توجه به علم و فناوری در کشور، راه برون‌رفت از تنگناها

صاحب حجتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ریشه بسیاری از بحران‌های اقتصادی موجود در کشور گره زدن بسیاری از امور کشور به ارز و دلار است. وقتی بودجه کشور و اجرای پروژه‌های کشور به دلار وابسته می‌شود، باید منتظر بحران‌های اقتصادی در کشور هم باشیم چرا که ما در یک جنگ اقتصادی هستیم و طبعاً دشمن برای ضربه زدن، از ابزارهای در اختیار خود استفاده می‌کند.

وی افزود: با گره‌زدن بودجه به دلار، در واقع ابزار را در اختیار دشمن قرار دادیم تا به‌راحتی ما را در تنگنا قرار دهد. شاید برای مدیران راحت‌ترین کار جهت اجرای پروژه‌ها در کشور، واردات باشد اما مدیران می‌بایست ریشه‌ای کار کنند. توجه به علم و فناوری در کشور راه برون‌رفت از بسیاری از این تنگناهاست. چرا دانشگاه‌های ما در اجرای پروژه‌ها دخالتی ندارند و چرا دانش کافی برای اجرای این پروژه‌ها را کسب نکردند و سبب شدند تا دست نیاز به‌سوی دیگران دراز کنیم. البته این یک کار جهادی است که مدیران باید به آن توجه داشته باشند و در واقع سیاست‌گذاری های ما باید در این جهت باشد تا بتوانیم بحران‌های اقتصادی را به حداقل برسانیم.

این فعال سیاسی گلستان با اشاره به آسیب‌های مدیریتی در استان، تصریح کرد: سیاست زدگی، منفعت‌طلبی‌های گروهی و شخصی، نگاه تک‌بعدی به امور، ارزیابی‌های آماری غیر کارشناسی که تأثیری بر زندگی مردم ندارد، عدم اشراف مدیران به حوزه کاری خود، جرات و جسارت پایین مدیران در حل معضلات و مشکلات از جمله آسیب‌های وارده به مدیریت استان است.

حجتی خاطرنشان کرد: امروز کارچاق‌کنی و دلالی تبدیل به آفت بزرگ سیستم‌های اداری شده است و کل نظام را تهدید می‌کند. عدم شفافیت در سیستم‌های اداری، امضاهای طلای، تمرکز امور و بسیاری از موارد دیگر سیستم مدیریتی را تهدید می‌کند. استان گلستان در شاخص رشوه رتبه مناسبی ندارد و این بیانگر عدم اشراف مدیران استان به حوزه کاری‌شان است.

وی بیان کرد: برخی از شاخص‌هایی که برای سنجش و ارزیابی عملکرد مدیران استان استفاده می‌شود، در جهت‌گیری‌های فعالیت آنها اثرگذار است و به نظرم باید شاخص‌ها به‌گونه‌ای تعریف شود که تأثیر آنها در زندگی مردم ارزش‌گذاری شود و این موضوع می‌تواند به نقطه قوت مدیران تبدیل شود.

حجتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اشتغال جوانان و بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم و بزرگ شدن رقم سبد معیشت را مشکلات اساسی مردم دانست و گفت: در کشور مشکلات ریشه‌ای وجود دارد که مشکلات ذکر شده، معلول آنها است. مسئولین باید با دسته‌بندی ورودی‌های بازار کار نسبت به سامان دادن اشتغال جوانان اقدام کنند.

رئیس خانه احزاب استان گلستان تصریح کرد: در کنار اینکه می‌خواهیم مشکل اشتغال را ضربتی و فی‌الفور برطرف کنیم، در یک برنامه جامع‌تر باید مدلی در جهت حل ریشه‌ای این مشکل ارائه شود تا از همان ابتدا که جوانان وارد بازار کار می‌شوند با آموزش‌های تخصصی و مهارتی به سمت اشتغال پایدار هدایت شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق پژوهشی که مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۰ باهدف سطح‌بندی  استان‌های کشور با توجه به ۹۳ شاخص توسعه انجام داد، استان گلستان در رتبه ۱۴ قرار گرفت. این موضوع نشان‌دهنده ضعف زیرساخت‌های استان باوجود ظرفیت‌های بالقوه آن است. تنوع تولیدات کشاورزی در استان که حداقل در ۱۵ محصول مختلف رتبه یک تا پنج تولید کشور را داراست، موقعیت استان در کریدور شمال و جنوب و آسیای میانه، وجود تالاب بین‌المللی و خلیج گرگان، ماهیان خاویاری، اسب ترکمن، صنایع‌دستی و تبادل انرژی با کشورهای همسایه، نقاط گردشگری متعدد و…، همگی ظرفیت‌های بالقوه این استان هستند.

حجتی بیان کرد: تقویت توسعه بخش صنعت به‌ویژه صنایع تبدیلی، کمبود زیرساخت های حوزه حمل‌ونقل، کمبود منابع آب، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای مهار آب‌های سطحی، خطر گسترش بیابان‌ها، تقویت بخش گردشگری، توجه خاص به شیلات و صنایع وابسته به آن، پنبه و صنایع وابسته به آن از جمله مواردی است که باید به آنها پرداخته شود.

این فعال سیاسی با اشاره به ظرفیت‌های این استان برای اجرای پروژه‌های ملی، گفت: آنچه که در اجرای پروژه‌ها باید مدنظر قرارداد توسعه همه‌جانبه و پایدار در مناطق است که این موضوع به مفهوم حفظ جایگاه محیط زیست به‌عنوان یکی از ارکان‌های توسعه پایدار است. طرح‌های کلان و ملی حتماً باید پیوست‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشند تا در روند اجرای آنها خللی به وجود نیاید.

وی تصریح کرد: ما در اجرای پروژه‌ها باید همه جوانب را ببینیم تا توقفی در اجرای پروژه‌ها بعد از مصوب شدن ایجاد نشود، چرا که در مطالعات، مشکلات دیده می‌شود و برای آنها راه‌حل ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا می‌توان طرح‌هایی از جمله تله‌کابین گرگان، سایت پروازی بالن، گردشگری آشوراده با لحاظ تمام مسائل زیست محیطی و زیست‌کره بودن آن، بندر خواجه نفس، پتروشیمی گلستان، استخراج نفت، پروژه آب‌شیرین‌کن و پروژه GTL (تولید بنزین از گاز طبیعی) را در استان پیگیری کرد.

حجتی تأکید کرد: البته در کنار این موضوعات، باید راه‌اندازی مجدد واحدهای تعطیل و راکدشده را هم در نظر داشت. ظرفیت‌هایی ایجاد شده که با اندک سرمایه‌ای قابل بازیابی و بازگشت به چرخه تولید و کار است که این نکته بسیار مهمی در ایجاد رونق تولید در استان است.

رئیس خانه احزاب استان گلستان بیان کرد: الگوی ما در اجرای پروژه‌های ملی باید استان‌هایی مانند اصفهان و کرمان باشند؛ اگرچه در همین استان‌ها سلایق مختلف و گرایش‌های سیاسی مختلفی وجود دارد اما در بحث توسعه استان، همدلی و هم‌افزایی وجود دارد که سبب رشد آن استان‌ها شده است. این الگو باید در استان ما نیز به کار گرفته شود تا بتوانیم سرمایه‌ها را جذب کنیم.

وی تصریح کرد: فرار سرمایه و سرمایه‌گذار از استان به معنای از دست رفتن فرصت‌ها است و باعث ایجاد چالش برای همه ساکنین استان به دلیل گسترش فقر خواهد شد. آسیب این فقر اصلاح‌طلب و اصولگرا و مستقل نمی‌شناسد و سیلی مخربی خواهد بود که همه را با هم خواهد برد.

حجتی در پایان با بیان اینکه در یک جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و همه ما باید کمک کنیم تا از این مرحله گذر کنیم، گفت: اگر نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب بیندازیم، مقام معظم رهبری بسیاری از مسائل را در آن بیانیه اشاره کردند که اگر توجه جدی به آن صورت پذیرد، بسیاری از مشکلات جامعه به‌صورت ریشه‌ای برطرف خواهد شد.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید