قزوین شهری پیشرو در راستای تجلیل از حافظان قرآنی است

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: چهار سال پیش رهبر معظم انقلاب از ضرورت تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم برای زمینه سازی تدبر در قرآن سخن گفتند و به دنبال این سخنان بسیاری از موسسات و نهادهای قرآنی و فرهنگی دست به کار شدند تا گوشه ای از کار را به عهده گیرند و در تربیت حافظان قرآن سهمی داشته باشند.

در این راستا طرح تجلیل از حافظان قرآن با هدف توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی و تشویق حافظان قرآن از چهار سال پیش از مهر ماه ۹۲ در راستای ترویج مکارم اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، گسترش فعالیت‌های قرآنی، تشویق حافظان قرآن و ایجاد نشاط معنوی در سطح جامعه در دستور کار سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین قرار گرفت که تاکنون از سه هزار و۸۰۰ حافظ قرآن در قزوین تجلیل شده است و تا پایان امسال نیز از یک هزار و۵۰۰ نفر تجلیل خواهد شد.

شاهده رضایی، یکی از حافظان قرآن کریم از کانون بقیه الاعظم(عج) در این باره به خبرنگار مهر می گوید: تجلیل از حافظان قرآن طرح بسیار خوبی است که نقش بسزایی در تشویق حفاظ قرآن دارد که امیدواریم این طرح همچنان با قوت بیشتری ادامه یابد.

رضایی می افزاید: فرمایشات مقام معظم رهبری در جامعه اثر ویژه ای ایجاد کرد و سبب شد اهمیت کار حفظ قرآن مورد توجه بیشتری قرار گیرد البته با توجه به اینکه کار حفظ مبتنی بر تکرار است باید برای ایجاد تنوع به دنبال ایده پردازی بود تا نسل نوجوان و جوان با اشتیاق بیشتری به حفظ قرآن توجه کند.

علیرضا آقایی، نوجوان قزوینی حافظ کل قرآن کریم نیز با بیان این مطلب که طرح تجلیل از حافظان قرآن حرکت فرهنگی بسیار ارزشمندی است اظهارداشت: این طرح موجب ایجاد انگیزه در فعالان قرآنی شده و در شکل گیری جامعه ای قرآنی موثر است.

به گفته آقایی این طرح در ترغیب افراد بویژه کودکان و نوجوانان قزوینی در حفظ قرآن بسیار موثر بوده و امیدواریم این طرح همچنان ادامه داشته باشد.

وی بیان می کند: انس با قرآن کریم حس آرامش خاصی به افراد می‌دهد، من زمانی که حفظ قرآن کریم را آغاز کردم آرامش خاصی در وجودم ایجاد شد که فکرش را هم نمی‌کردم، باید هدف از حفظ قرآن را انس دائمی با قرآن، درک و در نتیجه عمل به مضامین آن بدانیم و به حفظ کل قرآن بیندیشیم.

توجه ویژه شهرداری قزوین به امور قرآنی

سعید وزیری نژاد؛ مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین در این باره به خبرنگار مهر گفت: در طول چهار سال گذشته تلاش کرده ایم از حافظان قرآن کریم حمایت کنیم تا مشوق خوبی برای حافظان قرآن در این امر مقدس و نورانی باشد.

وزیری نژاد اضافه کرد: شهرداری قزوین به منظور رشد و تعالی معنوی جامعه، کاهش آسیب های اجتماعی و در نهایت به کمال رساندن جامعه در زیر سایه عمل به قرآن و دستوران قرآنی همواره توجه ویژه ی به امور قرآنی داشته و دارد.

وی اظهارداشت: طرح نهضت حفظ قرآن در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری درباره تربیت حافظان قران کریم به منظور توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی و تشویق حافظان قرآن از سال ۹۲ شروع شده و امسال نهمین مرحله تجلیل از حافظان قرآن توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین برگزار خواهد شد.

وزیری نژاد بیان کرد: ترویج معارف قرآنی بهترین کار فرهنگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، لذا باید از همه ظرفیت‌های موجود در گسترش فرهنگ قرآنی در همه بخش‌های جامعه بهره گیریم.

وزیری نژاد یکی از مهمترین عوامل بروز آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه را فاصله گرفتن از کلام الهی ذکر می کند و می افزاید: اگر مفاهیم قرآنی در همه ابعاد فردی و اجتماعی زندگی افراد جامعه نهادینه شود، شاهد کاهش بسیاری از مشکلات خواهیم بود، لذا سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین با اجرای طرح نهضت فراگیری حفظ قرآن تلاش کرده تا تعداد حافظان این کتاب آسمانی را در این شهر ارتقا دهد.

وی اضافه می کند: امیدواریم به خواسته مقام معظم رهبری در این عرصه جامعه عمل بپوشانیم تا با تربیت و پرورش حافظان قرآن کریم و بسط و گسترش موضوعات قرآنی در سطح شهر به یک جامعه سالم، آرمانی و قرآنی که مدنظر خدا و رسولش است نزدیکتر شویم.

تجلیل از سه هزار و۸۰۰ حافظ قرآن در قزوین

صادق آریان، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین نیز می گوید: پس از فرمایش معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، بلافاصله سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری با برنامه ریزی مناسب از سال ۹۲ به این امر مهم انسان ساز ورود پیدا کرد.

آریان می افزاید: قرآن درس زندگی است و نکات آموزنده اخلاقی و دینی برای همه افراد جامعه به ویژه برای ما مسئولان دارد و به طور قطع با تاسی از کتاب آسمانی در اداره بهتر شهر و تربیت شهروندانی سالم و آگاه موفق تر خواهیم بود.

وی اظهار می کند: طرح تجلیل از حافظان قرآن کریم شهر قزوین از ابتدای مهرماه سال ۹۲ و با مصوبه شورای شهر قزوین آغاز شد و تاکنون ۱۶ مرحله آزمون و داوری و هشت همایش تجلیل از حافظان قرآن برگزار شده است.

آریان بیان کرد:تاکنون سالانه ۲۰۰ میلیون تومان بودجه با تصویب شورای شهر قزوین برای تشویق موسسات قرآنی و شهروندان حقیقی حافظ قرآن اختصاص یافته است.

وی یادآورشد: تا آبان ماه امسال تعداد ۹ هزار و ۹۳۵ جزء در قالب هفت هزار و ۸۹۰ نفر داوری و تعداد شش هزار و ۶۶۳ جزء پذیرفته شدند که چهار هزار و ۹۲۵ جزء تجلیل و هزار و ۷۴۸ جزء آماده تجلیل هستند.

وی اضافه کرد: ۸۵ درصد شرکت کنندگان در طرح تجلیل از حفافظان قرآنی بانوان و ۱۵ درصد آقایان هستند و تاکنون ۶۳ داور هم با این طرح همکاری داشته اند.

آریان با اشاره به استقبال خوب قرآن آموزان قزوینی از طرح تجلیل از حافظان قرآن، می گوید: قزوین شهری پیشرو در راستای تجلیل از حافظان قرآنی در سطح کشور بوده لذا درصددیم این طرح را در سایر شهرهای استان نیز اجرا کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی واحد علوم قرآنی در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت: تجلیل از پیشکسوتان قاریان قرآنی، حفظ، ترتیل و قرائت پژوهش در قرآن و نهج البلاغه، حمایت از محفل های انس قرآن که در منازل برگزار می شود در دستور کار این واحد قرار دارد.

آریان می افزاید: تأسی به قرآن و سرلوحه قراردادن درس های این کتاب آسمانی آثار مثبتی ابتدا در ما به عنوان دست اندرکاران و مسئولان، سپس بر شهروندان خواهد داشت و سبب پیشرفت کشور در مسیر تعالی و کمال می شود.
 
گستردگی آئین تجلیل از حافظان قرآنی در کشور کم نظیر است
 
مجید وفاپور دبیر شورای عالی قرآنی استان نیز در باره این طرح گفت: طرح تجلیل از حافظان قرآنی یکی از کارهای کم نظیری است که پس از پیام مقام معظم رهبری در خصوص «تربیت ۱۰ میلیون حفاظ قرآن» در سطح کشور در حال اجراست و شهر قزوین با تلاش شورای شهر و شهرداری در تجلیل از حافظان قرآنی پیشرو بوده است.

وفاپور می افزاید: در طرح تجلیل از حافظان قرآن کریم آزمونهای تخصصی با حضور اساتید مجرب و متخصص امور قرآنی از حفاظ قرآن گرفته شده سپس از افراد منتخب و برگزیده تجلیل می شود.

وی اظهار می کند: یکی از نکات مثبت طرح تجلیل از حافظان قرآن کریم ایجاد انگیزش در حفاظ قرآن و محافلی است که این حافظان قرآن را تربیت کرده اند.

وفاپور خاطرنشان کرد: امیدواریم روند تجلیل از حافظان قرآن ادامه داشته باشد و دست اندرکاران این اقدام ارزشمند بودجه های خوبی را در جهت ترویج فرهنگ قرآن در سطح شهر قزوین تصویب کنند، زیرا اگر قرآن کریم در سبک زندگی انسانها وارد شود، قادر خواهد بود تغییرات مثبت و شگرفی در زندگی آنها ایجاد کند.

وی اظهار امیدواری کرد: همانطور که حافظان قرآن تلاش می کنند تا قرآن را به درستی بخوانند و فراگیرند باید در زندگی خود نیز دستورات آن را جاری کنند و الگویی برای دیگران باشند که در این راستا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اقدامات خوبی برای ترویج فرهنگ قرآنی انجام داده است.

فاطمه اشدری، رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر قزوین نیز می گوید: سرنوشت قرآن به عنوان کتاب هدایت و تکامل انسان و عترت به عنوان پاسداران انسانیت به هم پیوسته لذا مسئله مهمی که برای همه‌ پیروان پیامبر گرامی اسلام (ص) در همه اعصار قابل توجه است، این که چگونه از این دو امانت پاسداری کنند.

اشدری می افزاید: مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای در سال ۱۳۹۰ در جمع فعالان قرآنی کشور به منظور رشد و شکوفایی فرهنگی، تربیت ۱۰میلیون حافظ را خواستار شدند که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین با برگزاری برنامه‌های آموزشی و تشویق قرآن‌آموزان اقدامات ارزشمندی را در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی انجام داده که یکی از این فعالیت ها اجرای طرح تجلیل از حافظان قرآن کریم در شهر قزوین است که از سال ۹۲ آغاز شده است.

وی اظهارداشت: ضرورت دارد تمامی دستگاه های فرهنگی و متولیان امور قرآنی برای کودکان، نوجوانان و خانواده ها آموزش های کاربردی قرآنی را در برنامه های خود پیش بینی کنند.

اشدری یادآورشد: باید در حوزه های مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی همه آنچه را که قرآن بیان کرده را مد نظر دهیم و این مهم باید در فرهنگ شهروندی تبلور پیدا کند لذا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین از سال ۹۲ حمایت خوبی را در جهت ترویج فرهنگ قرآنی و اهل بیت (ع)، حافظان قرآنی، مساجد، هیئت های مذهبی انجام داده است.

وی برگزاری کلاس‌های علوم قرآنی در فرهنگسرا و خانه‌های فرهنگ سازمان فرهنگی ورزشی، حمایت از موسسات قرآنی سطح شهر در قالب مساعدت‌های مالی، تجهیز و استفاده از سالن‌های اجتماعات سازمان را از دیگر اقدامات انجام شده ذکر کرد.

بدیهی است تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن به تعبیر رهبر معظم انقلاب گام اول برای تدبر در قرآن است و مسئولان و دست اندرکاران موسسات قرآنی که مشغول آموزش و تربیت حافظان قرآن هستند باید توجه کنند که حافظان قرآن با تکرار آیات فرصت تدبر و تعمق در آیات قرآن را پیدا می کنند و به این مهم دست می یابند که حفظ قرآن مقدمه ای برای رسیدن به این هدف بزرگ است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید