خبر فوری

معاون استاندار هرمزگان: تخلیه روستاهای پایین دست سد استقلال میناب احتیاطی است

هرمزبان –  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: تخلیه روستاهای پایین دست سد استقلال میناب احتیاطی بوده و امیدواریم با تمهیدهای درحال اجرا خسارت و زیانی در این روستاها رخ ندهد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، رضا مدرس یادآور شد: از ۲۴ دی ماه درگیر سامانه جدید بارشی بودیم و با توجه به ساختاری که در سامانه بارشی پیشین وجود داشت و همچنین خسارتی که به زیرساخت‌های هرمزگان وارد کرده بود و همچنین آبگرفتگی روستاها؛ تقسیم کار انجام شد.

وی ادامه داد: قرارگاه مدینه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم پای کار آمد و محور تیاب تا حکمی را که شامل روستاهای مازغ بالا و پایین، تمبک بالا و پایین و حتی بخشی از گوزانگ را در گستره عملیاتی خود قرار دادند.

وی اضافه کرد: دیوار حفاظتی احداث کردیم که ۲ ویژگی دارد یعنی هم دیوار خاکی بود که از ورود آب به روستاهای هدف جلوگیری می‌کرد و همچنین کانال هدایت آب هم در کنار آن احداث شده است.

معاون استاندار هرمزگان گفت: این کانال فرآیند عبور آب را تسریع می‌کند و با توجه به اینکه مدت اندکی برای جلوگیری از ورود آب به روستاها داشتیم این نحوه از مهندسی برای آن طراحی شد.

مدرس خاطر نشان کرد: قرارگاه مدینه خوب و شبانه روزی پای کار آمدند و این فرآیند به خوبی انجام گرفت.

وی افزود: بخش بعدی حد فاصل بین پل اول و پل دوم میناب است که یکی از نقاط بسیار بحرانی بود و با استقرار یک اداره کل و یک مدیرکل در آن منطقه و بهره گیری از استعدادهایی که هم در منطقه میناب وجود داشت و هم سایر پیمانکاران بخش خصوصی دارند و بکارگیری ادوات و ماشین آلات استانداری لایروبی متناسب با گذر آب انجام شد.

مدرس ادامه این امکان گذر آب تا یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه را فراهم کرده که این فرآیند موجب می‌شود آب به نحوی عبور کند که کمترین خسارت را به تأسیسات و ساختار شهر میناب وارد سازد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان بیان کرد: همه این اقدام‌هایی که مشاهده می‌شود به واسطه ساختار و هماهنگی بسیار خوبی بود که در استان انجام شد.

وی یادآور شد: اکنون میزان سیلاب ورودی به سد استقلال میناب از دیشب به یک هزار و ۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید و از ۲۴ دی ماه و شاید شب ۲۳ این ماه تخلیه اضطراری و اولیه سد استقلال میناب با دبی ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه آغاز شد.

مدرس اشاره کرد: از شب گذشته که ورودی به واسطه بارش باران شدید که در جنوب کرمان بارید و آورد یک هزار و ۸۰۰ متر مکعبی که وارد سد استقلال میناب می‌شد افزایش به صورت پلکانی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اکنون دیوار حفاظتی کارکرد خود را به خوبی انجام می‌دهد و ورودی سد استقلال میناب به ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه کاهش یافته اما خروجی را بر روی ۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه قرار دادیم چرا که امشب و فردا بارندگی شدیدی براساس پیش‌بینی هواشناسی شاهد خواهیم شد.

مدرس بیان کرد: در پی آن هستیم که مجدد ۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت آزاد در سد استقلال میناب ایجاد کنیم تا بتوان سیلاب احتمالی بعدی را بدون ورود خسارت به مردم مدیریت کرد.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید