خبر فوری

تیک تیک بمب ساعتی ایدز در هرمزگان را جدی بگیریم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایرنا، تا پیش از سال های دهه 80 میلادی بیماری ویروسی خطرناک و کشنده ای با عنوان ایدز تقریبا برای بیشتر مردم دنیا ناشناخته بود؛ اما از آن سال ها تاکنون به دلیل شیوع این بیماری و تلفات ناشی از آن، دانشمندان موفق به کشف و ارایه درمان و راه هایی برای پیشگیری از انتقال و حتی ریشه کنی آن شدند.
امروز بیماری نوظهور نیم قرن اخیر با نام ویروس اچ آی وی یا ایدز برای همه قشرهای جامعه تقریبا نامی آشناست. براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی تاکنون 83 میلیون نفر در دنیا در دو دهه اخیر به ویروس ایدز مبتلا شده اند که بیش از 35 میلیون نفر آن ها فوت کرده‌ اند.
چالش بزرگی که در زمینه بیماری ایدز وجود دارد مخفی ماندن آن تا سال ها در شخص آلوده و ناقل بیماری است و امروز این بیماری به عنوان یک بحران اجتماعی در بسیاری از کشورهای دنیا مطرح است.
ظهور و گسترش این بیماری دامن کشور ایران نیر گرفته و براساس اعلام معاون بهداشتی وزیر بهداشت در شهریورماه سال گذشته به خبرنگار ایرنا، 33 هزار مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده اند.
دکتر علی اکبر سیاری ضمن هشدار نسبت به شیوع و گسترش بیماری ایدز در کشور و با اشاره به تغییر الگوی انتقال ایدز به سمت تماس جنسی، بیان داشت: طی 15 سال اخیر انتقال ایدز از طریق جنسی تنها 15 درصد رشد داشته، اما در نیمه نخست سال 95 ، حدود 43 درصد انتقال این ویروس از طریق تماس جنسی بوده که این مساله زنگ خطری جدی برای جامعه است.
در میان استان ها و شهرهای درگیر با این بحران اجتماعی، هرمزگان هم با توجه به شرایط ویژه آن از جمله ورود و خروج اتباع بیگانه، همجواری با برخی کشورهایی که پذیرای برخی گردشگران با الگوهای رفتار جنسی پرخطر هستند، آمار قابل توجه معتادان تزریقی و شاخص های ناخوشایند دیگر، به طور جدی با این بمب ساعتی درگیر است و صدای تیک تیک این بمب کاملا واضح به گوش می رسد و مسئولان نیز به آن اذعان دارند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان در روزهای گذشته اعلام کرد: میزان شیوع بیماری ایدز در استان بالاتر از میانگین کشوری است و در همین راستا نیازمند همت و تلاش جدی دستگاه ها به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری و انجام اقدام های موثر و مشخص هستیم.
منصور اخلاقی‌ پور در نشست کمیته استانی نظارت بر اجرای برنامه استراتژیک کنترل بیماری ایدز و عفونت اچ آی وی اظهار داشت: در مقابله با آسیب های گوناگون اجتماعی سطوح مختلف، نمی توان به اقدام دولت بسنده کرد بلکه به یک مقابله همه جانبه اجتماعی با حضور ملموس اقشار مختلف مردم نیازمند هستیم.
وی با اشاره به آغاز اجرای برنامه استراتژیک کنترل ایدز در هرمزگان از مرداد ماه امسال، خاطرنشان کرد: چهار کمیته تخصصی در ذیل کمیته اصلی این برنامه تشکیل شده که شامل کمیته های آموزش و اطلاع رسانی، مراقبت و درمان، توانمند سازی و حمایت گری اجتماعی و کاهش آسیب است که هر کدام دارای وظایف عملیاتی مشخصی هستند.
این مقام مسئول تصریح کرد: ایدز فقط یک بیماری نیست بلکه با توجه به تبعات و پیامدهای اجتماعی مخربی که با خود به همراه دارد بطور قطع یک آسیب اجتماعی محسوب می شود که برای مقابله با آن نمی توان به اقدام های دولت بسنده کرد.
وی بیان داشت: تعدد آسیب های اجتماعی با دامنه گسترده پیامد هایی که در سطوح مختلف اجتماعی دارد نیازمند یک مقابله اجتماعی است و در این زمینه مردم می توانند در قالب موسسات و سازمان های مردم نهاد غیردولتی ورود کنند.
اخلاقی پور تاکید کرد: تشکیل انجمن‌ ها و تشکل‌ های مردمی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز یکی از نیازهای ضروری استان در این زمینه است که از افراد علاقه مند و دلسوز تقاضا داریم در این زمینه ورود کرده و برای اخذ مجوزهای قانونی به اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مراجعه کنند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر هرمزگان نیز اواخر خردادماه امسال با اشاره به آمار نگران کننده بیماری ایدز در استان بیان داشت: متاسفانه آمار مبتلایان شناسایی شده در استان به نسبت جمعیت، 2 برابر آمار کشوری است.
دکتر رضا صفری از جمله علل بالا بودن بیماری ایدز در استان را وجود مناطق تجاری آزاد ، مهاجر پذیر بودن و وجود معتادان کارتن خواب عنوان کرد و افزود: تنوع فرهنگی و الگوهای پر خطر و ارتباط برخی از افراد با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز هرمزگان را نسبت به سایر نقاط کشور متفاوت کرده است.
وی اظهارداشت: وزارت بهداشت در بحث پیشگیری و کنترل ایدز بخشی از کار را بر عهده دارد و سایر سازمان ها باید همکاری لازم با مجموعه بهداشت و درمان داشته باشند زیرا که این بیماری یک معضل اجتماعی است و نیاز به همکاری بین بخشی دارد.
براساس آخرین اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از یک هزار و 420 نفر مورد ابتلا به ویروس ایدز در هرمزگان که 990 نفر آن وارد مرحله بیماری شده اند، 81 درصد مرد و 19 درصد زن هستند که تعداد مبتلایان زن در هرمزگان چهار درصد بالاتر از متوسط کشوری و مردان چهار درصد پایین تر از متوسط کشوری است.
دکتر غلامعلی جاودان با بیان این که انتقال از سرنگ‌ های آلوده با 60 درصد هم چنان بیشترین راه انتقال ایدز در استان هرمزگان است از روند نگران‌ کننده موارد ابتلا از طریق تماس جنسی محافظت نشده (27 درصد) در یکی دو سال اخیر خبر داد و اظهار داشت: با تغییر الگوی ابتلا به ایدز از اعتیاد تزریقی به تماس جنسی محافظت نشده، شاهد افزایش آمار مبتلایان از این طریق هستیم که در هرمزگان این روند 10 درصد بیشتر از متوسط کشوری است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز ضمن تاکید بر همکاری دیگر دستگاه ها با مجموع وزارت بهداشت در کنترل ایدز، بیان داشت: شیب بیماری عفونی HIV در سال های 81 تا 94 در ایران و گسترش آن در بین زنان، جوانان و نوجوانان نشان می دهد که یکی از مهمترین استراتژی های ما در زمینه ایدز باید آگاه سازی عمومی باشد.
دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: تحقیقات نشان داده تنها 18 درصد از جوانان اعلام کرده اند که راه های انتقال بیماری ایدز را می دانند و 40 درصد عنوان کرده اند که نمی دانند چگونه از خودشان در برابر بیماری ایدز محافظت کنند.
وی اضافه کرد: هر چه در جامعه ای طلاق، اعیاد و حاشیه نشینی بیشتر باشد، میزان ابتلا به بیماری HIV افزایش می یابد.
دکتر نوروزیان اظهار کرد: در سالیان گذشته فقط معتادان تزریقی در معرض خطر بیماری ایدز شناخته می شدند اما امروزه زنان، جوانان و حتی کودکان و شیرخواران نیز در معرض این خطر قرار دارند و باید این بحران اجتماعی را جدی بگیریم.
یک فعال اجتماعی که خواست نامش ذکر نشود، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل ما انکار کردن است که نمی‌خواهیم واقعیت‌ها را قبول کنیم که انتقال ایدز از طریق روابط جنسی پر خطر در جامعه ما وجود دارد که البته این روند در سالهای اخیر اصلاح شده و همه متوجه شرایط گشته اند.
وی بیان داشت: باید آگاهی و آموزش های لازم از سوی آموزش و پرورش و رسانه ها درباره انتقال ویروس ایدز از طریق موج سوم یا انتقال از راه تماس جنسی پر خطر داده شود و هشدارها را جدی گرفت.
وی با بیان اینکه ارتباط جنسی یک غریزه طبیعی بوده و دین بسیار شفاف در این خصوص صحبت کرده، گفت: چرا با این حال اطلاعات لازم در خصوص رفتارهای جنسی از سوی آموزش و پرورش و خانواده ها به فرزندان ارایه نمی شود.
این فعال اجتماعی با تاکید بر اینکه باید مهارت های خوب زندگی کردن را به فرزندان خود آموزش دهیم، گفت: باید قدرت نه گفتن را به بچه‌ها آموخت و پذیرفت که ناآگاهی فرزندان ،آنها را در برابر آسیب اجتماعی بسیار ضربه پذیر می کند.
وی ابراز داشت: امروز همه به وجود رفتارهای جنسی پرخطر در جامعه آگاه هستند ، بنابراین باید از ابتدا فرزندان خود را تحت آموزش قرار دهیم و اطلاعات لازم و ضروری را به آنها ارایه دهیم .
این فعال اجتماعی گفت: به اعتقاد من علت اصلی روند افزایشی بیماری ایدز از طریق تماس جنسی ، در درجه اول ناآگاهی جوانان در مورد رفتارهای جنسی پرخطر می باشد.
وی ادامه داد: آمارهای غیررسمی نگران کننده‌ای از افزایش مبتلایان به ایدز در برخی نقاط هرمزگان به ویژه محلات حاشیه‌ای بندرعباس به گوش می‌رسد اما ظاهرا تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای طرح غربالگری و پایش و شناسایی افراد مبتلا و یا گروه‌های در معرض خطر مانند دانش‌آموزان مدارس دخترانه این مناطق انجام نشده است.
با توجه به آنچه گفته شد باید پذیرفت که بدون شک مهمترین راهبرد موفقیت در این مقوله، دور کردن ماهیت این بیماری از انگ‌ ها و تبعیض‌های اجتماعی و قرار دادن آن در شمار دیگر بیمارهای رایج عفونی و ارایه اطلاعات و آموزش های لازم است.
خوشبختانه امروز مسئولان به اهمیت آگاه سازی مردم نسبت به این بیماری و آموزش به قشرهای مختلف به منظور پیشگیری از ابتلاء به آن واقف هستند.
امروز نگاه ها به این بیماری تا حدودی تغییر کرده، هرچند که شرایط چندان هم مساعد نیست اما همین که بیشتر افراد تیک تیک بمب ساعتی ایدز را جدی گرفتند، خود جای شکرگذاری و نشان از آن دارد که آگاه سازی مردم و اطلاع رسانی در خصوص این بیماری بسیار مهم است.
7198/7408
گزارش: فاطمه حسینی * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید