صفت خوب اصولگرایان در کلام اصلاح‌طلبان/ القای یأس و ناامیدی؛ توطئه جدید دشمن

مجله فارس‌پلاس: رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در سرمقاله‌های خود، خوانش‌های مختلفی را از اوضاع روز کشور ارائه می‌کنند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید گشت و گذار روزانه فارس در لابه‌لای این تحلیل‌ها و نقل آنها برای شماست:

 

***

 

(روزنامه‌های اصلاح‌طلب)

 

اگر در خصومت با یک کشور اصرار بورزیم!

شرق: فریدون مجلسی در سرمقاله شرق به مسئله سیاست خارجی و ماجرای اخیر جنجال بر سر موشک‌های یمن پرداخته و نوشته است:

در ایران صاحبان تریبونی هستند که تصور می‌‌کنند با توسل به برخی اختلاف‌ نظرهای اروپا و آمریکا می‌‌توانند جهان غرب را به سود خود، مقابل یکدیگر قرار دهند، بی‌آنکه به منافع ترجیحی دوجانبه آنان بیندیشند. متأسفانه آنچه در جهان به عنوان سیاست خارجی ایران نامیده یا تلقی می‌‌شود آنی نیست که از مجرای حرفه‌ای، یعنی وزارت امور خارجه ایران، اعلام و ابلاغ می‌‌شود. اصولا گویی در کشور ما سیاست خارجی جذابیتی برای خودنمایی دارد که افراد غیرمسئول را در هر لباس و موقعیتی به موضع‌گیری و اظهارنظر در موضوع به‌شدت تخصصی روابط خارجی وسوسه می‌‌کند، بی‌آنکه به آثار و عواقب آن بیندیشد. اکنون به بهانه همین اظهارنظرهای تریبونی در مورد یمن، منشأ موشک‌‌های شلیک‌شده از یمن را ایران اعلام کرده و پرونده را به شورای امنیت برده‌اند.

او در خاتمه یادداشت خود نیز تصریح می‌کند:  اگر ایران یا هر کشور دیگری در خصومت با کشور یا کشورهای دیگر اصرار بورزد، طرفین تحریم‌‌ها یا محدودیت‌‌های دوجانبه‌ای را علیه یکدیگر برقرار می‌‌کنند. اکنون در شرایط حساسی قرار داریم. در هر دو طرف تنش، نیروهای ستیزنده دست بالا را دارند که جنگ را راه‌حل نهایی می‌‌دانند؛ جنگ به هر دو طرف آسیب می‌‌رساند. اکنون زمانی است که با عقلانیت به توانمندی‌‌های خود و واقعیات جهان بیندیشیم و با احترام به عقلانیت و اعتدالی که مردم به آن رأی دادند، به جای ستیز راه مسالمت در پیش گیریم و اجازه ندهیم برخی شیوخ عرب سرنوشت عراق و سوریه را در خیال خود برای ایران هم تصور کنند.[1]

اظهارات مجلسی که گویا مسئله رژیم صهیونیستی هم در دائره آن قرار می‌گیرد! در حالی است که گویا آقای مجلسی از جهان پیرامون اطلاعی ندارد و شعله‌های جنگ در منطقه غرب آسیا را نمی‌بیند که چطور دروغی به نام تعامل با واقعیتی به نام قدرت نظامی و مقاومت دیپلماتیک در حال رسوا شدن است.

جالب آنکه آقای مجلسی حتی به تجربه 5 ساله دولت اعتدال در شکست سیاست «توافق به هر قیمتی» نیز گویا وقعی ننهاده است.

 

صفت خوب اصولگرایان در کلام اصلاح‌طلبان

اعتماد: این روزنامه در سرمقاله امروز خود به قلم محمد مهاجری، به رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد پرداخته و درباره ابراز برائت اصولگرایان از او کنکاش کرده است.

این سرمقاله همچنین در تبیین راهبرد اصلاح‌طلبان پیرامون مواضع فعلی رئیس‌جمهور سابق نیز می‌نویسد: از نوشته‌ها و گفته‌های اصلاح‌طلبان معتدل نیز چنین برمی آید که می‌خواهند با یک تیر، دو هدف را بزنند: احمدی‌نژاد و اصولگرایان.[2]

پر واضح آنکه اصلاح‌طلبان در روزهای جاری در حالی مشغول انتقاد از احمدی‌نژاد هستند و به انتقادات اصولگرایان از او اشاره می‌کنند که خود به صورت ناخواسته در حال بیان یکی از بزرگترین محسّنات اصولگرایی هستند که خود بهره‌ای از آن ندارند.

و آن «ابراز برائت از آدم بی‌اصول» است.

خصلتی که اصلاح‌طلبان از زمان تولد جریان چپ در دهه 60 هرگز به آن متخلّق نشدند و از هیچیک از چهره‌های پر اشتباه خود و یا عملکردهای غلط طیفی برائت نجستند.

هنوز هم از نظر آنها در سال 88 تقلب شده است، سیدامامی نه جاسوس بوده و نه خودکشی کرده، دلیلی برای حصر میرحسین موسوی وجود ندارد، اعدام منافقین در دهه شصت کار غلطی بوده، دفاع مقدس پس آزاد شدن خرمشهر بی‌جهت ادامه یافته و رئیس‌جمهور روحانی هم در برجام هیچ کار اشتباهی مرتکب نشده است!

شاید وجود همین خصلت در جریان چپ است که سبب شده این جریان خاص سیاسی طی 16 سال گذشته نتواند در هیچ انتخاباتی با تابلوی اصلاح‌طلبی از مردم رأی اکثریتی بستاند…

 

چرا برخی آمارهای جهانی قابل اتکا نیستند؟

شهروند: این روزنامه در سرمقاله امروز خود از اهمیت ندادن به شاخص‌های اعلام شده از سوی نهادهای جهانی درباره ایران انتقاد کرده است.

شاخص‌هایی مثل اعمال حاکمیت، فساد و غیره که بعضا توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند.[3]

توضیح آنکه بسیاری از این آمارها ادراکی هستند و اساسا به لحاظ منطقی امکان سنجش آنها وجود ندارد.

مثلا در مسئله فساد؛ مردم باید بدانند که سازمان شفافیت بین‌الملل صرفا یک تشکل مردم نهاد است که نظرسنجی‌های ادراکی درباره فساد انجام می‌دهد.

فلذاست که در بسیاری از موارد، اتکا به این آمارها، از عقلانیت لازم برخوردار نیست.

البته این سؤال نیز وجود دارد که چرا یک جریان سیاسی خاص در ایران از آمار رسمی، قابل اتکا و عقلانی مثل مقام هجدهم ایران در اقتصاد جهانی و نبود فقر مطلق در ایران به گواه بانک جهانی، بهتر بودن ضریب جینی ایران از آمریکا و روسیه به گواه سازمان ملل و عدم اتکای حیاتی ایران به درآمد نفتی به گواه بلومبرگ؛ هیچ استقبالی ندارند و به جای آن بر فراگیری «ناامیدی» تأکید می‌کنند؟!  

 

***

 

 

(روزنامه‌های اصولگرا)

 

سوریه و متحدان سوریه؛ هوشیار و دست به ماشه

کیهان: سعدالله زارعی در سرمقاله این روزنامه به تحرکات اخیر آمریکا و تلاش‌های این کشور برای تقویت تروریست‌های سوریه پرداخته و با تشریح اوضاع سوریه تصریح کرده است که تیر آمریکا فعلا به سنگ نخورده است.

او همچنین می‌نویسد: در یک جمع‌بندی باید بگوییم سوریه طی روزهای اخیر یک توطئه پیچیده را پشت سر گذاشت اما همچنان در معرض بعضی از نتایج این توطئه می‌باشد از این رو دمشق و حامیان آن بیش از گذشته باید هوشیار و دست به ماشه باشند.[4]

 

از مبارزه با اشرافیگری دست نمی‌کشیم

صبح نو: این روزنامه در سرمقاله امروزش بحث اقدامات مثبت تعدادی از ائمه جمعه در ماه‌های اخیر را مورد اشاره قرار داده و همچنین با تلمیح به یک حاشیه در همین زمینه نوشته است:

کارکردها و اقدامات تعداد زیادی از ائمه جمعه کشور در چند ماهه اخیر، خبرساز شده است، آن هم همراه با یک موج مثبت، امیدآفرین والهام بخش. دال مرکزی این تحولات، ارائه تصویری مردمی و بی پیرایه از عملکرد روحانیانی پیر یا جوان است که در اقصی نقاط کشور، در حال تعمیق ارتباطات بین فردی و میان گروهی «نماز جمعه» هستند. این اتفاقات البته همزمان با تغییراتی است که در سازمان سیاستگذار ائمه جمعه روی داده است و تغییر را معنادار کرده. بر منطق و معیار «نماز جمعه سنگر است و این سنگرها را پر کنید» این کانون لازم است به جایگاه اصلی و برتر خویش بازگردد یا در آن قرار بگیرد، چرا که تحرکات خصمانه دلقک‌ها در نیمه دوم امسال، نشان می‌دهد تخریب مسجد، با هدف تضعیف نمازگزاری و مرکزیت داشتن این نهاد، در دستورکار جریان برانداز قرار گرفته است.

این روزنامه در ادامه تصریح می‌کند: با این‌همه گاهی برخی حاشیه سازی ها می‌تواند به این موقعیت منحصربه فرد و ناب در مجموعه نظام ضربه بزند که ممکن است بعضاً در چهره مخالفت با یک فعالیت هنری یا به کارگیری خدمتی اشرافی، جلوه کند. در اینجا ذکر دو نکته ضروری است: اولاً میان موضع گیری و استدلال در موضوعی که ممکن است اختلاف برانگیز باشد و البته امواج رسانه‌ای نیز ایجاد کند، با اصرار بر یک اقدام نادرست و تلاش برای اثبات آن تفاوت وجود دارد. ثانیاً در مواردی از جنس اول، معمولاً جستجوی عدالت و مساوات، ایده و درخواست جریان ارزشی است و متاسفانه بعد از برخورد یا برکناری فرد مورد نظر، معمولاً توسط جریان مقابل یارگیری شده و در انتخابات از آن استفاده می‌شود که البته این به معنای دست کشیدن از مبارزه با اشرافی گری نیست.[5]

 

رفتارهای تامل برانگیز مسئولان در سیاه نشان دادن وضعیت کشور

سیاست روز: قاسم غفوری در سرمقاله سیاست روز به مسئله برجام و حرف و حدیث‌ها درباره احتمال ویرایش آن پرداخته و نوشته است:

جدای از محتویات برجام، اینکه 6 قدرت بزرگ جهان به مذاکره با ایران پرداخته و سندی مشترک را امضاء کرده‌اند یک معنا بیشتر ندارد و آن اهمیت و قدرت برتر ایران است که برگرفته از اقتدار درونی و منطقه‌ای ایران است که موجب شده تا جهانیان نتوانند آن را نادیده بگیرند.
در میان پردازش‌های صورت گرفته در صحنه جهانی با محوریت برجام یک اصل قابل توجه مشاهده می‌شود و آن ارائه گزارش‌ها و اخبار بعضا تایید شده و نشده درباره طرح‌هایی برای اصلاح برجام و یا افزودن متمم‌هایی به آن است.

در بخش دیگری از یادداشت غفوری همچنین می‌خوانیم:‌ آنچه در برآیند رفتارهای محافل رسانه‌ای و سیاسی غرب مشاهده می‌شود تقلای آنان برای ایجاد زمینه‌های ذهنی برای رسیدن به متمم برجامی است که متاسفانه برخی رفتارهای تامل برانگیز مسئولان و البته فضای مجازی در سیاه نشان دادن وضعیت کشور به سوء استفاده غرب برای پیشبرد این فضاسازی‌ها مبدل شده است.
غرب در این تصور است که ایران از نظر اقتصادی در شرایط نابسامانی قرار گرفته و می‌تواند از این مولفه برای اعمال فشار و تحمیل زیاده‌خواهی‌های خود به ایران بهره گیرد. توهمی که راهکار پایان دادن به آن تکیه بر داشته‌های داخلی ایران برای حل چالشهای کشور و نیز بیان دستاوردها و پیشرفت‌های کشورها برای زدودن حس حقارت تحمیلی بیگانگان به ملت و ایجاد فضای تلاش و نگاه بر آینده‌ای روشن در میان ملت بزرگ ایران است. این است متممی که باید به برجام افزوده شود که ضمن تحقق اهداف ملت و نظام خنثی کننده توطئه‌های دشمنان خواهد بود.[6]

 

القای یأس و ناامیدی؛ توطئه جدید دشمن

رسالت: سرمقاله این روزنامه را محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش نوشته است.

او می‌گوید:‌ اگر چه دشمن از هیچ خیانت و توطئه‌ای، از جاسوسی گرفته تا بمب گذاری و تحریک سرسپردگان خود برای تجاوز نظامی و ترور و تحریم فروگذار نمی کند اما به تجربه دریافته است که این‌گونه عملیات ایذائی تا آن زمان که ملت با روحیه انقلابی از دستاوردهای پیروزی‌اش دفاع می کند و در صحنه حضور دارد، راه به جایی نخواهد برد و به همین دلیل، هدف اصلی خود را شکستن روحیه مقاومت ملت ایران قرار داده است و می کوشد با القای یأس و با شیوه های تحقیر ایرانیان ، اتهامات دروغ به نظام ، بزرگنمایی کاستی‌ها و نظایر آن، مردم را خسته و زمین‌گیر نماید تا شاید از حمایت از انقلاب و نظام اسلامی دست بردارند.

او همچنین تصریح می‌کند:

در این انتقام‌جویی دشمن و نبرد سازمان یافته علیه ملت ایران، مدیران عالیرتبه کشور هم مسئولیت سنگینی بر عهده دارند کما اینکه اگر دولتمردی به جای تکیه بر مردم، چشم امیدش به بیگانگان باشد و تعاملاتش با دشمن، ذلت قاجار و پهلوی را یادرآوری کند، یا اگر مسئول عالیرتبه‌ای با انگیزه اخذ رای در هنگام انتخابات یا با انگیزه فرار از پاسخگویی در هنگام تصدی قدرت یا به دلیل از دست دادن صلاحیت های یک رجل سیاسی، بی‌رحمانه و برخلاف انصاف، نظام اسلامی را به باد انتقاد بگیرد و با دشمن همزبانی کند، اگر مسئول عالیرتبه‌ای، زمام امور کشور را به افراد ناشایستی بسپارد که یا ضعف مدیریت دارند یا به سابقه انقلابی خود پشت کرده‌اند و چرب و شیرین دنیا و ثروت‌های چند صد میلیاردی آنان را فریفته و به اشرافی‌گری، امتیازطلبی، بی توجهی به طبقه مستضعف و بی‌مبالاتی به بیت المال روی آورده‌اند، طبعا این‌گونه افراد و اقدامات و حرکات ارتجاعی آنان به پیشبرد هدف دشمن کمک خواهد کرد. البته همچنانکه در این قریب چهار دهه شاهد بوده ایم احتمال اینکه چنین افرادی به گردونه مسئولیت‌های عالی نفوذ کنند وجود دارد اما در نظام مردم سالاری دینی ، حرف اصلی را مردم می زنند و به تعبیر مقام معظم رهبری : "مردم سالاری یعنی در همه چیز، مردم اصل هستند و مردم با تکیه بر قدرت بی‌پایان خود که جلوه‌ای از قدرت الهی است، ثابت کرده اند که حتی در صورت نفوذ چنین افرادی به اریکه قدرت خود در برابر آنان می ایستند و دست ناپاک را از انقلاب‌شان کوتاه می کنند." با توجه به همین نقش و جایگاه سرنوشت‌ساز مردم است که رهبر انقلابی  و فرزانه و عالیقدر فرموده اند :
"مدیران کشور به شدت مراقب باشند و مردم هم با حساسیت ، رفتار ما مسئولان و مدیران را تحت نظر داشته باشند تا این‌گونه حرکات ارتجاعی در کشور اتفاق نیفتد."[7]

 

***

 

1_ http://sharghdaily.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?Src=Main&News_Id=163186

2_ http://magiran.com/npview.asp?ID=3712691

3_ http://shahrvand-newspaper.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?News_Id=127687&V_News_Id=&Src=Main

4_ http://kayhan.ir/fa/issue/1230/2

5_ http://sobhe-no.ir/newspaper/428/1/16949

6_ http://www.siasatrooz.ir/vdcb8fb8srhbgap.uiur.html

7_ http://www.resalat-news.com/newspaper/item/13568

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید