خبر فوری

زمزمه های خروج رژیم صهیونیستی از شورای حقوق بشر

صهیونیست‌ها با آغاز راهپیمایی‌های بازگشت با توجه به اهمیت موضوع و ترس از تحولات مرزهای نوار غزه، بسیار سعی کردند راهپیمایی فلسطینیان را به حماس نسبت دهند و اقدامی تحریک شده از سوی حماس به منظور ایجاد درگیری و کشته سازی معرفی نمایند؛ اما اقدامات رسانه های جریان‌های نزدیک به حماس در راهپیمایی‌های بازگشت بسیار هوشمندانه و هدفمند مخابره شد و توجهات را به جنایت صهیونیست‌ها جلب کرد. این امر موجب شد روبین منلیس سخنگوی ارتش صهیونیستی با ابراز نگرانی از بازخورد جهانی تظاهرات بازگشت فلسطینی‌ها و کشتار آن‌ها اعتراف کرد که رسانه‌های جهان روایت حماس از ماجرا را باور کردند و آن را انعکاس دادند.، وی به روزنامه نیویورک تایمز گفت که حماس موفقیت و دستاورد رسانه‌ای بزرگی علیه اسرائیل کسب کرد.[1]

جنایات انسانی عامل تناقض و بن‌بست صهیونیست‌ها در رفتار با سازمان‌های حقوق بشری

یکی از واکنش‌ها به جنایات عیان صهیونیست‌ها علیه مردم نوار غزه که تنها به راهپیمایی مشغول بودند و با سلاح‌های جنگی به طور مستقیم و هدفمند مورد اصابت قرار می‌گرفتند، مطرح شدن این موضوع در شورای حقوق بشر بود. این شورا طی بیانیه‌ای بسیار حداقلی تنها خواستار تحقیق در خصوص اتفاقات در مرزهای نوار غزه و شهادت 200 فلسطینی شد؛ اما همین مسئله با واکنش شدید اسرائیل همراه شد. رژیم صهیونیستی در اعتراض به رای مثبت چند کشور اروپایی به قطعنامه شورای حقوق بشر و درخواست برای تحقیق درباره جنایات اخیر این رژیم در نوار غزه و کشتار بیش از ۱۱۰ فلسطینی سفرای این کشورها را فراخواند. تاکنون سفرای اسپانیا، اسلوانی و بلژیک فراخوانده شدند. هم‌چنین وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خروج این رژیم از شورای حقوق بشر سازمان ملل با وجود عدم عضویت «اسرائیل» در این شورا شد. لیبرمن طی یادداشتی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که «اسرائیل تحت حملات گسترده تروریست‌ها در غزه و دو رویی جامعه بین المللی و در راس آن شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار دارد و هدف همه این حملات و محکومیت‌ها این است که به اسرائیل اجازه دفاع از خودش را ندهند، اما آن‌ها در این کار موفق نخواهند شد…باید جلوی این جشن دورویی گرفته شود و اسرائیل هر چه سریع‌تر از شورای حقوق بشر خارج شود و بلافاصله آمریکا را هم به سمت اقدام مشابه سوق دهد».[2]

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر با توجه به محکوم شدن در مجامع بین‌المللی و حقوق بشری به دلیل جنایت‌های جنگی و انسانی متوالی، مشروعیت خود را بالاخص در جوامع اروپایی بیش از پیش از دست داده است. در نشست سال ۲۰۱۵ هرتزلیا یکی از موضوعاتی که به آن پرداخته شد، نگرانی تل‌آویو از ناحیه گسترش تحریم‌ها و فضای افکار عمومی ضد این رژیم در غرب بود. پرفسور «اتفان کرانسر» رئیس سابق طرح‌ریزی سیاسی در وزارت خارجه آمریکا در این نشست هشدار داد: «اسرائیل در حال از دست دادن قدرت استدلال خود و حمایت دیگران در بسیاری از زمینه‌هاست و لذا باید چاره‌ای اندیشید.» در بخشی دیگر از این کنفرانس «گلعاد» مدیر امور سیاسی- نظامی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی معتقد است: «تنها خطر یا تهدیدی که از ناحیه فلسطین متوجه ماست، افزایش تنش‌های بین‌المللی ما است که فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از آن مشروعیت اسرائیل را زیر سؤال ببرند.[3]»

تل‌آویو برای رهایی از چالش فشارهای بین‌المللی و ضعیف‌تر شدن مشروعیتش، سعی کرده به جای بی‌اعتنایی یا تحریم مجامع بین‌المللی، در آنان نقش آفرینی نماید. در سال‌های اخیر از سوی تل‌آویو حضور فعال‌تر در مجامع بین‌المللی چه سیاسی و حقوقی به صورت بسیار جدی در حال پیگیری است.

اما علی‌رغم اقدامات رژیم در مجامع بین‌المللی و سازمان ملل مثل تلاش برای رسیدن به کرسی شورای امنیت، کسب ریاست کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل و … پیش از این هم صهیونیست‌ها برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌هایشان رفتاری متناقض از خود نشان داده‌اند. بنیامین نتانیاهو 20 مهر 1396، به وزارت خارجه این رژیم دستور داد مقدمات خروج اسرائیل از سازمان یونسکو را فراهم کند. این تصمیم بعد از آن اعلام شده که وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که تصمیم خود برای خروج از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) را به اطلاع این سازمان رسانده است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: «وزارت خارجه آمریکا، مدیرکل یونسکو را از تصمیم واشنگتن برای خروج از این سازمان مطلع می‌کند و به دنبال تعیین یک هیئت ناظر دائمی برای این یونسکو است…این تصمیم به راحتی گرفته نشده است و نمایانگر نگرانی آمریکا از افزایش بازداشت‌ها در یونسکو، نیاز به اصلاحات اساسی در این سازمان و ادامه تبعیض ضداسرائیلی در یونسکو است.[4]»

دلیل این خروج تصمیم یونسکو در مورد الخلیل بود. کمیته میراث جهانی یونسکو طی قطعنامه‌ای باستانی الخلیل را دارای ارزش جهانی فوق‌العاده خواند و آن را در فهرست میراث جهانی گنجاند و ضمناً این شهر را که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین قرار دارد در فهرست «میراث باستانی در معرض خطر» هم قرارداد.

جمع بندی

همان‌گونه که گفته شد تل‌آویو برای رهایی از بحران مشروعیت و فشارهای حقوقی مجامع بین‌الملل در دهه اخیر تلاش‌های زیادی برای نقش‌آفرینی و عضویت در کمیته‌های ویژه داشته است اما اقدام اخیر رژیم صهیونیستی و خروج از یونسکو به‌نوعی بن‌بستی در راهبرد عمومی تل‌آویو در مجامع بین‌المللی و سازمان ملل بوده است.

این بن‌بست و رفتارهای دوگانه رژیم صهیونیستی در قبال مجامع بین‌المللی مانند عدم تبعیت از قطعنامه‌های سازمان و شورای امنیت و شورای حقوق بشر و خروج از یونسکو فرصت رسانه‌ای و حقوقی خوبی در اختیار جبهه ضد صهیونیستی در جهان قرار می‌دهد. بهره‌گیری از این تناقض و بن‌بست سیاسی رژیم صهیونیستی نیاز به درک مسئله و فرصت‌طلبی رسانه‌ای در فضای ضد اسرائیلی کنونی است.

پی نوشت:

[1] https://www.mehrnews.com/news/4302312

[2] https://farsi.palinfo.com/13494

[3] https://goo.gl/ZhDSYY

[4] http://www.farsnews.com/13960720000993

انتهای متن/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید