نیمی از پوشاک کرمان قاچاق است/ تولید داخلی «مات» شد

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: استان کرمان از گذشته تا کنون در معرض قاچاق کالا قرار داشته و نزدیکی  به مرزهای جنوبی و شرقی کشور، کرمان را به معبری برای عبور کالاهای قاچاق به مرکز کشور تبدیل کرده است.

هر چند طی سالهای اخیر اقدامات مطلوبی برای مبارزه با قاچاق انجام شده است اما متاسفانه قاچاقچیان نیز بیکار ننشسته اند و سود آوری این بازار برای قاچاقچیان کالا آنقدر ارزشمند است که دست از تلاش برنداشته اند.

کرمان بزرگترین استان کشور و با سیستان و بلوچستان و هرمزگان هم مرز است و این دو استان نیز مهمترین بنادر وارداتی و مرزهای زمینی را دارند که بخش قابل توجهی از کالاهای قاچاق از این مناطق به کشور وارد می شود.

در کنار قاچاق سازمان یافته کالاهای مختلف متاسفانه برخی از مردم نیز اقدام به قاچاق کالا در قالب حمل و نقل چمدانی کالاهای مختلف می کنند و این در حالی است که رکود موجود در بازار داخلی در کنار افزایش قاچاق کالا بزرگترین ضربه را به تولید کنندگان داخلی وارد کرده است.

مهمترین بازار داخلی تامین پوشاک استان کرمان تولیدکنندگان تهرانی و مشهدی هستند اما در شهر کرمان هم برخی از تولید کنندگان سعی می کنند در کارگاه های خانگی بخشی از بازار را از آن خود کنند، کاری که در رقابت با کالاهای متنوع و ارزان چینی تقریبا غیر ممکن است.

یکی از مسئولان استان کرمان طی روزهای اخیر آماری را در خصوص منابع تامین پوشاک در کرمان ارائه کرده است که بسیاری از تولید کنندگان داخلی را نگران کرده است.

وی گفته است که ۵۰ درصد از پوشاک موجود در بازار استان کرمان قاچاق است، در کنار واردات قانونی پوشاک باید گفت که بخش قابل توجهی از نیاز بازار استان کرمان قاچاق است که اکثرا این کالاها از بنادر جنوبی تامین می شود.

مهمترین منبع تامین پوشاک در کرمان بازار قشم است، بسیاری از مردم کرمان پوشاک مورد نیاز خود را با سفرهای سالانه به این جزیره تامین می کنند و در کنار تامین شخصی پوشاک قاچاق چمدانی نیز از بنادر جنوبی کشور نقش قابل توجهی دارد.

راه اندازی تورهای گردشگری توسط گروههای محله ای در شهرهای مختلف کرمان و سفر به جزیره های زیبای جنوبی در ازای خرید چمدانی کالا و انتقال به استان کرمان یکی از شگردهای قاچاقچیان کالا است.

با وجود، ورود گسترده پوشاک چینی به یمن نزدیکی بنادر جنوبی به استان کرمان در این استان پوشاک قاچاق ترک نیز دیده می شود.

تولید کنندگان داخلی توان رقابت را با پوشاک قاچاق ندارند

محمد یکی از افرادی است که سعی کرده حداقل در تولید پوشاک دانش آموزان نخستین گامهای صنعت پوشاک را در کرمان بردارد اما از وضعیت موجود در بازار استان کرمان نا امید است.

وی در گفتگو با مهر می گوید: نیاز بازار شهرستان های جنوبی کرمان اکثرا از بنادر جنوبی تامین می شود، اگر به پاساژهای این شهرها سر بزنید به ندرت می توانید یک شلوار و یا پیراهن ایرانی پیدا کنید.

وی افزود: برای تامین پوشاک مدارس هم ما در سال گذشته مشکلات زیادی داشتیم و بعضا از خارج از استان استفاده شد.

جنس چینی با قیمت بسیار کمتر از تولید داخلی عرضه می شود

زهرا نیز از جمله تولید کنندگان لباس زنانه در کرمان است که در گفتگو با مهر با اشاره به حضور گسترده پوشاک چینی در بازار می گوید: پوشاک چینی با قیمت بسیار کمتر از تولید داخلی در بازار کرمان وجود دارد.

وی می افزاید: اگر سری به بازار بزرگ و تاریخی شهر کرمان بزنید اکثر پوشاک چینی و با کیفیت بسیار اندک است و در مقابل اجناس داخلی از کیفیت بسیار کمتری برخوردار هستند.

این تولید کننده پوشاک در استان کرمان می گوید: سلیقه بازار با طرحهای پوشاک چینی هماهنگ نیست اما مردم مجبور هستند از کالاهای داخلی نیاز خود را تامین کنند تولید کنندگان داخلی هم چون اکثرا کارگاه های کوچک و غیر صنعتی هستند نمی توانند در بازار غیر رقابتی موجود در کرمان خود را ثابت کنند و فقط با مشتری های خانگی که وجود دارد می توانیم روزگار خود را بگذارنیم.

اکثرا پوشاک به صورت عمده از قشم وارد کرمان می شود و با چندین برابر قیمت بعد از دلال بازی ها به دست مصرف کننده می رسد

وی افزود: اکثرا پوشاک به صورت عمده از قشم وارد کرمان می شود و با چندین برابر قیمت بعد از دلال بازی ها به دست مصرف کننده می رسد.

علی نیز یکی از فروشندگان پوشاک در کرمان است، وی می گوید: اکثر پوشاک کرمان از قشم، تهران و مشهد تامین می شود و بعضا کالاهای ترک نیز در بازار وجود دارد که اکثرا به صورت قانونی وارد می شود اما پوشاک چینی که از بنادر جنوبی وارد استان کرمان می شود اکثرا به صورت قاچاق است.

وی افزود: قاچاق به این صورت نیست که یکباره یک بار سنگین پوشاک وارد استان شود بلکه اکثر فروشنده ها به صورت شخصی به هرمزگان سفر می کنند و کالای مورد نیاز خود را به صورت «جینی» خریداری می کنند و در نهایت در بازار کرمان می فروشند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در کنار کالاهای با کیفتی که در بازار وجود دارد کالاهای بسیاری نیز بی کیفیت هستند به دلیل اینکه سالها در انبار کشتی ها و یا سوله ها زیر آفتاب مانده اند بعد از مدت اندکی فرسوده می شوند.

وی در خصوص اینکه چرا بازاریان از پوشاک بازار داخلی استفاده نمی کنند گفت: ارزان بودن قیمت، تنوع جنس و عدم اختصاص مالیات و مطابق بودن با نیاز برخی از مشتری دلیل اصلی خرید جنس چینی است.

پس از تحریمها کیفیت کالاهای قشم بهتر شده است و بعضا اجناس کشورهای غربی نیز در بازار پوشاک دیده می شود اما چون نظارتی بر کیفیت کالاهای قاچاق وجود ندارد کالاهای بی کیفیت هنوز هم در بازار وجود دارد

احسان دیگر فروشنده کرمانی می گوید: پس از تحریمها کیفیت کالاهای قشم بهتر شده است و بعضا اجناس کشورهای غربی نیز در بازار پوشاک دیده می شود اما چون نظارتی بر کیفیت کالاهای قاچاق وجود ندارد کالاهای بی کیفیت هنوز هم در بازار وجود دارد.

وی می گوید: در کرمان ما تولید کننده پوشاک به صورت عمده نداریم و به همین علت اکثرا فروشندگان و بازاریان کرمان با سفر به مشهد و اکثرا بازار تهران نیاز خود را تامین می کنند که چون قیمت این اجناس در مقایسه با اجناس چینی زیاد است کمتر فروش می روند.

پوشاک چینی سالها در انبارها و کشتیهای باری می مانند و مستعمل به دست مصرف کننده می رسد

مهدی محمودی، کارشناس اقتصادی و فعال بازار پوشاک کرمان در گفتگو با مهر می گوید: پوشاک در کرمان از مرزهای شرقی نیز وارد می شود و تنها مختص به بنادر جنوبی نیست و چون مردم نسبت به برند های خارجی و حتی چینی توجه بیشتری نشان می دهند قاچاق کالا رواج دارد.

وی می گوید: متاسفانه بعضا روی این لباسها آرمها و نوشته هایی وجود دارد که با فرهنگ ما هیچ تناسبی ندارند اما خریداران بدون توجه به این اختلافات فرهنگی از رنگ و طرح این لباسها بیشتر استقبال می کنند.

محمودی افزود: قاچاق پوشاک در کنار آسیبی که به اقتصاد داخلی می زند فرهنگ مردم را نیز مورد هجمه قرار می دهد.

وی کنترل مبادی ورودی کالاها به استان کرمان و همچنین فرهنگ سازی بین مردم و حمایت از تولید کنندگان داخلی و برند سازی را تنها راه مقابله با قاچاق پوشاک می داند و می گوید: ما بازار متنوع را در اختیار متقاضیان قرار نمی دهیم و انتظار داریم از محدود انتخابهای موجود داخلی خرید کنند و این تنها سلیقه و ارزانی است که در بازار پوشاک تاثیر گذار شده است در حالیکه مسلما کیفیت تولید داخلی بسیار بهتر از پوشاک چینی موجود در بازار است.

تولید داخلی باید حمایت شود

وی گفت: تولید کنندگان داخلی باید طراحی را با جدیت بیشتر انجام دهند و نیازهای بازار را در این خصوص با توجه به فرهنگ مورد توجه قرار دهند.

دبیر کمیسیون قاچاق کالا استان کرمان که چندی پیش از وجود ۵۰ درصدی پوشاک قاچاق در بازار کرمان خبر داده بود در این زمینه در پاسخ به اینکه وجود این میزان کالاهای قاچاق چه تاثیری بر بازار داخلی می گذارد گفت: مسلما قاچاق ضربه غیر قابل جبرانی به اقتصاد تولید داخلی وارد می کند.

ابراهیم شهریاری ادامه داد: همسایگی استان کرمان با استان های مرزی مسبب شده در معرض قاچاق کالا قرار گیریم و در نهایت تولید کنندگان داخلی ضرر می کنند و بازار کار از بین می رود.

وی افزود: از سوی دیگر برخی از این کالاهای بی کیفیت است و حتی از نظر بهداشتی هم تائید نمی شود.

مردم باید به این فکر کنند که با خرید هر کالاهای خارجی یک شغل در کشور از بین می رود و یک جوان بیکار می شود

وی با اشاره به تعطیل شدن برخی از کارگاههای داخلی تولید پوشاک گفت: مردم باید به این فکر کنند که با خرید هر کالاهای خارجی یک شغل در کشور از بین می رود و یک جوان بیکار می شود.

وی با تاکید بر مبارزه جدی با قاچاق کالا در استان کرمان گفت: کالاهای قاچاق از راههای مختلف وارد می شود و اکثرا در فروشگاههای غیر مجاز و یا داخل منازل به فروش می رسد و در این خصوص باید فرهنگ سازی لازم انجام شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید