف کالای داخلی یکی از مهم‌ترین اهداف و سیاست‌ها در اقتصاد مقامتی است.
این فعال اجتماعی اشاره کرد: مسئولین در به تحقق رساندن اقتصاد مقاومتی لازم است که فعال‌تر وارد شوند چرا که دشمن جنگ اقتصادی را آغاز کرده؛ جنگ اقتصادی همانند جنگ نظامی است اما ابعاد این جنگ به آسانی قابل دیدن نیست، در دفاع مقدس مقاومت مردم بسیار مشهود است.
وی خاطر نشان کرد: «مقاوم بودن اقتصاد»، «حمایت از تولید ملی» و «مدیریت مصرف» از ارکان‌های اقتصاد مقاومتی است که در این راستا باید از ظرفیت دولت و مردم استفاده شود.
وی در پایان به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ فرمودند اشاره کرد و ضمن بازخوانی این سیاست‌ها گفت: اولین سیاست مبنی بر تأمين شرايط و فعال‌سازي كليه امكانات و منابع مالي و سرمايه‌هاي انساني و علمي كشور به منظور توسعه كارآفريني و به حداكثر رساندن مشاركت آحاد جامعه در فعاليت‌هاي اقتصادي با تسهيل و تشويق همكاري‌هاي جمعي و تأكيد بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات كم‌درآمد و متوسط.
2) پيشتازي اقتصاد دانش بنيان، پياده‌سازي و اجراي نقشه جامع علمي كشور و ساماندهي نظام ملي نوآوري به منظور ارتقاء جايگاه جهاني كشور و افزايش سهم توليد و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنيان و دستيابي به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنيان در منطقه.
3) محور قراردادن رشد بهره‌وري در اقتصاد با تقويت عوامل توليد، توانمندسازي نيروي كار، تقويتِ رقابت‌پذيري اقتصاد، ايجاد بستر رقابت بين مناطق و استانها و به كارگيري ظرفيت و قابليت‌هاي متنوع در جغرافياي مزيت‌هاي مناطق كشور.
4) استفاده از ظرفيت اجراي هدفمند‌سازي يارانه‌ها در جهت افزايش توليد، اشتغال و بهره‌‌وري، كاهش شدت انرژي و ارتقاء شاخص‌هاي عدالت اجتماعي.
5) سهم‌بري عادلانه عوامل در زنجيره‌ توليد تا مصرف متناسب با نقش آنها در ايجاد ارزش، بويژه با افزايش سهم سرمايه انساني از طريق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقيت، كارآفريني و تجربه.
6) افزايش توليد داخلي نهاده‌ها و كالاهاي اساسي(بويژه در اقلام وارداتي)، و اولويت دادن به توليد محصولات و خدمات راهبردي و ايجاد تنوع در مبادي تأمين كالاهاي وارداتي با هدف كاهش وابستگي به كشورهاي محدود و خاص.
7) تأمين امنيت غذا و درمان و ايجاد ذخاير راهبردي با تأكيد بر افزايش كمي و كيفي توليد (مواد اوليه و كالا).
8) مديريت مصرف با تأكيد بر اجراي سياست‌هاي كلي اصلاح الگوي مصرف و ترويج مصرف كالاهاي داخلي همراه با برنامه ريزي براي ارتقاء كيفيت و رقابت پذيري در توليد.
9) اصلاح و تقويت همه‌جانبه‌ نظام مالي كشور با هدف پاسخگويي به نيازهاي اقتصاد ملي، ايجاد ثبات در اقتصاد ملي و پيشگامي در تقويت بخش واقعي.
10) حمايت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات كالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوري مثبت از طريق:
– تسهيل مقررات و گسترش مشوق‌هاي لازم
– گسترش خدمات تجارت خارجي و ترانزيت و زيرساخت‌هاي مورد نياز.
– تشويق سرمايه گذاري خارجي براي صادرات.
– برنامه ريزي توليد ملي متناسب با نيازهاي صادراتي، شكل‌دهي بازارهاي جديد، و تنوع بخشي پيوند‌هاي اقتصادي با كشورها به ويژه با كشورهاي منطقه.
– استفاده از ساز و كار مبادلات تهاتري براي تسهيل مبادلات در صورت نياز.
– ايجاد ثبات رويه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پايدار سهم ايران در بازارهاي هدف.
11) توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور به منظور انتقال فناوري‌هاي پيشرفته، گسترش و تسهيل توليد، صادرات كالا و خدمات و تأمين نيازهاي ضروري و منابع مالي از خارج.
12) افزايش قدرت مقاومت و كاهش آسيب پذيري اقتصاد كشور از طريق:
– توسعه پيوندهاي راهبردي و گسترش همكاري و مشاركت با كشورهاي منطقه و جهان بويژه همسايگان.
– استفاده از ديپلماسي در جهت حمايت از هدف‌هاي اقتصادي.
– استفاده از ظرفيت‌هاي سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي.
– مقابله با ضربه پذيري درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طريق:
– انتخاب مشتريان راهبردي.
– ايجاد تنوع در روش‌هاي فروش.
– مشاركت دادن بخش خصوصي در فروش.
– افزايش صادرات گاز.
– افزايش صادرات برق.
– افزايش صادرات پتروشيمي.
– افزايش صادرات فرآورده‌هاي نفتي.
14) افزايش ذخاير راهبردي نفت وگاز كشور به منظور اثرگذاري در بازار جهاني نفت و گاز و تأكيد بر حفظ و توسعه ظرفيت‌هاي توليد نفت و گاز، بويژه در ميادين مشترك.
15) افزايش ارزش افزوده از طريق تكميل زنجيره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه توليد كالاهاي داراي بازدهي بهينه(براساس شاخص شدت مصرف انرژي) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشيمي و فرآورده‌هاي نفتي با تأكيد بر برداشت صيانتي از منابع.
16) صرفه جويي در هزينه‌هاي عمومي كشور با تأكيد بر تحول اساسي در ساختارها، منطقي سازي اندازه دولت و حذف دستگاه‌هاي موازي و غيرضرور و هزينه‌هاي زايد.
17) اصلاح نظام درآمدي دولت با افزايش سهم درآمدهاي مالياتي.
18) افزايش سالانه‌ سهم صندوق توسعه ملي از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگي بودجه به نفت.
19) شفاف‌سازي اقتصاد و سالم‌سازي آن و جلوگيري از اقدامات، فعاليت‌ها و زمينه‌هاي فسادزا در حوزه‌هاي پولي، تجاري، ارزي و… 20)تقويت فرهنگ جهادي در ايجاد ارزش افزوده، توليد ثروت، بهره‌وري، كارآفريني، سرمايه گذاري و اشتغال مولد و اعطاي نشان اقتصاد مقاومتي به اشخاص داراي خدمات برجسته در اين زمينه.
21) تبيين ابعاد اقتصاد مقاومتي و گفتمان سازي آن بويژه در محيط‌هاي علمي، آموزشي و رسانه‌اي و تبديل آن به گفتمان فراگير و رايج ملي.
22) دولت مكلف است براي تحقق سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي با هماهنگ سازي و بسيج پوياي همه امكانات كشور، اقدامات زيررا معمول دارد:
– شناسايي و بكارگيري ظرفيت‌هاي علمي، فني و اقتصادي براي دسترسي به توان آفندي و اقدامات مناسب.
– رصد برنامه‌هاي تحريم و افزايش هزينه براي دشمن
– مديريت مخاطرات اقتصادي از طريق تهيه طرح‌هاي واكنش هوشمند، فعال، سريع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌هاي داخلي و خارجي.
23) شفاف و روان سازي نظام توزيع و قيمت‌گذاري و روزآمدسازي شيوه‌هاي نظارت بر بازار.
24) افزايش پوشش استاندارد براي كليه محصولات داخلي و ترويج آن.
انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید