خبر فوری
چگونه می‌توان خیّر مدرسه‌ساز شد؟

چگونه می‌توان خیّر مدرسه‌ساز شد؟

انجام کار خیر در بین مردم ایران از قدیم‌الایام بوده است و یکی از ویژگی‌های مردم ایران، مشارکت در انجام کارهای خداپسندانه است؛ کارهایی که وجود انسان را صیقل می‌دهد و زندگی را سرشار از سلامتی و شادی می‌کند.

انجام کار خیر در امور تعلیم و تربیت هم از کارهایی است که تأثیر بسیار زیادی در روند زندگی انسان‌ها می‌گذارد زیرا فردی که در بحث تعلیم و تربیت، کار خیر انجام می‌دهد، نسل آینده را حمایت و پشتیبانی می‌کند و به عبارت دیگر آینده کشورش را تضمین می‌نماید.

یکی از کارهای خیر در آموزش و پرورش، مدرسه‌سازی است؛ اقدامی که موجب شده است تا سرپناه‌های امن و ایمن برای کودکان و نوجوانان فراهم شود.

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص خیرین گفت: در کنار خیرین بودن بسیار ارزشمند است و هرکدام الگویی برای جامعه هستند در بسیاری از مشکلات اخیر ناشی از حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله ،خیرین بسیار راهگشا بودند و مساعدت موثری در این زمینه داشتند.

سنگ بنای جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور ۲۱ سال پیش با حضور چند نفر از خیرین در جوار حرم امام رضا (ع) شکل گرفت؛ جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد و طی دو دهه فعالیت خود، سهم خیرین در ساخت مدارس کشور را به حدود ۳۰ درصد رسانده است؛ به عبارت دیگر از مجموع ۵۳۰ هزار کلاس درس موجود در کشور، امروز بالغ بر ۱۰۷ هزار کلاس درس به همت خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است که یک نصاب قابل توجه محسوب می شود.

دفتر جامعه خیرین مدرسه‌ساز در تهران قرار دارد اما در هر استان، مجمع خیرین ایجاد شده است البته در تعداد زیادی از شهرستان‌ها نیز مجمع وجود دارد؛ ریاست جامعه خیرین مدرسه‌ساز از بدو فعالیت تا چند وقت پیش با محمدرضا حافظی بود؛ کسی که خودش سنگ بنای این کار خیر را گذاشته بود؛ پس از درگذشت وی، ناصر قفلی به ریاست جامعه خیرین مدرسه‌ساز انتخاب شد.

قفلی با بیان اینکه ۴٠٠ مجمع خیرین ثبت‌ شده در کشور داریم که مردم خیر می‌توانند در آنها مشارکت کنند، گفت: ٢۴ هزار کلاس درس دولتی داریم که نیمه‌کاره مانده است و باید با فراهم کردن امکانات، مشکل ساخت و تکمیل این مدارس را برطرف کنیم.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به حوادث سیل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، اظهار کرد: در این استان‌ها خیرین در طی دو هفته توافق‌نامه‌هایی را امضا کردند که معادل یک سال کاری ما بوده است.

 روش‌های مشارکت در مدرسه‌سازی:   

اشخاص حقیقی، حقوقی و بنیادهای خیریه می‌توانند از طرق مختلف با در نظر گرفتن اولویت‌هایی در مدرسه‌سازی مشارکت کنند.

– مشارکت در احداث مدارس و فضاهای ورزشی و پرورشی

– احداث مدارس و فضاهای ورزشی و پرورشی در مناطق مورد نیاز و تحویل به آموزش و پرورش

  – تعمیر یا تکمیل فضاهای موجود آموزشی و پرورشی

– بازسازی مدارس و فضاهای تخریبی و قدیمی

– تهیه امکانات و تجهیزات آموزشی و پرورشی

  – تأمین مصالح مورد نیاز

خیرین در هر یک از موارد فوق می‌توانند به تنهایی یا با مشارکت سایر خیرین در این امر خیر همکاری کنند.

 مراحل ساخت فضاهای آموزشی و پرورشی:

  – اعلام آمادگی کتبی خیّر برای ساخت مکان‌های آموزشی و پرورشی مورد نظر برابر فرم «اعلام آمادگی برای عضویت و مشارکت در امر مقدس مدرسه سازی»

– کسب نظر آموزش و پرورش منطقه، مبنی بر اعلام نیاز و مشخص نمودن مکان احداث فضاها از طریق ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها.

– عقد قرارداد فی‌مابین خیّر محترم با ارگان‌های ذیربط.

تهیه نقشه‌های اجرایی مورد نیاز شامل (نقشه‌های معماری، سازه، تاسیسات برقی و مکانیکی) تماما از وظایف نوسازی مدارس (سازمان و استان‌ها) است.

پس از انتخاب نوع فضاهای آموزشی، طی مراسمی با حضور خیّر یا نماینده تام‌الاختیار او کلنگ‌زنی واحد آموزشی انجام می‌گیرد و عملیات اجرایی ساخت نیز به این شکل است که از ابتدا تا انتهای کار نظارت فنی و اجرایی کار توسط مهندسین سازمان نوسازی مدارس یا ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها انجام می‌شود.

اجرای پروژه می‌تواند مستقیماً توسط خیر یا پیمانکار معرفی شده توسط او که مورد تأیید اداره کل نوسازی مدارس باشد، انجام شود؛ در غیر اینصورت انتخاب پیمانکار توسط اداره کل نوسازی مدارس خواهد بود.

نامگذاری مدارس یا فضاهای ساخته شده با نظر خیّرین انجام می‌شود و پس از اتمام ساخت فضاهای آموزشی و پرورشی برای تحویل و بهره‌برداری به آموزش و پرورش مناطق، با حضور خیّر یا نماینده تام‌الاختیار او انجام می‌گیرد.

* پرداخت هزینه‌ها چگونه است؟

پرداخت هزینه‌ها به طور مستقیم: در این روش کل هزینه ساخت با خیرین است؛ سازمان و ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها مسؤولیت نظارت فنی پروژه را به عهده دارند.

پرداخت هزینه‌ها بطور غیر مستقیم: مبلغ تعهد شده از طرف خیّر یا بنیاد خیریه به حساب مشارکت‌های مردمی واریز می‌شود؛ سازمان یا ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها با مشارکت خیّرین، مسؤولیت ساخت و تحویل پروژه‌ها را به عهده دارند.

پرداخت مرحله‌ای: کل هزینه با خیّر یا بنیاد خیریه است و طبق قرارداد منعقده در هر مرحله با اعلام پیشرفت فیزیکی کار، اعتبار آن به سازمان، ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها یا مجمع خیرین مدرسه‌ساز پرداخت می‌شود.

البته این مدل شرکت در کار خیر مدرسه‌سازی، برای خیّری است که تصمیم دارد مدرسه را به طور کامل یا با مشارکت بسازد اما با هر رقمی هم می‌توان خیّر مدرسه‌ساز شد اما چگونه؟

هر مبلغ به هر میزان را می‌توان به حساب کمک‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ادارات کل نوسازی مدارس یا مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان‌ها، جهت ساخت مدارس واریز کرد.

در همین رابطه شماره حساب ۴۱۰۱۰۳۰۶۴۱۲۲۰۰۸۹ و شماره شبا IR190100004101030641220089 حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نام «کمکهای مردمی و هدایای خاص سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور» آماده دریافت کمک‌های خیرین محترم می باشد.

 از طریق سامانه پرداخت آنلاین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیر مدارس کشور و سامانه USSD با شماره # ۱۲۱۴*۳*۷۴۱* می‌توان در کار خیر مدرسه‌سازی شرکت کرد.

البته کمک به مدرسه‌سازی فقط از طریق مالی نیست بلکه کمک‌های یرنقدی نظیر طلا و جواهرات و … جهت ساخت مدارس مورد نیاز، اهدای زمین جهت احداث فضاهای آموزشی و پرورشی و واگذاری املاک و مستغلات در زمان حیات و یا پس از آن می‌تواند باشد.

و باز هم کمک به مدرسه‌سازی فقط بخشش اموال نیست بلکه همکاری فرهنگی تبلیغی در جهت ایجاد و گسترش فرهنگ مشارکت مردم به امر مدرسه‌سازی نیز کار خیر است.

اهمیت خیرین مدرسه‌ساز در دستگاه تعلیم و تربیت به اندازه‌ای است که جایگاه ویژه نزد تمام وزرای آموزش و پرورش داشته‌اند؛ محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص خیرین گفت: هرکاری کنیم باز هم نمی‌توان قدردان تلاش‌های خیرین بود.

وی اشاعه فرهنگ خیری را جز وظایف جامعه دانست و ادامه داد: باید دید چگونه این فرهنگ را اشاعه دهیم باید به جامعه یادآوری کنیم که این وظیفه ماست لذا باید به هر بهانه‌ای و در هر روز از خیرین تقدیر کرد.

آری باید در هر روز از خیرین تقدیر کرد و از همه کسانی که برای تعلیم و تربیت کشور تلاش می‌کنند و برای سرافرازی ایران گام بر می‌دارند، تجلیل کرد.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید