استفاده از ظرفیت‌های مرزی آذربایجان، ترکیه و عراق حداقلی است

خبرگزاری مهر – گروه استانها: سکینه اسمی- آذربایجان غربی در موقعیت جغرافیایی ممتاز و منحصر به فردی واقع شده است که این موقعیت استان دسترسی آسان کشورمان را به بازارهای جهانی فراهم آورده است، راههای زمینی ارتباط با اروپا از طریق جاده و ریل همچنین مبادی اصلی ورود و خروج زمینی کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی فراهم است و زیر ساخت هایی که متناسب با این امور در استان ایجاد شده در کنار مزیت های کم نظیر جغرافیایی و اقتصادی آذربایجان غربی را به یکی از کانون های مهم تجارت و صادرات کشور تبدیل کرده است.

آذربایجان غربی به خصوص شهرها و روستاهای مرزی استان از کمترین امکانات در تمامی بخش ها بی بهره اند مهاجرت از این مناطق، موج بلند بیکاری، نبود اشتغال و معیشت نامناسب بخشی از مصائبی است که سالهاست مرزنشینان این دیار آنها را به جان خریده اندفعالیت ۱۶ گمرک و بازارچه در نوار مرزی شمال و غرب آذربایجان غربی افق های روشنی را در زمینه صادرات و توسعه روابط اقتصادی بین المللی ایجاد کرده، با اجرای سیاست و برنامه های مربوط به تقویت صادرات کالاهای غیر نفتی در سال های اخیر ارزش کل صادرات از مبادی مرزی استان همواره سیر صعودی داشته است.

اجرای طرح های ساماندهی و توسعه پایانه ها و گمرکات رسمی آذربایجان غربی در مقابل ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان طی سال های اخیر منجر به قرار گرفتن پایانه مرزی تمرچین پلدشت در جمع ۱۰ گمرک فعال زمینی کشور شده ولی با این وجود ایجاد و اجرای طرح های زیرساختی در پایانه های مرزی از جمله تمرچین با مشارکت بخش دولتی و خصوصی همچنان ادامه داشته تا استان به جایگاه واقعی خود در بخش ترانزیتی و صادراتی در کشور دست یابد.

اما این ظرفیت ها در حالی است که آذربایجان غربی به خصوص شهرها و روستاهای مرزی استان از کمترین امکانات در تمامی بخش ها بی بهره اند و مهاجرت از این مناطق، موج بیکاری، نبود اشتغال و معیشت نامناسب بخشی از مصائبی است که سال هاست مرزنشینان این دیار آن را به جان خریده اند.

این در حالی است که هنوز دفاع از میهن اسلامی در این دیار به دلیل وجود گروهک های تروریستی در مرز همچنان ادامه دارد و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون آذربایجان غربی شهدای زیادی تقدیم آرمان هاو ارزش های والای انقلاب و نظام کرده است.

بیش از ۴۰۰ هزار مرزنشین در استان چشم انتظار توجه دولت

استان آذربایجان غربی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و وجود مرز مشترک با ۳ کشور جمهوری آذربایجان(نخجوان)، ترکیه و عراق به طول ۹۶۷ کیلومتر که نزدیک به ۱۴۹ کیلومتر مرز آبی رودخانه ارس و ۵۶۶ کیلومتر مرز خاکی با ترکیه و از طرف غرب حدود ۲۵۲ کیلومتر مرز خاکی با کشور عراق دارد.

این استان با جمعیت بیش از 3 میلیون 1/4دهم درصد جمعیت کشور را داراست، بر اساس آخرین آمار تعداد مرزنشینان این استان بیش از ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود.

موقعیت کشاورزی استان که در برخی بخش ها مثلا گندم ۵ درصد تولید کل کشور و رتبه ششم را داراست و در حبوبات و دانه های روغنی رتبه سوم، در چغندر قند رتبه دوم و در میوه های دانه دار رتبه اول از آن آذربایجان غربی است و بیش از ۳۲ درصد این محصولات را در کشور تولید می کند.

علی رغم وجود کارخانجات تبدیلی به جهت مشکلات تجاری و عدم مدیریت صحیح در برخی سال ها، نه تنها زمینه صادرات فراهم نشده بلکه صنایع تبدیلی نیز با بوجود آمدن مشکلات تحریم ها و سایر مسائل وضعیت مناسبی ندارند.

براساس آمار های غیررسمی بیش از ۴۰ هزار فارغ التحصیل بیکار در استان وجود دارد که بخش اعظمی از آن مربوط به مناطق مرزی استان است.

تهدیدات مرزی به فرصت های ارزشمندی تبدیل شده است

استاندار آذربایجان غربی  معتقد است، در گذشته مرزهای آذربایجان غربی نوعی تهدید محسوب می شدند ولی هم اکنون این تهدیدها به فرصت ارزشمند برای کشور مبدل شده اند و باید با برنامه ریزی لازم از مزایای آنها به درستی در زمینه شکوفایی اقتصاد استفاده کرد.

قربانعلی سعادت با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب برای رفع مشکلات اقتصادی کشور گفت: مردم  در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، نقش آفرین اصلی بوده و باید در این زمینه به آنان بهای بیشتری داده شود.

وی از فرهنگ جامعه به عنوان پشتوانه اقتصاد یاد کرد و گفت: راه نجات و توانمند شدن اقتصاد کشور با شکل گیری اقتصاد مقاومتی و اتکا به فرهنگ و توجه به سبک زندگی ایرانی و اسلامی میسر می شود.

سعادت با بیان اینکه در تمامی عرصه های انقلاب این مردم بودند که با حضور همیشگی خود در صحنه، پشتیبانی خود را از انقلاب نشان دادند افزود: امروز نیز که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است، در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، بیشتر وظیفه و بار بر دوش مردم نهاده شده است.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر توجه بیشتر به خواسته ها و نیازهای مردم توسط مدیران بیان کرد: ضروری است که مدیران و مسئولان زمینه های لازم را برای بهره گیری از ظرفیت های مردمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کنند.

لزوم بهره گیری صحیح از ظرفیت منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو

سعادت همچنین بر لزوم استفاده بهینه از ظرفیت بازارچه های مرزی در استان تاکید کرد و افزود: تبدیل بازارچه های مرزی به شیوه های نوین تجارت در آذربایجان غربی امری بسیار ضروری است.

سعادت همچنین به نقش ایجاد مناطق آزاد تجاری در شکوفایی اقتصاد استان پرداخت و گفت: اهمیت و نقش مناطق آزاد تجاری در رشد و توسعه منطقه و همچنین ایجاد فرصت های اشتغال برای جوانان منطقه بسیار زیاد است که باید برای این امر تمام تلاش خود را بکار گیریم.

وی یادآور شد: مناطق آزاد تجاری بخصوص منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو، ظرفیتی عظیم برای جهش بزرگ اقتصادی است که با بهره گیری صحیح از این فرصت ها، می توان توسعه استان آذربایجان غربی را شتاب بخشید.

استاندار آذربایجان غربی گفت: این مناطق، فرصتها و ظرفیت های بسیاری پیش رو قرار داده است که استفاده بهینه از این پتانسیل ها، افق روشنی از توسعه این استان ترسیم می کند.

تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت مرزهای آذربایجان غربی استفاده کنیم

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است مرزی بودن استان آذربایجان غربی با سه کشور خارجی یکی از فرصت های بی نظیری است که متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

هادی بهادری در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تا چند سال اخیر همیشه سیاست های کلان کشور در خصوص استان های مرزی به خصوص آذربایجان غربی نگاه امنیتی بود افزود: این طرز نگاه موجب شده تا استان های مرزی به خصوص شهرها و مناطق مرزی به طور شایسته توسعه نیابند.

وی نگاه امنیتی به استان های مرزی را یکی از موانع توسعه و پیشرفت این مناطق برشمرد و اظهار داشت: وجود ناآرامی و ناامنی در کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه نیز بر این موضوع دامن زده است.

بهادری با اعلام اینکه در ۱۰ الی پنج سال اخیر این نگاه های امنیتی اصلاح و کاهش یافته است گفت: بخشی از برنامه ریزی و توجه به ظرفیت های مرزی نیازمند همکاری مقامات کشورهای همسایه است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمامی برنامه ریزی ها، قوانین و مصوباتی که دولت و مجلس برای توسعه مناطق مرزی تدوین و تصویب می کند بخشی از قابلیت اجرایی شدن آن نیاز به فراهم شدن زیرساخت ها در کشور مقابل است گفت: در سالهای اخیر بازارچه های مرزی در استان فعال و زیرساخت های لازم فراهم شده اما کشور مقابل به خصوص ترکیه تمایلی به فعال سازی بازارچه های مرزی ندارد.

وی ادامه داد: کشور ترکیه به دلیل پیوستن به اتحادیه اروپا تمایل زیادی به تبادلات مرزی به صورت رسمی و از طریق گمرکات دارد که این امر موجب شده بازارچه های مرزی استان چندان فعال نباشند.

بهادری با بیان اینکه ایران تنها از طریق آذربایجان غربی با کشور ترکیه مرز مشترک دارد افزود: در یک ماه اخیر چهار مرز رسمی با این کشور شامل سرو در ارومیه، کوزه رش در سلماس، رازی در خوی و بازرگان در ماکو با رایزنی های متعدد اقدامات خوبی در راستای توسعه میزان مبادلات انجام داده اند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی محرومیت، بیکاری، عدم توسعه مرزها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: سناریو فعال سازی مرزها از بعد اقتصادی و توسعه روابط همه جانبه از سوی کشورهای همسایه و کشورمان در دست تدوین بوده و به زودی شاهد ثمرات آن خواهیم بود.

اقتصاد مرزها تابعی از رفتار کشورهای همسایه است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های مرزی استان گفت: مرزی بودن استان طی سال های متمادی فرصت ارزشمندی برای توسعه و پیشرفت منطقه به شمار می رود اما تاکنون به خوبی از آنها استفاده نشده است.

جعفر صادق اسکندری در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در بعد اقتصادی توسعه سطح مبادلات و ارتقای سطح اقتصادی منطقه تابعی از رفتار کشورهای همسایه است گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اقدامات زیادی در جهت معیشت مرزنشینان و توسعه مناطق مرزی صورت گرفته اما متأسفانه ناامنی و ناآرامی به همراه عدم تمایل کشورهای مقابل تاکنون این فرصت ها به نحو احسن مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه تنها در سال ۹۴ حجم مبادلات استان با کشور عراق بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار بود عنوان کرد: هر چند این حجم مبادلات با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های استان ناچیز است اما اگر زیرساخت های مبادلات مرزی در کشور عراق نیز ایجاد می شد شاهد افزایش این میزان مبادلات می بودیم.

اسکندری در خصوص ایجاد کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی، کارگروه صادرات غیرنفتی را بخشی از توجهات دولت به توسعه مناطق مرزی دانست و افزود: هم اکنون سرمایه گذاری در مناطق مرزی نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته استاسکندری در خصوص توجه مسئولان کشوری در خصوص راهکارهای تبدیل شدن تهدیدات مناطق مرزی به فرصت ها و نیز توجه به مرزنشینان اضافه کرد: مسئولان به خصوص در دولت یازدهم توجه ویژه ای به مناطق مرزی صورت گرفته است.

وی یاد آور شد: هم اکنون بر اساس آیین نامه و مصوبات دولت هر مرزنشین می تواند به تنهایی با تعرفه صفر هر ماه در حجم ۲ میلیون تومان مبادلات مرزی داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: هر سال بدون محدودیت سه درصد از کل صادرات و واردات کشور مقابل و در قبال مبادلات مرزی در قالب سهم ارزی به مرزنشینان تعلق می گیرد.

اسکندری در خصوص ایجاد کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی، کارگروه صادرات غیرنفتی را بخشی از توجهات دولت به توسعه مناطق مرزی دانست و افزود: هم اکنون سرمایه گذاری در مناطق مرزی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

وی گفت: نسبت به سال های گذشته در تمامی شهرهای مرزی استان شهرک های صنعتی راه اندازی شده و هم اکنون فعالیت و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در این مناطق مرزی صورت می گیرد به طوری که واگذاری زمین با کمترین بها و بیشترین تسهیلات به متقاضیان صورت می گیرد.

به هر روی هر چقدر سیاست ها و قوانین دولت در راستای توسعه و پیشرفت مناطق مرزی با توجه به معیشت مرزنشینان صورت گیرد اما نباید فراموش کرد هنوز محرومیت در این مناطق موج می زند.

اگر ناامنی ونا آرامی کشورهای مرزی استان را به این موضوع اضافه کنید نشان گر این است که دولتمردان باید توجه دوچندانی به تهدیدات و موانع توسعه استان های مرزی داشته باشند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید