خبر فوری

مشاور امنیت ملی امریکا تأیید کرد توافق اخیر «تهران» و «واشنگتن» طبق برنامه در حال اجراست

هرمزبان – «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا روز گذشته اعلام و تأیید کرد که تمام امور مربوط به تفاهم اخیر ایالات متحده با ایران درباره تبادل زندانیان دو کشور و آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در دیگر کشورها در جریان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ،توافق تهران و واشنگتن در حال اجراست. این مهم را «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا روز گذشته اعلام و تأیید کرد که در جریان تمام امور مربوط به تفاهم اخیر ایالات متحده با ایران درباره آزادی چند زندانی امریکایی و آزادسازی بخشی از دارایی ایران در دیگر کشورها است.
روز ۱۹ مردادماه گذشته بود که رسانه‌های امریکایی از جمله «نیویورک تایمز» و «سی‌ان‌ان» از تفاهم جدید میان ایران و امریکا خبر دادند و اعلام کردند که چند نفر از زندانیان امریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو امریکایی دیگر آزاد شده‌اند. در پی این توافق نیز مقرر شد که جمهوری اسلامی 6 میلیارد دلار از پول نفت خود که از سال‌ها پیش نزد بانک‌های کره جنوبی مسدود شده، دریافت کند. بر این اساس، قرار شد وجوه بلوکه شده در کره در یکی از بانک‌های سوئیس تبدیل به یورو شده و سپس به قطر انتقال یابد. بر اساس توافق صورت گرفته، زندانیان به محلی غیر از زندان منتقل شده‌اند اما تا زمانی که پول‌های آزاد شده به حساب‌های مدنظر ایران واریز نشود، تبادل صورت نخواهد گرفت.

توافق در فاز اجرایی
در همین رابطه مشاور امنیت ملی امریکا ضمن تأیید اجرای این تفاهم تأکید کرد که هنوز گام‌هایی در جریان است که نباید اعلام شود. یک روز پیش از اظهارات سالیوان نیز مقام‌های قطر اعلام کردند که توافق ایران و امریکا تقریباً وارد مرحله اجرایی شده است. «ماجد الانصاری»، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه قطر با بیان اینکه تماس‌ها بین طرفین همچنان در جریان است، تصریح کرد: «توافق تبادل زندانیان که قطر در آن نقش میانجی را ایفا کرد، اجرایی شده ولی هنوز زود است که درباره محل تبادل و اینکه آیا در دوحه صورت خواهد گرفت یا خیر یا واریز پول‌های بلوکه شده ایران به بانک‌های قطر سخن بگوییم.»
هفته گذشته مقام‌های کشور خبر دادند مبلغی از اموال ایران که در بانک‌های کره جنوبی بود به بانک‌های سوئیس منتقل شده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دو روز پیش در گفت‌و‌گو با خبرنگاران به این توافق اشاره کرد و گفت: «بازه زمانی مشخص شده در این ارتباط از سوی مقامات ذیربط حداکثر تا سقف دو ماه در نظر گرفته شده بود و در این مسیر توافق شکل گرفت.» او با اشاره به اینکه روند اجرایی در مسیر توافق در حال پیشرفت است و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای یا اظهارنظرها در این خصوص خیلی محل اعتبار و توجه نیست، تصریح کرد: «ما به روند کار توجه داریم و خوشبین هستیم در بازه زمانی تعیین شده روند انتقال انجام شود. مبتنی بر توافق، ‌این روند به شکل خوبی در حال انجام است و امیدواریم در سقف نسبی زمانی تعیین شده، این توافق به صورت کامل اجرایی و زمینه لازم و اعتمادسازی لازم برای پیشرفت روند کار در حوزه‌های دیگر مدنظر، شکل بگیرد.»
پیشتر با علنی شدن جزئیات این توافق، علی باقری، رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی تأکید کرده بود که ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی امریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است.
البته مقام‌های صهیونیستی ادعا کرده بودند که توافق تبادل زندانی بخشی از یک تفاهم بزرگ‌تر میان تهران و واشنگتن است و اگر این کار به سرانجام برسد، یکی از موانع در مذاکرات ایران و امریکا برداشته می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: روزنامه ایران

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید