خبر فوری

یادداشت طنز/ دکتری صافکاری و جلوبندی سازی !

این روز ها با وجود گرفتاری های عدیده در مملکت خدا را شکر علاقه مردم به کسب علم و دانش و طی مدارج تحصیلی، روند رو به رشد و پر شتابی پیدا کرده است و این شتاب به گونه ای است که در مقاطعی مانع از حضور در کلاس ، مطالعه منابع درسی، تحقیق و حتی شرکت در امتحانات می شود!

البته تلاش در جهت کسب علم و دانش فی نفسه بد نیست و اگر برای ملت آب ندارد برای دانشگاه آزاد نان دارد تا جایی که در ولایت ما دانشگاه آزاد در 26 رشته دانشجوی دکتری می پذیرد آن هم با نوشابه، نان اضافه و سایر مخلفات… یعنی هر وقت ما در شهر کسی را پیدا نمی کنیم، مستقیم به دانشگاه آزاد می رویم. چرا که نصف مردم شهر یا دانشجو هستند یا با دو ساعت تدریس در دانشگاه، لقب استاد دانشگاه بر خود می نهند و حتی عده ای با همین رویکرد دو ساعته به خواستگاری دختر مردم رفته اند!

به نظر می رسد در سال های اخیر اخذ مدرک دکتری از سیکل و دیپلم آسانتر شده است چرا که در گذشته ملت تنها به یادگیری مهارت های خواندن و نوشتن قانع بودند ولی الان به کمتر از چند مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری قانع نیستند و به قول شاعر « کفاف کی دهد این باده به مستی ما» … . طرف بنگاه معاملات ملکی دارد و دیپلمش را با هزار رقم تخلف علمی گرفته ( فکر بد نکنید منظورم تقلب در امتحان است) اما الان دانشجوی فوق لیسانس است. از همین الان هم مقدمات دریافت وام برای دکتری را نیز کلید زده است!

ماجرای کتاب و مقاله نوشتن این دوستان هم برای خودش عالمی دارد. چند روز قبل یکی از دوستان با خوشحالی خبر از چاپ کتابش داد و یک جلد از آن را برایمان فرستاد. باور بفرمائید نیم ساعت طول کشید تا اسم مشارالیه را روی جلد کتاب پیدا کردیم! چرا که اسامی یک هیات روی جلد کتاب به عنوان نویسنده درج شده بود!

علی ای حال از آنجا که سالانه 30 هزار نفر در مملکت به کسوت دکتری نائل می آیند و این مقوله علاوه بر اشتغال زایی مستقیم باعث بالا رفتن روحیه و حس اعتماد به نفس در افراد جامعه می شود، پیشنهاد می شود به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های دانشگاه آزاد، زمینه ادامه تحصیل افرادی که در گذشته به دلایل مختلف نتوانستند ادامه تحصیل بدهند و وارد بازار کار شدند فراهم شود و با ارائه رشته های مختلف دانشگاهی نظیر صافکاری، گلگیر سازی، باطری سازی، جلوبندی سازی، کوزه گری، آهنگری، رانندگی، خیاطی، کفاشی، مسگری و … راه برای گرفتن مدرک دکتری در این رشته ها نیز هموار شود.

البته گرفتن دکتری در این صنایع با رشته های علوم نظری و آکادمیک یک تفاوت اساسی و ماهوی دارد. چرا که اگر شما «دکتری صافکاری» داشته باشید ولی چکش زدن بلد نباشید، مردم فرغون هم برای صافکاری نزد شما نمی آورند ولی اگر در علوم نظری و دانشگاهی، مدرک دکتری داشته باشید، هیچ مشکلی پیش نمی آید و مافوق شما به تخصص نداشته تان گیر نمی دهد چون ایشان هم در رشته خودش تخصص ندارد، فقط دکترایش را گرفته است!

وحید حاج سعیدی

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید