خبر فوری

روابط عمومی در دنیای امروزی کارکرد و ماهیت متفاوتی با گذشته دارد

به گزارش هرمزبان به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان ،نعمت روزپیکر همزمان با روز ملی ارتباطات و روابط عمومی؛در یادداشتی آورده است:

نگاهی به مجموع تعاریف و عمده ترین اهداف واحد ارتباطات و روابط عمومی نشان می دهد روابط عمومی در دنیای امروزی کارکرد و ماهیت متفاوتی با گذشته و حتی یک یا دو دهه پیشین دارد.

در تعاریف رایج از نقش و کارکرد روابط عمومی به مواردی همچون ایجاد ارتباط حضوری و چهره به چهره بین مدیران سازمان با مردم و کارکنان، فرآیند اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط دوسویه با مردم و کارکنان و ایجاد مجرای مناسب برای آشنایی با نقطه‌ نظرها، دیدگاهها، پیشنهادها و مشکلات مردم و کارکنان اشاره می شود.

اگرچه اهداف یاد شده در پروسه فعالیت های رایج روابط عمومی و ارتباطات مردمی است اما باید به این نکته توجه داشت که ارتباطات مردمی، صرفاً پاسخگویی به تلفن‌ها و نامه ها نیست، بلکه ارتباط مردمی ایده‌آل، باید بتواند اهداف مورد نظر جامعه را محقق نماید.

در بحث روابط عمومی نیز صاحبنظران اتفاق نظر دارند که روابط عمومی فعالیتی مستمر و طرح‌ریزی شده و در حقیقت بخشی از مدیریت است که نقش مغز متفکر، قلب تپنده، دست اجراء، پای پیشرفت، گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای سازمان را ایفا می‌کند.

اما از این تعابیر اگر بگذریم کارکرد روابط عمومی نوین فراتر از موارد یاد شده است. در واقع در دنیای امروز روابط عمومی مبتنی بر توسعه تکنولوژی است. به عبارتی به موازات رشد فن آوری های ارتباطی،  تحولات بنیادی در اهداف و راهبردهای این مجموعه نیز صورت گرفته است و روابط عمومی تحولگرا را باید مبتنی بر همگامی با توسعه تکنولوژی و مناسبات انسانی دانست.

در واقع ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﻳﺪ با تکیه بر تحولات نوین ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺩﻗﻴﻖ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺧﺎﺹ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺷﻴﻮﻩ ﺍﻱ ﺩﻗﻴﻖ در فرایند تحولات نقش آفرین باشد.

آموزش و پرورش هرمزگان با تکیه بر راهبردهای نوین اداره کل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش که در دوره جدید تحولی بنیادی را در شاخص های این حرفه عملیاتی نموده است علاوه بر فعالیت های مدون که در شمار وظایف روابط عمومی تلقی می شوند، در سال 97 تمرکز عمده فعالیت های خود را بر محور آموزش کارکنان قرار داده است.

آموزش های مستمر برابر تقویم اجرایی با استفاده از روشهای پیشرفته ویژه همکاران روابط عمومی و نیز تشکیل دوره‌های توجیهی کوتاه مدت ویژه سایر رده ها از اهداف مهم سال جاری است.

همچنین با تشکیل کمیته ویژه ای با عنوان روابط عمومی و افکار عمومی بازنگری در روش های ارتباطی و نحوه پاسخگویی موثر که در برگیرنده اهداف و منافع سازمانی و برون سازمانی باشد در دستور کار مجموعه روابط عمومی آموزش و پرورش است.

از دیگر برنامه های سال جاری می توان به تشکیل ستاد ویژه افکار سنجی جهت تجزیه و تحلیل بازخورد طرح ها و برنامه های وزارتی در جامعه ی هدف اشاره کرد.

نعمت روز پیکر

رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید