خبر فوری

پل اروست به مقصد رسید

هرمزبان – عزم جهادی دولت سیزدهم و مسئولان محلی مازندران قفل ۲۸ ساله را شکست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، پروژه احداث پل اروست در چهاردانگه شهرستان ساری که ۲۸ سال پیش کلنگ آن به زمین خورده و بعدها به فراموشی سپرده شده بود، با عزم دولت سیزدهم به ایستگاه پایانی نزدیک شد. در تکمیل این پروژه که از آن به عنوان قدمگاه مقام معظم رهبری نیز یاد می‌شود، فرماندار ساری به صورت شبانه‌روزی در منطقه مستقر شده و سکان نظارت و بازدید بر عملیات اجرایی تا روند تکمیل طرح را در دست گرفت. طبق گفته یکی از اعضای شورای روستای اروست به «ایران»، با احداث پل، آسیب‌های سیل‌آسای رودخانه به روستاییان مهار شده و با قرارگیری روستا زیر پوشش توانمندسازی روستایی، اعتباراتی ویژه دریافت کرده و به تبع آن صنایع دستی و گردشگری در منطقه رونق پیدا خواهد کرد.
این روزها جنب‌و‌جوشی خاص در روستای اروست حاکم است؛ روند اجرایی احداث پل نیمه تمام در این روستای تاریخی که سال‌ها به فراموشی سپرده شده بود، با حضور میدانی و جهادی مسئولان استان مازندران شتاب گرفته و پس از گذشت 5 روز، نصب عرشه پل به پایان رسیده است. پلی که دستور ساختش ۲۸ سال پیش در سفر سرزده مقام معظم رهبری به روستای اروست صادر شده و تا امروز نادیده گرفته شده بود.
نظارت تا پایان پروژه
خوشبختانه با حضور جهادی و میدانی دولت سیزدهم، قفل چند ساله این پروژه در نهایت باز شده و تکمیل نهایی آن تا هفته دولت، در دستور کار مسئولان استان مازندران قرار گرفته است. فرماندار ساری، از روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد ماه در چادر کنار محل پروژه پل مستقر شده و به صورت شبانه‌روزی بر تکمیل پروژه نظارت می‌کند. این دومین بار است که «محمد علی نوبخت» با همان عزم جهادی که از مسئولان دولت سیزدهم انتظار می‌رود، میز کارش را کنار پروژه‌ای ناتمام قرار داده و از نزدیک بر تکمیل آن نظارت می‌کند. او همین چند ماه پیش نیز اقدامی جهادی انجام داده و برای حل مشکل ترافیک در مسیر کمربندی شمالی، میز کارش را در پروژه میدان میوه و تره‌بار ساری قرار داده و پس از ۲۸ روز کار شبانه‌روزی، پروژه را به سرانجام رساند.
فرماندار ساری با اشاره به آرزوی دیرینه ۱۱ روستای‌ منطقه پشت کوه مبنی بر احداث پل اروست، به «ایران» می‌گوید: «پس از آگاهی از کندی روند پیشرفت پروژه، بلافاصله در منطقه حضور پیدا کرده و کنار پروژه چادر زدیم. در تمام این مدت نیز به صورت شبانه روزی از ظرفیت شورا، دهدار و حتی مردم روستا استفاده کرده‌ایم تا ان شاءالله این طرح ناتمام را در هفته دولت (7-8 شهریورماه سال‌جاری) با حضور استاندار محترم مازندران افتتاح کنیم.»
۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی
این مقام مسئول می‌افزاید: «این روستا 40 دانش‌آموز دارد که برای رسیدن به مدرسه باید از داخل رودخانه رد شوند. با احداث این پل بسیاری از مشکلات روستاییان مرتفع خواهد شد. برای تکمیل طرح و در جهت مردمی‌سازی امور، مردم روستا از بزرگ و کوچک، پیر و جوان آستین‌ها را بالا زده و با شور و نشاطی وصف ناپذیر، در صحنه حضور دارند. در حال حاضر پل اروست ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پس از اتمام نصب عرشه، به بهره‌برداری خواهد رسید. پلی نیمه تمام که برای تکمیل آن طی 2 سال گذشته، اعتباری حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان پیش‌بینی شده است تا دستور مقام معظم رهبری هرچه سریع‌تر انجام شود. در حقیقت سیاست دولت مردمی سیزدهم و تأکیدات استاندار محترم در جهت رفع موانع و آرامش و رفاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم است و ما نیز در همین مسیر گام برداشته و ان شاءالله بزودی طرح را افتتاح خواهیم کرد.»
فرماندار ساری با اشاره به تأکیدات سیاست دولت مردمی سیزدهم و استاندار محترم در جهت رفع موانع و آرامش و رفاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم، از طولانی شدن روند تکمیل پروژه انتقاد کرده و تأکید می‌کند: «در صورت عدم حصول نتیجه رضایت بخش در روند اجرای احداث پل اروست، اسامی بانیان وضع موجود به صورت شفاف اعلام خواهد شد.»
استقبال پرشور از مقام معظم رهبری
عباس عالیشاه، عضو شورای روستای اروست، در تاریخ 24 مهرماه سال 1374، درست زمانی که مقام معظم رهبری قدم بر روستای اروست گذاشتند، در پایه چهارم ابتدایی تحصیل می‌کرده و افتخار دیدار ایشان را از نزدیک داشت. او به «ایران» می‌گوید: «روز باشکوهی بود؛ اهالی روستای محروم اروست، پذیرای رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند. همه خوشحال بودند.کوچک و بزرگ آمده بودند تا از نزدیک، حضرت آقا را زیارت کنند. روستاییان‌ از دیدن مقام معظم رهبری در پوست خود نمی‌گنجیدند. آنها چندین‌ رأس گاو و گوسفند را پیش‌ پای‌ رهبرشان‌ قربانی‌ کرده و با پخش‌ نقل‌ و شیرینی و سردادن‌ شعار «صل‌ علی‌ محمد بوی‌ خمینی‌ آمد» از مقام معظم رهبری استقبال کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدار از اروست‌ را با حضور در تنها مدرسه‌ این روستا آغاز کرده و همانند پدری مهربان پای صحبت با دانش‌آموزان روستایی نشست. ایشان در فضایی صمیمانه با آنها صحبت کرده و از مشکلاتشان باخبر شد. معظم‌ له‌ همچنین با مدیر و معلمان مدرسه نیز گفت‌و‌گو کرده و پس از آگاهی از مشکلات و کاستی‌های موجود، به مسئولان همراه، دستور رسیدگی داد.»
طبق گفته او، پیش از ورود مقام معظم رهبری، کل منطقه بخصوص چهاردانگه و 11 روستای پشت کوه از وجود امکاناتی نظیر آب، برق، گاز، مخابرات و… محروم بودند. اما با ورود رهبر انقلاب اسلامی به اروست، برکاتی نظیر آب، برق، گاز و بهداشت به منطقه نازل شد.
حل و فصل مشکلات روستاییان
آنگونه که عالیشاه به «ایران» می‌گوید: «آغوزگل دره، رودخانه‌ای فصلی در منطقه گردشگری اروست است که با اولین بارندگی، سیل‌آسا شده و آسیب‌های بسیاری به روستاییان، دام‌ها و خودروها وارد می‌کند. با احداث پل روی این رودخانه خطرناک، بخش زیادی از مشکلات مردم منطقه مرتفع خواهد شد. از سویی دیگر پس از افتتاح پل، روستای اروست به عنوان دومین روستای چهاردانگه از نظر بزرگی و وسعت، زیر پوشش توانمندسازی روستایی قرار گرفته و سالانه 6-7 میلیارد اعتبار گردشگری به منطقه تخصیص پیدا خواهد کرد. اعتباری که یقیناً به توسعه گردشگری و صنایع دستی رونقی دوباره خواهد بخشید.»
عضو شورای روستای اروست، ضمن قدردانی از حضور جهادی، میدانی و نگاه پرمهر و محبت فرماندار ساری به منطقه پشت کوه تصریح می‌کند: «در حال حاضر با حضور جهادی مسئولان، دکل پوشش‌دهی اینترنت پرسرعت(4G) روستایی جهت بهره‌مندی سه روستای اروست، مال خواست و قلعه سر افتتاح شده و همزمان با حل مشکل آب کشاورزی در مال خواست، آب شرب روستاهای پشت کوه که از 5 دهه پیش با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کردند، وارد مدار بهره‌برداری شده است.»

 

بــــرش

با احداث پل روی رودخانه آغوزگل دره خطرناک، بخش زیادی از مشکلات مردم منطقه مرتفع خواهد شد. از سویی دیگر پس از افتتاح پل، روستای اروست به عنوان دومین روستای چهاردانگه از نظر بزرگی و وسعت، زیر پوشش توانمندسازی روستایی قرار گرفته و سالانه 6-7 میلیارد اعتبار گردشگری به منطقه تخصیص پیدا خواهد کرد

منبع: روزنامه ایران

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید