قشم تشنه است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایرنا، قشم با یک هزار و 500 کیلومترمربع به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس به دلیل کاهش شدید بارش ها در 2 دهه گذشته همواره از بی آبی در رنج بود و تا چند سال پیش تامین آب مورد نیاز توسط بومیان با روش های سنتی همچون استفاده از آب انبارها صورت می گرفت.
پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تلاش هایی در زمینه رفع این معضل صورت گرفت به طوری که با تکمیل پروژه تولید همزمان آب و برق مپنا و اجرای پروژه لوله کشی آب روستایی، به گفته علیرضا نصری فرماندار قشم حدود 70 درصد از 65 روستای جزیره از آب آشامیدنی لوله کشی بهره مند شدند.
برخی روستاهای غرب جزیره با وجود تلاش های صورت گرفته همچنان آب مورد نیاز خود را از طریق تانکرهای حمل آب و به کمک کوپن هایی تامین می کردند که به عنوان یارانه از سوی آبفار به روستانشینان ارایه می شد تا هزینه پرداختی از جیب مردم کاهش یابد اما به گفته برخی منابع محلی یارانه ها از اوایل ماه جاری قطع شده است.
رییس شورای اسلامی روستای مرادی قشم شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: روستاهای بخش غربی جزیره که جزو اقشار کم برخوردار بوده و بسیاری از آنها با یارانه های نقدی روزگار می گذرانند، با قطع یارانه آب در آستانه ماه مبارک رمضان با مشکلات زیادی روبرو شدند.
صدیق قویدل افزود: هزینه یک تانکر آب چهار مترمکعبی یارانه ای بدون هزینه حمل و نقل حدود 80 هزار ریال بود که با خودداری آب و فاضلاب روستایی از ارایه کوپن، مردم باید به ازای همان میزان آب حدود 210 هزار ریال پرداخت کنند که با توجه به توان مالی خانوارها، بسیاری از آنها دوباره به آب انبارها روی آوردند.
وی بیان کرد: این مبلغ تنها هزینه خالص آب است و با توجه به وسعت قشم و دوری و نزدیکی روستاها، هزینه حمل حدود 300 هزار ریالی نیز به آن اضافه می شود که به واقع پرداخت آن از توان خانوارهای روستاهای پرجمعیت غرب جزیره خارج است.
رییس شورای اسلامی روستای مرادی قشم اضافه کرد: قطع ناگهانی یارانه آب روستاها در شرایطی صورت گرفت که در برخی روستاها حتی لوله آب به واحدهای مسکونی کشیده شده اما هنوز از آب خبری نیست.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی قشم علت قطع یارانه آب 15 روستای غرب این جزیره را تصمیم شرکت آب و فاضلاب کشور عنوان کرد.
یوسف باشتینی در این زمینه گفت: شرکت آبفار شهرستان ماهانه 18 تا 20 هزار متر مکعب آب تضمینی از شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم خریداری می کرد اما با توجه به هزینه های بالای یارانه آب، دیگر امکان ادامه تحویل آب به مردم روستاها از طریق کوپن برای این شرکت امکانپذیر نبود.
وی افزود: این شرکت پیش تر به ازای هر مترمکعب آب شیرین 52 هزار ریال می پرداخت و به بهای 22 هزار ریال به مصرف کننده ارایه می کرد تا اینکه بدهی ها به شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد به حدود پنج میلیارد ریال رسید.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی قشم بیان کرد: با توجه به میزان بدهی ها ادامه یارانه ها موجب افزایش بدهی های این شرکت می شد که پرداخت از توان آن خارج بود.
قشم فاقد منابع آبی زمینی، زیر زمینی و بارش های قابل توجه است و از این رو پروژه تولید همزمان آب و برق توسط گروه مپنا در سال 1390 به منظور راه اندازی 2 واحد ۲۵ مگاواتی برق (با ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات در شرایط ایزو) و 18 هزار مترمکعب آب در روز راه اندازی و سال 93 وارد مدار شد که بخشی از کاستی ها را برطرف کرد.
پروژه آب شیرین کن روستای باسعیدو قشم نیز با ظرفیت تولید روزانه 2 هزار و 100 مترمکعب آب سال گذشته از سوی سازمان منطقه آزاد راه اندازی شد که می توانست پایان بی آبی ساکنان غربی جزیره باشد.
بنابر برخی ادعاها همانند وجود مشکل در لوله کشی های صورت گرفته در دولت گذشته، امکان انتقال آب به این روستاها ممکن نشد تا در نهایت در ماه مبارک رمضان کابوس بی آبی، در کنار شرجی و گرمای طاقت فرسای قشم همچنان مساله اصلی روستانشینان باشد و مردم برای تامین نیاز خود به تامین آب از منابع غیربهداشتی همچون آب انبارها روی بیاروند.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به دنبال این رویداد خواستار اقدام جهادی مسوولان در زمینه رفع مشکل مردم شد و در زمینه تامین آب آشامیدنی این روستاها به مدت سه ماه تا زمان تعیین تکلیف دستگاه های مسوول قول مساعد داد.
حمیدرضا مومنی عنوان کرد که ماهانه ۱۰ مترمکعب آب آشامیدنی به ازای هر خانوار با حدود 50 درصد کمتر از بهای کنونی ارایه خواهد شد اما شوراهای اسلامی روستاها باید با روش هایی همچون مناقصه هزینه حمل آب توسط تانکرها را کاهش دهند.
فرامرز مومنی مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم نیز یکشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد بهای فروش آب آشامیدنی از 52 هزار ریال به 29 هزار ریال به ازای هر مترمکعب تا سه ماه اعمال می شود.
تصمیم مسوولان محلی گرچه می تواند مشکل آبرسانی به روستاها به ویژه در بخش غربی قشم را به صورت مقطعی برطرف کند اما رفع مشکل آب در یکی از نقاط گرم و خشک کشور نیازمند توجه و برنامه ریزی بلند مدت نهادهای بالادستی است.
انتشاردهنده: محمد ملاحمزه زاده
8123

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید