عدم استقبال از کلاسهای مهارت آموزی در سیریک

علی یحیی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبریک هفته ملی مهارت آموزی و با بیان عدم استقبال از کلاس‌های مهارت آموزی که توسط فنی و حرفه‌ای میناب برگزار می‌شود، بیان کرد: با توجه به گذشت یک سال و نیم از راه اندازی شعبه‌ای از فنی و حرفه‌ای در شهرستان سیریک، حاکی از عدم استقبال و عدم حضور در دوره‌های مهارت آموزی دارد.

یحیی زاده از مسئولان شهرستان سیریک تقاضای همکاری بیشتر در جهت ادامه فعالیت کلاس‌های مهارت آموزی و برگزاری دوره‌ها و همچنین درخواست پیگیری و رفع موانع موجود را کرد و افزود: هر چند که با تلاش‌های مضاعف و تعهد فرمانداری مقرر شد اداره فنی و حرفه‌ای در شهرستان سیریک مستقر شود اما نسبت به تعهدات خود به خوبی عمل نکرده‌اند.

یحیی زاده برلزوم ریشه یابی بنیادی در خصوص عدم استقبال مناسب شهروندان سیریکی از آموزش‌های فنی وحرفه ای تاکید کرد و افزود: قبل از اینکه همین چند رشته فعال در سیریک هم لغو آموزش شود باید پیگیری‌ها برای ترغیب مردم جهت استفاده و بهره مندی از خدمات فنی و حرفه‌ای انجام شود. همه به این موضوع توجه داشته باشیم که کمک به ترویج آموزش‌های مهارتی، می‌تواند کمک به همه جوانان در راستای رفع معضل بیکاری و دغدغه‌های خانواده‌های آنها باشد، و نیاز است در این راستا از هیچ کمکی فروگذار نشود.

وی عنوان کرد: سیاست سازمان در جهت برگزاری دوره‌های مهارت آموزی در شهرستان سیریک به صورت مشارکتی بوده، و مسئولان شهرستان سیریک و فرمانداری وعده دادند که در راه اندازی فنی و حرفه‌ای در سیریک به سازمان کمک کنند.

وی با بیان اینکه، استقبال از مهارت آموزی در سیریک در طول یکسال و نیم گذشته با وجود مشکلات پیش رو کم بوده است، ادامه داد: در طول این مدت تعامل و ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها، اصناف، صنعت، سپاه و دهیاران برقرار شده تا آموزش‌های مهارتی به افراد تحت پوشش آنها ارائه شود، اما از سوی این دستگاه‌ها اقدام خوبی صورت نگرفته است.

یحیی زاده گفت: با توجه به رسالت سازمان فنی و حرفه‌ای هر دستگاه و مجموعه‌ای بخواهد در هر زمینه‌ای مهارت کسب کند، ما آمادگی برگزاری دوره‌های مورد نیاز را داریم و در همین راستا نمایندگی فنی وحرفه ای در شهرستان سیریک هم آمادگی این را دارد تا اضافه بر ۱۰ رشته‌ای که اکنون آموزش می‌دهند نیاز آموزشی واحدهای تولیدی، صنعتی، اصناف و دیگر رشته‌ها را با برگزاری دوره‌های مهارت آموزی برطرف کند.

وی اضافه کرد: بی شک یکی از ابزارهای توسعه صنعتی و به تبع آن توسعه اقتصادی، آموزش‌های فنی وحرفه ای بوده و چنانچه این آموزش‌ها با توجه به نیاز بازار کار و صنعت به مورد اجرا در آید، بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی خصوصاً برای جمعیت جوان وفعال سیریک را حل خواهد نمود.

وی به نقش مراکز فنی و حرفه‌ای در جهت دهی کارآفرینان و افراد دارای استعداد کارآفرین به سوی کارهای مولد و فعالیت‌های اقتصادی مورد نیاز جامعه و زود بازده پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر فنی و حرفه‌ای در سیریک دارای ۱۰ رشته که از این تعداد (برق خودرو، تنظیم موتور اتومبیل، مکانیکی اتومبیل و گیربکس خودرو، برق ساختمان، برق صنعتی، جوشکاری برق، جوشکاری آرگون ویژه آموزش مردان و آموزش‌های طراحی دوخت لباس و رشته پرورش گیاهان دارویی ویژه بانوان آموزش داده می‌شود.

یحیی زاده اضافه کرد: بر اساس راهبردها و سیاست‌های کلان سازمان، تا زمان شکل گیری اداره فنی و حرفه‌ای در شهرستان سیریک نمایندگی این سازمان به کار خود ادامه خواهد داد و در ادامه تصریح کرد: و بر همین اساس فرمانداری سیریک مکلف شده بود به منظور گسترش دانش و مهارت، نیروی کار، ارتقا و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی، کاهش فاصله سطح دانش و مهارت نیروی کار شهرستان سیریک، جهت احدث ساختمان و کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای در سیریک زمین در اختیار سازمان قرار دهند که متأسفانه این عمل تحقق پیدا نکرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در مجموع استقبال از مهارت آموزی در شهرستان سیریک کم است، اضافه کرد: استقبال از مهارت آموزی کم است که البته دلیل آن مشخص است و ممکن است به این دلیل باشد که برخی از دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند پس از فارغ التحصیلی حتماً پشت میز نشین باشند و خیلی دیگر از این افراد به سمت و سوی شغل‌های کاذب می‌روند.

رئیس اداره فنی و حرفه‌ای در شهرستان میناب و سیریک به علل عدم استقبال از کلاس‌های مهارت آموزی در شهرستان سیریک و ارائه راهکارهایی برای جذب متقاضی پرداخت و گفت: عدم استقبال از فنی و حرفه‌ای در سیریک عوامل فرهنگی و اجتماعی، استخدام، عوامل اقتصادی می‌تواند باشد.

وی همچنین عدم معرفی فنی و حرفه‌ای و اثرات مثبت بر رفع مشکلات بیکاری در شهرستان سیریک و بی اطلاعی عموم مردم نسبت به رشته‌های موجود در فنی و حرفه‌ای سیریک یکی دیگر از دلایل عدم استقبال از فنی و حرفه‌ای در شهرستان سیریک عنوان کرد و گفت: نیاز است با همکاری همه دستگاه‌ها و مسئولان شهرستان نسبت به معرفی فنی و حرفه‌ای در شهرستان سیریک اقدام شود.

یحیی زاده در بخش از سخنان خود با اشاره به مشکلات نمایندگی فنی و حرفه‌ای در سیریک، اظهار کرد: کمبود وعدم فضای آموزشی و نبود سالن‌ها و همچنین نبود کارگاه‌های مجهز آموزشی متناسب با نیازهای فردی از مشکلاتی است که نمایندگی فنی و حرفه‌ای در سیریک با آن روبرو است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فنی و حرفه‌ای در یک مدرسه سه کلاس فعالیت می‌کند و همین هم باعث شده که مهارت آموزان انگیزه‌ای برای آموزش نداشته باشند و برای اینکه هر کلاس در هر دوره به حد نساب برسد متقاضی از دیگر شهرستان‌ها جذب می‌کنیم.

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید