ضرورت تشکیل کمیته مشترک جهاد کشاورزی با وزارت نیرو

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت‌الاسلام سید مصطفی ذوالقدر امشب در جمع شماری از کشاورزان منطقه میناب اظهار کرد: جدی‌ترین موضوع کاری نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و مدیریت عالی استان، پیگیری مشکلات دشت میناب و بحران آب است و تاکنون چندین جلسه مشترک در مجلس با مسؤولان وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و در حضور رؤسای کمیسیون‌های تخصصی این دو بخش در مجلس شورای اسلامی داشتیم.

وی بیان کرد: خشکسالی در استان هرمزگان وارد شرایط بسیار سختی شده است و امسال میزان بارش‌ها در مقایسه با سال‌های قبل بازهم کاهش را نشان می‌دهد و این نشان‌دهنده آن است که ما باید جهت‌گیری برنامه‌های کلان خود را به سمت و سوی تأمین آب از دریا تغییر دهیم.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ساخت آبشیرین‌کن‌های بزرگ در بندرعباس نیز با اتکای به همین رویکرد پیگیری شده و وارد مراحل اجرایی شده‌اند و حتی زمان بهره‌برداری از فازهای مختلف آنها نیز اعلام شده است.

حجت‌الاسلام ذوالقدر با اشاره به تدوین مجموعه راهکارهایی برای نجات دشت میناب، گفت: اعمال مدیریت بر منابع آبی، توزیع عادلانه زمین و آب بر اساس تصمیم‌گیری کمیته مشترکی میان سازمان جهاد کشاورزی و وزارت نیرو و استفاده از ظرفیت تشکل‌های کشاورزی استان در هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: باید منابع آبی زیرزمینی را در شرق هرمزگان ترمیم کنیم و از سوی دیگر راهکارهای استفاده از آبشیرین‌کن‌های بخش کشاورزی را نیز مورد بررسی قرار دهیم و امکان دفع پساب آنها را از طریق رودخانه‌های فصلی استان فراهم کنیم تا تبعات ناشی از آن باعث مشکلات جدیدی برای کشاورزی و منابع طبیعی استان نشود.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: بدون شک با راه‌اندازی آبشیرین‌کن‌ها در شهر بندرعباس، میزان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی دشت میناب کاهش خواهد یافت و می‌توانیم آنها را به طور تدریجی ترمیم کنیم.

ذوالقدر گفت: باید به همان اندازه که برداشت آب از دشت میناب صورت گرفته، برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری صورت گیرد تا بتوانیم این دشت را با سرعت بیشتری نجات دهیم.

وی در پایان از کشاورزان شرق هرمزگان خواست تا به توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی در نوع کشت توجه کنند تا گرفتاری‌های آنان در زمینه عدم فروش محصولات دوچندان نشود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید