خبر فوری

ضرورت توجه و حمایت علمی از طب سنتی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایسنا، دکتر «امیر هوشنگ مهرپرور» در نشست خبری طرح بشیر سلامت در مورد رویکرد دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد طب سنتی، اظهار کرد: توجه علمی به طب سنتی یکی از مهمترین رویکردهای مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی با بیان این که امکان دخالت در اشاعه طب سنتی زیاد است، افزود: الان فرصت مناسبی است که ایران به عنوان برند طب سنتی در جهان شناخته شود.

معاون علوم پزشکی یزد برخورد علمی با طب سنتی را از جمله اولویت‌های اجرایی در این حوزه است، گفت: برای جهانی شدن طب سنتی به اثباط علمی نوین نیاز است.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: باورهای غلط طب سنتی، دیده مردمی اشتباه مردمی در مورد مصرف داروهای گیاهی و وجود باور غلط در مورد تقابل طب سنتی با طب مدرن از جمله تهدیدات موجود در این حوزه است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان این که طب سنتی نقش مکملی در ارائه خدمات درمانی ایفا می‌کند، افزود: زمینه‌های ایجاد اعتماد بیشتر در مورد طب سنتی باید در جامعه ایجاد شود.

مهرپرور آموزش عمومی در مورد شیوه‌های صحیح طب سنتی و این که کدام روش درست و کدام روش اشتباه است از دیگر ضرورت‌های اجرایی در راستای ترویج طب سنتی در جامعه دانست و بیان کرد: حمایت از طب سنتی از جمله رویکردهای جدی دانشگاه علوم پزشکی است.

رییس موسسه تأمین درمان بسیجیان استان یزد با اشاره به اهمیت اجرای طرح بشیر سلامت در استان، گفت: کتاب طب سنتی با همکاری مشترک موسسه تأمین بسیجیان و انجمن طب سنتی ایران تهیه و تدوین شده است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایسنا، دکتر«ولی نوری زاده» در نشست خبری طرح بشیرسلامت با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های علمی و اجرایی اقشار مختلف بسیج از جمله ضرورت‌های اجرایی در این حوزه است.

وی در ادامه با بیان این که بازشناسی، تبیین و ترویج طب سنتی از جمله دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، افزود: تضمین تأمین سلامت جامعه با استفاده از قشرهای تخصصی بسیج در دستور کار موسسه تأمین درمان بسیجیان استان یزد است.

رییس موسسه تأمین درمان بسیجیان یزد با اشاره به وجود حواشی زیاد در حوزه طب سنتی، تصریح کرد: موسسه تأمین درمان بسیجیان با همکاری انجمن طب سنتی ایران کتاب طب سنتی با هدف یکسان سازی اطلاعات این حوزه در شش فصل تدوین شده است.

نوری زاده با بیان این که فرهنگیان در دوره آموزشی خود برای مدت 24 ساعت تحت آموزش قرار می‌گیرند، افزود: استان یزد به عنوان پایلوت کشوری 960 نفر از فرهنگیان را تحت پوشش قرا می‌دهد.

این مقام مسئول اظهار کرد: از هفته آینده کلاس‌های آموزشی فرهنگیان در راستای ارتقای آگاهی معلمان در حوزه طب سنتی با محوریت کتاب طب سنتی در استان یزد آغاز می شود.

وی پایان سخنان خود با بیان این که سبک زندگی نقش مهمی در شیوع بسیاری از بیماری‌های غیرواگیردار در جامعه ایفا کرده است، گفت: در کتاب طب سنتی موارد مورد نیاز در راستای ارتقای آگاهی پیشگیری از شیوع بیماری‌های غیرواگیر مطرح شده است.

رییس دانشکده طب سنتی اردکان با اشاره به ضرورت ترویج طب سنتی بین اقشار مختلف جامعه، گفت: ارتقای آگاهی عمومی مردم در مردم شیوه‌های صحیح طب سنتی یکی از اولویت‌های اجرایی در این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایسنا، دکتر«مجید امتیازی» در نشست خبری طرح بشیر سلامت، با بیان این که در حال حاضر هفت دانشکده طب سنتی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در دانشکده طب سنتی اردکان 29 دانشجو مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 24 نفر در حال تحصیل و مابقی فارغ التحصیل شدند.

وی دخالت افراد غیرمسئول در حوزه طب سنتی را از جمله مشکلات جدی در این حوزه دانست و افزود: ارتقای آگاهی مردم از شیوه‌های درست طب سنتی یکی از مهمترین و موثرترین اقدامات در راستای مقابله با ورود افراد غیر مسئول است.

امتیازی تصریح کرد: ترویج منطقی طب سنتی یکی از اولویت‌های اجرایی در این حوزه است که از سوی مقام معظم رهبری هم ابلاغ شده است.

رییس دانشکده طب سنتی اردکان در مورد آموزش اقشار مختلف جامعه، گفت: در مرحله اول اجرای طرح آموزشی طب سنتی 960 معلم ابتدایی استان یزد به عنوان پایلوت کشوری طی سه هفته تحت آموزش طب سنتی قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود ورود بسیج به بحث ترویج طب سنتی بین اقشار مختلف جامعه را از جمله اقدامات موثر در این حوزه دانست و بیان کرد: خوشبختانه در شرایط کنونی با حمایت وزارت بهداشت شرایط لازم برای ترویج طب سنتی فراهم است.

امیتازی با بیان این که طب سنتی و طب مدرن در حقیقت دو بال ارائه خدمات درمانی صحیح و کامل است، اظهار کرد: در برخی از بیماری‌ها طب سنتی هیچ جایگاهی ندارد و در برخی هم پیشرو تر از طب مدرن است.

وی در پایان با بیان این که در فرهنگ اسلامی هر چیزی در جامعه تابع ادب و آداب خاص خود است، خاطرنشان کرد: اگر افراد با بهره‌گیری از طب سنتی آداب خوردن و آشامیدن را بیاموزند و آن را رعایت کنند بسیاری از بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید