حبیب الله حاتمی: قطع بی‌رویه درختان و استفاده از زمین‌های کشاورزی عامل تشدید بیابان‌زایی در میناب

به گزارش هرمزبان،حبیب الله حاتمی از بازدید کارشناسان دفتر بیابان سازمان جنگل‌های کشور از پروژه‌های بیابان‌زدایی این شهرستان خبر داد.

رئیس اداره منابع طبیعی میناب عنوان کرد: وقوع خشکسالی‌های اخیر به همراه شرایط اقلیمی شهرستان میناب زمینه بسیار مساعدی برای بیابان‌زایی را فراهم می‌کند.

حاتمی تصریح کرد: در کنار این مشکلات فعالیت‌های انسانی ازجمله قطع بی‌رویه درختان و استفاده حداکثری از زمین‌های کشاورزی، باعث تشدید بیابان‌زایی شده و شرایط زیست را در آینده با خطر جدی مواجه می‌سازد.

این مقام مسئول تأکید کرد: وقوع طوفان‌های همراه با گردوغبار از نتایج تأسف‌بار بیابان‌زایی است که هرگونه آبادانی و تمدن را در معرض تهدید قرار می‌دهد و نیز سبب‌ساز بسیاری از بیماری‌ها و امراض تنفسی می‌شود.

وی افزود: در جهت مقابله با پدیده شوم بیابان‌زایی، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان با اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی سعی در کم اثر نمودن سرعت بیابانی شدن اراضی دارد در این راستا پروژه‌های مختلفی ازجمله احداث بند و بند سارها ،جنگل‌کاری و آموزش و فرهنگ نگهداری و حفظ محیط‌زیست را در دستور کار دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی میناب در خصوص پروژه بیابان‌زدایی این شهرستان گفت: در منطقه جوزان- احمدآباد بند و بندساز خاکی احداث‌شده که حجمی معادل 23 هزار مترمکعب خاک‌برداری در آن صورت گرفته است.

حاتمی اظهار کرد: مسئله مقابله با بیابان‌زایی جزء وظایف ما در شهرستان است و باید به‌صورت ویژه به آن پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه در وسعتی حدود 60 هکتار اجراشده واصلی‌ترین اثر آن مهار هرز آب‌های منطقه و ایجاد بستری جهت رشد پوشش گیاهی است که درنهایت منجر به ایجاد پوشش و حفظ خاک و حاصلخیزی منطقه می‌شود.

حاتمی در پایان گفت: با حمایت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب امیدواریم از سرعت روند بیابانی شدن منطقه کاسته شود و شاهد احیاء مجدد اراضی بیابانی و پوشش گیاهی در شهرستان میناب باشیم.
منبع: ایسنا
انتهای پیام

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید