خبر فوری

تهیه طرحی برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های خوب کشور برای معلمی/ دانشگاه فرهنگیان نیازمند توجه جدی رؤسای جمهور/ دانشگاه فرهنگیان نمی‌تواند صفر تا صد نیاز تعلیم و تربیت را تأمین کند

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در برنامه پرسشگر با اشاره به حدیث انما بعثت معلماً از پیامبر اکرم، اظهار داشت: این حدیث نشان‌دهنده جایگاه ویژه معلم در اسلام است. دانشگاه فرهنگیان هم به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که مسبوق به یکی از راهکارهای سند تحول شکل گرفته، یک نهاد تخصصی برای تربیت معلم است.

وی افزود: در بیانات رهبر معظم انقلاب در طول سال‌هایی که از تدریس دانشگاه گذشته، توجه و تأکید فراوانی همواره وجود داشته است. 

مهرمحمدی با بیان اینکه در یکصدسال گذشته چنین دانشگاهی به این صورت سابقه نداشته، گفت: دانشگاه فرهنگیان مولود دوم انقلاب در آموزش عالی است و مولود اول آن دانشگاه تربیت مدرس است. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: اگر از همان نوع حمایتی که از دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفت، از این دانشگاه هم بشود، دانشگاه فرهنگیان به نقطه مطلوب خود خواهد رسید. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر به موجودیتی به نام دانشگاه فرهنگیان بالاترین نمره را می‌دهم، بیان داشت: اما با آن چیزی که اکنون در حال فعالیت است و شرایط عینی نمی‌توان نمره بالایی داد.

مهرمحمدی تصریح کرد: تربیت معلم را در دانشگاه خوارزمی نباید خلاصه کرد، دانشگاه فرهنگیان استحصال تجارب تربیت معلم در یکصد سال گذشته است و ما از نظر زیرساخت‌ها محدودیت‌های جدی داریم اما تأسیس آن یک اتفاق بزرگ در حد یک دانشگاه حاکمیتی فوق‌العاده است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه اگر همان حمایتی که دهه 60 از دانشگاه تربیت معلم صورت گرفت از دانشگاه فرهنگیان دهه 90 به عمل بیاید، این دانشگاه اعتلاء خواهد یافت، ابراز داشت: تفسیر ما این است که دانشگاه فرهنگیان باید محوریت تربیت معلم را داشته باشد و بخشی از نیروی انسانی را مستقیم تربیت و بخشی را مدیریت کند.

وی افزود: اینکه تمام نیروهای استخدامی آموزش و پرورش از مجرای دانشگاه فرهنگیان باشند، جای تفسیر دارد آنچه در برنامه راهبردی پیش‌بینی کردیم پذیرش سالانه 78 هزار دانشجومعلم است که بتوانیم 34 هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش را تأمین کنیم.

مهرمحمدی با بیان اینکه تحت هر شرایطی اگر از حیثیت تخصصی تعلیم و تربیت دفاع نشود، ضربه مهلکی خواهیم خورد، اضافه کرد: اگر با دانشگاه فرهنگیان به گونه احساسی برخورد کنیم که صفر تا صد نیاز تعلیم و تربیت را باید تأمین کند، درست نیست و ما نمی‌توانیم در این زمینه ظرفیت‌سازی کنیم و این اعتقاد به رسمیت نشناختن حیثیت تخصصی تعلیم و تربیت است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت:‌ محوریت دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم باید بازتعریف شود و این تعریف که نظارت فرآیندی و برآیندی وظیفه دانشگاه فرهنگیان است می‌تواند یک تعریف درست باشد.

وی با بیان اینکه اقداماتی در چند سال اخیر برای بهبود فعالیت دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته، گفت:‌ بازتعریف تربیت معلم و تهیه سند برنامه درسی ملی تربیت و معلم از جمله این اقدامات است و ما را به آینده تربیت معلم امیدوار می‌کند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: مشغول تهیه طرحی هستیم تا بتوانیم از کسانی که در بهترین دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند بخشی از نیروی انسانی لازم را تأمین کنیم و همه کسانی که مستعد معلم شدن هستند را مدیریت کنیم.

مهرمحمدی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم دانشگاه فرهنگیان مسئولیت اصلی خودش را ایفا کند، نیازمند توجه جدی رؤسای جمهور است، اضافه کرد: تولیدات علمی این دانشگاه شایان توجه است و این دانشگاه می‌تواند رکن تحول و تعالی جمهوری اسلامی ایران باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر افراد فاقد صلاحیت وارد سیستم تعلیم و تربیت بشوند سطح کنونی کیفیت را هم از دست خواهیم داد و باید مراقب ورودی‌های نظام تعلیم و تربیت باشیم. 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید