خبر فوری

داریوش یزدانی: مربی جوان خارجی بهتر از مربیان ایران نتیجه می‌گیرد

داریوش یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلات موجود در موضوع پرداخت دستمزد مربیان خارجی به علت وجود تحریم‌های سنگین علیه ایران از سوی آمریکا و هم‌چنین اصرار تیم‌ها بزرگ لیگ‌ برتر و تیم ملی به استفاده از مربیان خارجی و راهکار خروج از این بحران صحبت کرد.

مربی ایرانی شاغل در فوتبال آمریکا با اشاره به روی آوردن کشورهای مختلف جهان به پرروش استعدادهای فوتبالی گفت: خیلی از کشورهای مختلف آسیایی از جمله چین، قطر، عربستان و … از مدت‌ها قبل مربیان خارجی را در فوتبال پایه استخدام کردند و به طور حرفه‌ای کار می‌کنند. با توجه به همین موضوع، برخی از کشورهای صاحب سبک نیز به جای تولید بازیکن، روی به تولید مربی آورده‌اند و اکنون لاماسیا یکی از قطب‌های تولید مربی شده است.

او با اشاره به استخدام فلیکس سانچس، از مدرسه فوتبال لاماسیا توسط فدراسیون فوتبال قطر و موفقیت این مربی به همراه تیم ملی قطر در جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: سانچس پیش از حضور در قطر، سرمربی تیم ۱۲ ساله‌های بارسلونا بود و ابتدا به عنوان مربی رده‌های پایه به قطر آمد و سپس با نشان دادن توانایی‌های خود عناوین بزرگ‌تری را به دست آورد.

* در ایران فقط دنبال اسامی دهن پر کن هستند

یزدانی با بیان این که «در ایران فقط به دنبال اسامی دهن پر کن هستند» گفت: ما آنقدر خودمان را بزرگ می‌بینیم که فقط دنبال مربیان چندین میلیون دلاری هستیم؛ در حالی که در جهان که هیچ، بلکه در آسیا هم جزو چهار تیم برتر نیستیم. ملاک صحبت‌های من رنکینیگ فیفا و آسیا نیست که معیار درستی برای رده‌بندی تیم‌ها ندارد.

بازیکن پیشین استقلال و تیم ملی با تاکید بر این که ایران در ۴۰ سال گذشته یک بارهم به فینال آسیا نرفته و دستاورد مهمی در فوتبال آسیا نداشته است، گفت: ما خودمان را بهترین می‌دانیم و فقط دنبال مربیان میلیون دلاری هستیم اما هیچ وقت به سمت مربیانی با قیمت مناسب که ساختار فوتبال ما را اصلاح کنند، نرفته‌ایم.

* چرا ما مثل قطر مربی ۱۰۰ هزار دلاری نمی‌آوریم؟

وی ادامه داد: چند روز قبل گواردیولا در واکنش به سوالی مبنی براین که چرا به جای تمرکز بر قهرمانی منچسترسیتی، روی تیم‌های پایه باشگاه کار می‌کند و به مربیان گیر می‌دهد؟ گفت «که اگر این کار را نکنم خیانت کرده‌ام. » سرمربی قطر قبل از حضور در فوتبال این کشور ارزشی در حدود ۱۰۰ هزار دلار داشت اما او اکنون قیمتی چند میلیون دلاری دارد. چرا ما به این سمت و سو نرویم.

*وقتی سخت‌افزار و نرم‌افزار نداریم، چرا ویلموتس و کی‌روش را می‌آوریم؟

یزدانی تصریح کرد: وقتی سخت‌افزار و نرم افزار نداریم و استقلال و پرسپولیس یک زمین تمرین درست ندارند، چرا به سراغ ویلموتس، کی‌روش، استراماچونی و کالدرون می‌رویم. این مربیان به جز هزینه چندین میلیون دلاری چه آورده‌ای برای فوتبال ما داشته‌اند؟ ای کاش این پول صرف نوجوانان و جوانان این مملکت شده بود. از طرفی ما تحریم هستیم و ساختار مناسب برای انتقال پول نداریم ولی باز هم هزینه چند میلیون دلاری انجام می‌دهیم. وی با بیان این که می‌توان به جای مربیانی چند میلیون دلاری، مربیان ۱۰۰ هزار دلاری را با بیش‌ترین سواد و اطلاعات به ایران بیاوریم و با حضور آن‌ها بهترین فوتبال را هم ارائه دهیم، اضافه کرد: ما می‌توانیم مربیانی مانند کالدرون و برانکو را با ۱۰۰ هزار دلار به ایران بیاوریم.

* قیمت‌های دورغین برای مربیان خارجی در ایران مطرح می‌شود

این مربی ایرانی شاغل در آمریکا گفت: از طرفی شاهد هستیم که قیمت‌های دورغین برای مربیان خارجی در ایران مطرح می‌شود. یک مربی چند صد هزار دلاری در اروپا، با چند میلیون دلار به ایران می‌آید. این ارقامی که در ایران مطرح می‌شود، در اروپا وجود ندارد. در این میان مدیران و دلال‌ها بیش‌ترین سود را می‌برند.

* دردآور و ننگ‌آور و مایه شرم است فرهاد مجیدی برای پرداخت حقوق استراماچونی کمک کرده

یزدانی در واکنش به این که لازمه اصلاح ساختار و قراردادها در ایران وجود مدیران توانمند و با دانش است که کم‌تر شاهد حضور چنین مدیرانی در ایران هستیم، تاکید کرد: خیلی دردآور و ننگ‌آور و مایه شرم است که من چند وقت پیش خواندم که فرهاد مجیدی برای پرداخت حقوق استراماچونی کمک کرده است. چرا باید کمک کند؟ یا خواندم رحمان رضایی مسوول مذاکره با استراماچونی شده است … آیا باشگاه مدیر و ایجنت ندارد؟ رحمان رضایی در ابتدای فصل گزینه مربیگری است اما الان مسوول مذاکره می‌شود؟ مگر مدیر نیست؟ فرهاد مجیدی و رحمان رضایی چه کاره هستند که نام‌شان در این قبیل موارد مطرح می‌شود.

*حاضرم تضمین کنم مربی جوان خارجی بهتر از تمام مربیان ایران نتیجه می‌گیرد

او با اشاره به پروژه یک شرکت پوشاک ورزشی در آمریکا برای پرورش استعدادهای این کشور با استفاده از چند مربی جوان که داریوش یزدانی یکی از این مربیان است، اذعان کرد: به جز خودم، حاضرم تضمین کنم که هر یک از این مربیان جوان اگر در ایران کار کنند، از تمام مربیان ایرانی بهتر نتیجه می‌گیرند. رقم قرارداد این مربیان در حدود ۱۰۰ هزار دلار است. صبح تا شب هم بالای سر تیم هستند و بیش‌تر کارایی خواهند داشت.

* فوتبال ما اسیر باندبازی است

این مربی ایرانی یادآور شد: فوتبال ما اسیر باندبازی است. حتی بهترین مربی لیگ‌برتری هم مطمئن نیست که فصل آینده بالای سر تیم خودش باشد و یا تیمی را به او بدهند. یک مربی را اسم ببرید که بدون لابی کردن و حمایت لیدرها در سکوهای ورزشگاه و رسانه‌ها سمتی را داشته باشد.

* قلعه‌نویی بعد از قهرمانی با استقلال هم دنبال لابی کردن بود

او خاطرنشان کرد: امیر قلعه‌نویی در فصلی که با استقلال قهرمان شده بود، از صندلی خود در استقلال مطمئن نبود و باز هم برای فصل بعد لابی می‌کرد و می‌گفتند با امیدوار رضایی جلسه گذاشته است. در ایران به عنوان قهرمان لیگ هم باید لابی کنید.

* خطیر قبل از این کجا بود؟

یزدانی به حضور علی خطیر در استقلال و کمک گرفتن از او برای حل مشکل استراماچونی اشاره کرد و گفت: خطیر قبل از این کجا بود؟ این یک مشکل بزرگ در ایران است. شاید رییس باشگاه بارسلونا هر چند سال عوض شود اما تمام مدیران پایین رده ثابت هستند. کارلوس پویول از ابتدا در این تیم بوده و همه او را به عنوان یک مدیر ورزشی می‌شناسند. مطمئن باشید پیکه چند سال بعد رییس بارسلونا می‌شود. از الان او در کلاس‌های مدیریت حاضر می‌شود و او را برای چند سال بعد آماده می‌کنند چرا که مقبولیت او به عنوان یک مدیر و فوتبالیست سابق بیش‌تر است. در ایران یک نفر که می‌رود، تمام آدم‌هایش هم می‌روند و نفرات جدید می‌آیند.

* فقط در ایران فرهاد مجیدی و نکونام بدون سابقه تیم می‌گیرند

یزدانی در واکنش به این که منظورش این است نمی‌توان تاثیر مربیان خارجی را کتمان کرد و به علت دستمزد گزاف مربیان مطرح خارجی، باید به سمت مربیان جوان و کم‌تر شناخته شده خارجی رفت؟ گفت: شکی نیست که مربیان خارجی بهتر هستند. سیستم آموزشی در ایران پر از اشتباه است اما مربیان خارجی جوان اشتباهات خود را در سطوح پایین‌تر پشت سر گذاشتند. فقط در ایران است که فرهاد مجیدی بدون سابقه سرمربیگری استقلال را در اختیار می‌گیرد و  یا جواد نکونام بدون هیچ سابقه‌ای، دستیار سرمربی تیم ملی می‌شود. خارجی‌ها چرخه آموزشی مناسبی دارند. حتی مربیان کروات مانند اسکوچیچ، برانکو و … هم بهتر از مربیان ایرانی هستند.

وی با اشاره به دستمزد اندک مربیان برجسته در کشورهای دیگر گفت: خوزه ریس یک مربی مکزیکی است که در کلمبیا و آرژانتین بازی کرده و به همراه تیم جوانان مکزیک نایب قهرمان جهان شد و دو قهرمانی مکزیک را هم کسب کرده است اما فقط ماهانه ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کند. نیویورک سیتی چند سال قبل دستیار گواردیولا در بارسلونا را به عنوان مربی به خدمت گرفت و بعد از رفتن پاتریک ویرا، او سرمربی این تیم شد. دستمزد او ماهانه ۸ هزار دلار است. همه چیز در این کشور شفاف است.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید