۹۲هزار هکتار ازاراضی کشاورزی هرمزگان به سیستم آبیاری نوین مجهز شد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، ناصر حیدری پوری صبح چهارشنبه در نشست حوزه کشاورزی که در استانداری هرمزگان برگزار شد، ضمن تشریح ظرفیت های بخش کشاورزی اذعان کرد : با احتساب راندمان آبیاری ۸۵درصدی برا ی اراضی مجهز به سیستم آبیاری نوین و راندمان ۴۰درصدی برای اراضی غرق آبی، نیاز ناخالص اراضی تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار ۹۲۵میلیون متر مکعب ونیاز ناخالص اراضی تحت پوشش آبیاری سنتی هزار و ۳۲۸متر مکعب آب می باشد ودرنتیجه کل نیاز آبی بخش کشاورزی در طول سال دو میلیون و ۲۵۳ میلیون متر مکعب آب برآورد می گردد.

حیدری پوری گفت :سازمان جهاد کشاورزی در راستای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی علاوه بر آموزش بهره برداران از ۱۶۲هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، حدود ۹۲هزار هکتار را به سیستم آبیاری نوین مجهز کرده است .

وی اضافه کرد : طرح اصلاح الگوی کشت و ترویج کشت محصولات اقتصادی با نیاز آبی کم از جمله کلزا ، گندم،کنجد وگیاهان دارویی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای مدیریت مصرف آب بوده است.

این مقام مسئول اظهار داشت : تعدیل پروانه های چاههای آب کشاورزی از سوی شرکت آب منطقه ای نگرانی هایی را برای بهره برداران ایجاد کرده که پیشنهاد می شود برای اجرای این طرح تجدید نظر شود

حیدری پوری افزود : پیشنهاد می شود صدور و تمدید پروانه های چاههای آب بخش کشاورزی توسط آب منطقه ای استان منوط به تاییدیه از سازمان جهاد کشاورزی باشد.

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان ضمن اعلام وضعیت بحرانی دشت های استان گفت: در استان ۱۷هزار حلقه چاه دارای پروانه آبیاری وجود دارد و مابقی بصورت غیر مجاز از دشت ها برداشت آب می کنند.

هوشنگ ملایی افزود : سالیانه ۱میلیارد و ۴۰۰میلیون متر مکعب آب توسط چاههای مجاز و غیر مجاز از دشت های استان برداشت می شود.

وی عنوان کرد : اگر با برنامه ریزی مناسب میزان برداشت آب را از دشت ها حدود ۲۰درصد کاهش دهیم تعادل میزان آب ورودی به سفره های آبی و برداشت برقرار خواهد شد واین امر می تواند از افت میزان آب و بالارفتن میزان شوری آب جلوگیری کند.

ملایی اضافه کرد : دشتهای ایسین ، میناب  ، کهورستان  و شمیل در وضعیت بحران قرار دارند.

استاندار هرمزگان گفت: در دنیا میانگین بارندگی  ۸۶۰ میلیمتر و در کشور ما ۲۵۰ میلیمتر می باشد که نشان از کمبود آب است.

در ادامه این نشست جاسم جادری افزود: با توجه به اینکه در بارندگی های اخیر حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره سازی شده که نیاز است  برای مصرف آن برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

او گفت: بخش کشاورزی نقش مهمی در تامین امنیت غذایی جامعه دارد اما با شیوه های آبیاری سنتی ،هدر رفت آب در این حوزه بالا است.

جادری افزود: بهترین راهکار برای جلوگیری از اسراف آب در بخش کشاورزی آموزش کشاورزان و استفاده از سیستم های آبیاری نوین است.

وی گفت: در دنیا  ۵۸۰ متر مکعب آب برای هر نفر در  ۳ بخش صنعتی، کشاورزی و آشامیدنی مصرف می شود واما  در ایران  ۱۳۰۰ متر مکعب آب برای هر نفر در سه بخش ذکر شده مصرف می شود  واین نشان از اسراف در مصرف آب دارد.

جادری تاکید کرد :باید با بررسی ذخایر آبی استان و میزان برداشت آب از دشت ها، راهکارهای مناسب برای مدیریت مصرف آب در استان بخصوص بخش کشاورزی اتخاذ گردد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید