خبرنگاران پُشت درهای بسته آموزش و پرورش/ آقای وزیر! آیا رسانه‌ها نامحرمند؟

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، بیش از 70 روز از سکان‌داری فخرالدین احمدی‌ دانش‌آشتیانی بر کشتی تعلیم و تربیت کشور می‌گذرد و تا اینجای کار، مهره‌چینی‌ها، اخبار گزینشی تعدادی از برنامه‌ها و چند عکس تزئینی از بازدیدهای سرزده آقای وزیر، اطلاع‌رسانی شده است.

*سیاست چراغ خاموش وزیر آموزش و پرورش

زمان زیادی تا پایان مسئولیت دانش آشتیانی در وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم، باقی نمانده است و گویا در این مدت سیاست چراغ خاموش و نامحرم دانستن رسانه‌ها برای در امان ماندن از انتقادات و پیگیری مطالبات انبوه معلمان و عموم جامعه، دنبال می‌شود.

*میانه خوب دانش آشتیانی با رسانه‌ها قبل از تصدی وزارت تعلیم و تربیت کشور

وزیر آموزش و پرورش همانقدر که این روزها، میانه خوبی با اصحاب رسانه ندارد، قبل از معرفی به مجلس و رأی اعتماد، خود را چهره‌ای رسانه‌ای نشان داد و با چند رسانه مصاحبه داشت و از برنامه‌ها، آرزوها و دلنگرانی‌هایش برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت گفت.

دانش آشتیانی نهم آبان و تنها 2 روز مانده به رأی اعتماد در مجلس، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه «در صورت جلب رأی اعتماد نمایندگان مجلس و تصدی پست وزارت آموزش و پرورش اقدامات فوری و ضرب‌الاجلی شما در آموزش و پرورش برای چند ماه باقی مانده از دولت تدبیر و امید چیست؟»، گفت: «یک برنامه دراز مدت و یک برنامه کوتاه مدت دارم. بنای بنده بر این است که در این مدت کوتاه مسائل و چالش‌های شدید موجود را در عین اینکه نگاهی نیز به برنامه های بلند مدت دارم، حل کنم». 

*شعارهای آقای وزیر قبل از وزارت، اولویت اول: صندوق ذخیره فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش قبل از تصدی پست وزارت، مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان را اولویت اول رسیدگی‌اش برشمرد و اظهار داشت: «اجازه نمی‌دهم ریالی از حقوق معلمان از بین برود».

وی از انجام اقداماتی برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته معلمان خبر داد و افزود: «با معلمان و فرهنگیان در ارتباط هستم و آنها عنوان می‌کنند جدا از مسائل مالی، شأن و منزلت ما افت پیدا کرده است و معلمان معتقدند نماینده آنها باید از حقوقشان دفاع کند؛ نه آنکه توجیه‌گر باشد».

دانش آشتیانی همچنین از اجرای رتبه بندی معلمان انتقاد کرده بود و خواستار کلیک خوردن مراحل بعدی شده بود.

*کوچک سازی آموزش و پرورش و تفویض اختیارات به مدارس

کوچک سازی آموزش و پرورش و تفویض اختیارات به مدارس، حمایت از مدراس غیر دولتی و پرهیز محیط‌های تربیتی از سیاست بازی و سیاست زدگی از شاخص ترین شعارهای دانش اجتماعی قبل از تصدی وی بر مسند وزارت آموزش و پرورش بوده است.

*برنامه دانش آشتیانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش

دانش آشتیانی همچنین برنامه‌ای تهیه و به نمایندگان مجلس ارسال کرد که در بخشی از آن برنامه اعلام کرده بود: تعالی و توسعه آموزش و پرورش جز در سایه مساعی همه جانبه مردم و حاکمیت و تقسیم کار ملی محقق نخواهد شد، آموزش و پرورش حلقه اتصال بین حاکمیت و مردم است و باید از این نظر به عنوان یک نهاد مدنی مبتنی بر سازوکارهای مشارکت جویانه و مردم سالارانه انگاشته شود، آموزش و پرورش نیازمند اصلاح برنامه‌ها و نوسازی فرآیند‌ها بر مبنای آموزه‌های اسلامی و دستاوردهای علمی و فناورانه است.

*مشارکت گسترده و موثر معلمان و خانواده‌ها در تنظیم برنامه های مختلف با استفاده از ابزار های نوین ارتباطی و اطلاعاتی

وزیر آموزش و پرورش در بخش راهبردها، اعتقاد داشت که باید مشارکت گسترده و موثر معلمان و خانواده‌ها در تنظیم برنامه‌های مختلف با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی فراهم شود.

چابک‌سازی تشکیلات و اصلاح فرآیندها و توسعه همزمان اختیارات و مسئولیت‌های مدیران صف و مدیران مدارس و تقویت انگیزه‌های حرفه‌ای معلمان و مدیران با تأکید بر حرمت، حقوق، منزلت اجتماعی، توانمند سازی و ارتقای وضعیت معیشتی آنان و تلاش برای رفع تبعیض در نظام پرداخت‌های دولتی از جمله برنامه های راهبردی پیشنهادی وی بود.

*سامان بخشیدن به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه و بنگاه‌های وابسته به آنها

دانش آشتیانی همچنین در بخش فرازهای مهم اقدامات و برنامه‌ها تا پایان دولت یازدهم، 12 موضوع را بیان کرده بود که سامان بخشیدن به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه و بنگاه های وابسته به آنها، جذب منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش و سایر معوقات فرهنگیان در سال جاری و ارائه گزارش کامل آن به دولت و مجلس شورای اسلامی و پیگیری افزایش سرانه‌های پرداختی به مدارس و تأمین منابع برای پرداخت آنها در سال جاری از جمله شاخص‌ترین برنامه های وی بود.

*انتصابات آقای وزیر و مراسم معارفه مسئولان جدید بدون حضور خبرنگاران

دانش آشتیانی یازدهم آبان ماه زمانی که با 157 رأی موافق، 111 رأی مخالف و  6 رأی ممتنع سکانداری نظام تعلیم و تربیت را بر عهده گرفت برخلاف قبل از انتخابش روی خوش به اهالی رسانه نشان نداد و تا کنون هیچ نشست و گفت‌وگویی ویژه خبرنگاران نداشته است.

در این مدت آقای وزیر،‌ 11 انتصاب داشته است که نخستین انتصاب، انتخاب «حسین فرزانه» به عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی بود.

در این مدت در بخش معاونان وزیر، «مهدی فیض» به عنوان معاون پرورشی و فرهنگی، «یوسف نجفی» به عنوان معاون حقوقی و امور مجلس، «محمد تقی نظرپور» به عنوان معاون عمرانی و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و «رضوان حکیم زاده» به عنوان معاون آموزش ابتدایی منصوب شده‌اند.

همچنین «محمد مهدوی» به عنوان مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش، «مجتبی زینی‌وند» به عنوان سرپرست دفتر وزارتی، «عباسعلی باقری» به عنوان مدیرکل تعاون و پشتیبانی، «مهدی نیکدل» به عنوان مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان و «محمدحسین کفراشی» به عنوان رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش منصوب شده‌اند البته در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها نیز «خدانظر دریکوند» به‌ عنوان سرپرست اداره کل آموزش‌ و پرورش استان لرستان انتخاب شد.

* عملکرد دانش آشتیانی در 70 روز وزارت: ارسال 15 پیام/ حضور در بیش از 30 جلسه و سخنرانی/ 2 سفر و 2 عیادت

بر اساس آنچه در سایت وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است، دانش‌ آشتیانی در مدت بیش از 70 روزه حضور در منصب وزارت آموزش و پرورش،‌ حدود 15 پیام به مناسبت‌های مختلف ارسال کرده است. در بیش از 30 جلسه حضور داشته و سخنرانی کرده، 2 بار به عیادت اشخصاص رفته و 2 سفر به استان‌های شیراز و سیستان و بلوچستان داشته است که سهم خبرنگاران تخصصی آموزش و پرورش در رسانه‌های مختلف برای پوشش این اقدامات وزیر، بسیار کم و در اکثر موارد تقریباً هیچ بوده است.

*وزیر آموزش و پرورش قبل از تصدی وزارت: معلمان بارها به بنده گفته اند همین که احساس کنند وزیرشان پیگیر مسائل آنهاست برایشان ارزشمند است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از فارس، دانش آشتیانی قبل از وارد شدن به ساختمان شهید رجایی، عنوان کرده بود: «تلاش می‌کنم این مسئولیت سنگین نمایندگی معلمان را در همه جا از دولت و سازمان مدیریت گرفته تا سطح اجتماع به خوبی ایفا کنم. معلمان بارها به بنده گفته‌اند همین که احساس کنند وزیرشان پیگیر مسائل آنهاست برایشان ارزشمند است».

اما سؤال مطرح می‌شود چرا وزارت آموزش و پرورش تمایلی به حضور خبرنگاران در برنامه‌های این وزارتخانه ندارد؟ چرا بعد از گذشت چند ماه از حضور وزیر آموزش و پرورش، برنامه‌های وزارتی باید پشت درهای بسته برگزار شود؟ 

تغییرات در هر سازمانی موجب می‌شود افراد جدید تا آشنایی با اصحاب رسانه، زمان طولانی را بدون ارتباط خبری سپری کنند که این بی‌خبری‌ها برای وزارتخانه‌ای که با میلیون‌ها دانش‌آموز و خانواده آنها در ارتباط است و به قولی، حدود نیمی از جمعیت کشور(دانش‌آموزان، والدین دانش‌آموزان و معلمان) در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با آن هستند، ضرر بسیاری وارد خواهد کرد؛ ضرری که با اطلاع‌رسانی صحیح و ارتباط دوسویه آموزش و پرورش و رسانه‌ها مبدل به سود می‌شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید