خبر فوری

اهداف و برنامه‌های شورای عالی «فین‌شناسی» تشریح شد

اهداف و برنامه‌های شورای عالی فین‌شناسی توسط دبیر این شورا تشریح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از بندرعباس، شهر فین در شمال‌ غربی در فاصله ۹۵ کیلومتری بندرعباس قرار دارد. این شهر با دارا بودن فضای وسیعی نخلستان متراکم و خیابان‌های عموماً عاری از بدنه ساختمانی به‌عنوان یکی از نمونه‌های نادر و واقعی «باغ‌شهر» در سطح کشور است.

اغلب اماکن شهر در میان نخلستان‌ها احداث شده به‌طوری‌که خیابان‌ها و دسترسی‌های شهر به مثابه شبکه‌های ارتباطی یک پارک بزرگ مورد استفاده اهالی شهر قرار دارد.

برخورداری فین از شبکه جاده‌ای و ریلی و دارا بودن مجموعه‌ای از پتانسیل‌های گردشگری شامل جاذبه‌های طبیعی (آبشار، نقاط ارتفاعی، نخیلات و …) جاذبه‌های تاریخی (قلعه فین، آسیاب و …) و فضاهای انسان‌ساخت (مجموعه استخر، حمام‌ها و …) باعث شده تا فین از سایر نقاط متمایز شود.

فین تا سال ۱۳۰۸ هجری شمسی زیر نظر ایالات فارس بوده و از آن به بعد به بندرعباس ملحق شد.

تشریح اهداف شورای عالی «فین‌شناسی»

اصغر حاجی‌زاده دبیر شورای عالی فین‌شناسی صبح امروز در بندرعباس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: حاج قاسم نماد واقعی ملت ایران در مبارزه و استقلال است. او مصداق یک مبارز خستگی‌ناپذیر و یک مجاهد همیشه در رکاب بود که پیام‌آور صلح و ثبات در منطقه برای ملت‌ها شد و نقش بی‌بدیل او در جلوگیری از گسترش مناطق تحت نفوذ داعش که به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم به دنبال کشورگشایی بودند، از ذهن هیچ آزاده‌ای در جهان پاک نمی‌شود.

وی افزود: او پرصلابت و باایمان در مسیری گام برداشت که به مدد الطاف الهی در وجود ملل مختلف منطقه، به نماد و اسطوره‌ای از ایستادگی بدل شد و آمریکایی‌ها بر پایه همان فرمولی که در ابتدای انقلاب اسلامی حاضر به واسپردن ایران به بلوک شرق بودند ما از استقلال ملت ایران واهمه داشتند، از تبدیل شدن حاج قاسم به اسطوره‌ای از مقاومت سخت بیم‌ناک بودند تا آن که در فرودگاه بغداد، خون فرزند راستین ملت ایران را به زمین ریختند.

دبیر شورای عالی فین‌شناسی با اشاره به پدافند غیرعامل و نشستی که در همین خصوص با مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری هرمزگان انجام شد، گفت: هدف از پدافند غیرعامل، نجات جامعه بشری از هرگونه تهدید است که برای بسیاری از مردم این موضوع ناآشناست.

حاجی‌زاده ادامه داد: محور پدافند غیرعامل به‌عنوان یک سرمایه جاودان برای انسان است و هدف از آن، نجات جامعه بشری از هرگونه تهدیدی که فرآروی انسان‌هاست، می‌باشد.

وی عنوان داشت: اصل پدافند غیرعامل، پیشگیری است که متاسفانه به دلیل عدم جایگاه ساختاری آن در کشور تلفیقی بین شرح وظایف کاری پدافند غیرعامل و مدیریت بحران صورت گرفته ولی در سال 82 با پیشنهاد ستاد مشترک نیروهای مسلح با نظر رهبر معظم انقلاب، اصول کاری پدافند غیرعامل را ابلاغ کردند.

دبیر شورای عالی فین‌شناسی افزود: سرلوحه اصولی که رهبری معظم انقلاب برای ایران اسلامی در حوزه پدافند غیرعامل و مسؤولان حکم کردند، مصونیت‌بخشی به انسان است.

حاجی‌زاده ادامه داد: فرآروی انسان، تهدیدات بسیار زیادی است، تهدید یا طبیعی یا غیر طبیعی است و 49 تهدید طبیعی از جمله سیل، زلزله، خشکسالی و… در سطح جهان فرآروی انسان است. خصومت در این نوع تهدیدات وجود ندارد و تهدید در همه کشورها یکسان است و نوع مقابله با آن هم یکی است.

وی گفت: هیچ دشمن خارجی و کشور خارجی کوچکترین نگاهی به حوزه آسمانی و زمین ایران اسلامی در حوزه تهدید جنگی به‌صورت تهدید مستقیم نمی‌تواند داشته باشد چراکه در بعد نظامی، نیروهای پرتوان در ارتش، سپاه و نیروی انتظامی و سربازان گمنام امام زمان(عج) از هوشیاری بالایی برخوردار هستند. هدف ما در حوزه پدافند غیرعامل صیانت از جان انسان‌ها و مقابله با هرگونه تهدیدات در تمامی حوزه‌هاست.

دبیر شورای عالی فین‌شناسی اظهار کرد: در حوزه پدافند غیرعامل ضروت دارد که دانش خود را ارتقا دهیم و از فن آوری‌های نوین بتوانیم به خوبی استفاده کنیم، در حال حاضر نسل چهارم جنگ‌ها را پیش روی خود داریم که دشمن به‌صورت غیرمستقیم ورود کرده و موجب نابودی جوامع بشری می‌شود.

حاجی‌زاده تصریح کرد: جنگ‌های قومیتی و نیابتی که در سطح منطقه اتفاق می‌افتد در راستای کاهش جمعیت در سطح جهان است. بعد از گرفتن کشور عراق توسط آمریکا در اولین اقدام پنج هزار دانشمند و نخبه علمی در سطح جهان در عراق وجود داشتند که می‌توانستند آینده عراق را متحول سازند که در کمترین زمان ممکن به‌صورت مستقیم و با اسلحه ترور شدند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته جنگ نرم را صرف رواج ماهواره می‌دانستیم، هرچند امروز قسمتی از جنگ نرم مربوط به ماهواره است اما جنگ نرم امروز جنگ بیوتروریسم و بیولوژیکی است که در دنیا دارد اتفاق می‌افتد.

حاجی‌زاده در ادامه به اهداف و برنامه‌های شورای عالی فین‌شناسی پرداخت و افزود: شورای عالی فین شناسی بالاترین نهاد شورایی در ساختار  فین‌شناسی است که اعضای آن‌ هیأت مؤسس محسوب می‌شوند.

به گفته وی، ریاست افتخاری این شورا در حال حاضر بر عهده محمدامین فرج‌زاده و نائب‌رئیس افتخاری اول آن مصباح سایبانی و نائب‌رئیس افتخاری دوم عبدالحمید معنائی است و دبیری آن‌ بنده بر عهده دارم.

دبیر شورای عالی فین‌شناسی با بیان اینکه شرایط و حدود وظایف و اختیارات شورا باید با رعایت اصول وحدت ملی و مصالح و منافع  نظام جمهوری اسلامی و تابعیت کامل از قانون اساسی باشد، گفت: پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و با توجه به مقتضیات محل صورت می‌گیرد.

حاجی‌زاده افزود: به‌منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری عمومی در تهیه و اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و رفاهی و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها، مجمع راهبردی از بین نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی تشکیل می‌شود. نحوه تشکیل و وظایف این مجمع را شورای عالی معین می‌کند.

وی ادامه داد: شورای عالی حق دارد در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه و مستقیماً یا از طریق مجمع پیشنهاد و تصویب کند. این طرح‌ها باید در مجمع راهبردی مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر شورای عالی فین‌شناسی اضافه کرد: رؤسای کمیسیون‌ها، کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی و اجرائی از طرف شورای عالی تعیین و در حدود اختیارات تنفیضی، مجاز به تصمیم‌سازی و اجرا و ملزم به رعایت وظایف ابلاغی تصمیمات هستند.

حاجی‌زاده گفت: به‌منظور تأمین قسط اسلامی و همکاری عمومی در تهیه برنامه‌ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور، مجمع راهبردی مجاز است واحدهای آموزشی، اداری، خدماتی و مانند اینها را تشکیل دهد. چگونگی تشکیل این واحدها و حدود وظایف و اختیارات آنها را شورای عالی معین می‌کند.

وی افزود: تصمیمات شورای عالی نباید مخالف موازین اسلام و قوانین کشور باشد.

دبیر شورای عالی فین‌شناسی در ادامه اظهار داشت: انحلال شورای عالی جز در صورت انحراف از مصالح و منافع جامعه هدف و تخطی از اصول و روح  قانون اساسی کشور ممکن نیست. مرجع تشخیص انحراف و ترتیب انحلال شورا و طرز تشکیل مجدد آن را قانون  معین می‌کند. شورا در صورت اعتراض به انحلال حق دارد به دادگاه صالح شکایت کند تا  به آن رسیدگی شود.

حاجی‌زاده نتیجه جلسه و تفاهم با معاون مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱- انجام اقدامات و همکاری‌های لازم به‌منظور تشکیل و فعالیت مرکز اسناد تاریخی منطقه فین و توابع
۲- تشکیل گروه واتس‌آپی با نام «میراث فین» در راستای اهداف مرکز اسناد تاریخی فین‌شناسی با عضویت اشخاص کارشناس، صاحب نظر، مدیر و علاقمندان به تهیه، تولید، گردآوری، چاپ، انتشار و حفظ و نگهداری آثار علمی، فرهنگی و هنری
۳- دسترسی و استفاده رایگان‌ تمام دانش آموزان، دانشجویان، اساتید، محققین، دانش‌پژوهان و کلیه علاقمندان‌ حوزه‌های علمی و هنری و فرهنگی جامعه فینی با استفاده از ۹ سیستم اینترنتی موجود در کتابخانه مجازی مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس برای دسترسی به منابع مؤسسه اطلاعات علمی جهان (ISI) در تمام حوزه‌های علمی و فرهنگی و… ( شایان ذکر است هزینه استفاده ماهانه برای هر شخص از چنین امکانات اینترنتی۵۰۰ هزار تومان است)
۴- مساعدت و تدابیر لازم برای چاپ و انتشار رایگان هرگونه کتاب، مقالات در تمام حوزه‌های فرهنگی مرتبط به جامعه و  فرهنگ فین هرمزگان

انتهای پیام/3264

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید