خبر فوری

طهماسبی: دانشگاه باید بر اساس معیار نظام اسلامی فعالیت کند

علی طهماسبی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مراکز علمی و دانشگاه‌ها باید به محلی برای تولید علم تبدیل شوند درواقع باید شرایطی ایجاد شود تا تولید علم با سرعت انجام شود.

* اندیشه های نو توسط دانشجویان وارد جامعه شود

وی افزود: به گفته مقام معظم رهبری، دانشگاه‌ها باید با استفاده از عنصر آزاداندیشی، اندیشه‌های نو را توسط دانشجویان وارد جامعه کرده تا بتوانند در سطوح مختلف جامعه علم و تخصص خود را پیاده کنند، این در حالی است که در حال حاضر تولید علم به معنای واقعی در مراکز علمی و دانشگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد.

*  صنعتگران به عنوان کارفرماهای دانشگاه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: در خارج از کشور رابطه صنعت و دانشگاه یک ارتباط مستقیم است اما متاسفانه در کشور ایران صنعتگران به عنوان کارفرماهای دانشگاه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند که با این روش ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم تولید علم جریان‌ساز داشته باشیم.

* دانشجویان با تعامل با صنایع فعالیت علمی خود را تبدیل به محصول کنند

طهماسبی افزود: فعالیت دانشگاه از ۲ منظر مورد بازنگری قرار گیرد، به طوری که یک منظر علمی و منابع علمی و دیگری از منظر ابزاری است که باید دانشجویان بر اساس تکنولوژی و با تعامل با صنایع فعالیت علمی خود را تبدیل به محصول کنند، این در حالی است که اکنون دانشجویان با استفاده از برداشت شخصی خود به تکنولوژی نگاه کرده و بدون تعامل درست علمی نگاه خاص به موضوعات مختلف دارند.

* جریان دانشگاهی ما به شکل علمی و در ارتباط با صنایع پیش رود

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر جریان دانشگاهی ما به شکل علمی و در ارتباط با صنایع پیش رود، باعث می‌شود قشر دانشگاهی ما به نگاه اصلی‌اش بر مبنای پیشبرد اهداف نظام و دغدغه مسؤولان فعالیت کند.

* باید حمایت واقعی از دانشگاه‌ها در مقوله تولید علم انجام شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صدا و سیما اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید برای تفکر آزادانه و پیشبرد دغدغه‌های نظام اصلی جمهوری اسلامی، حمایت واقعی از دانشگاه‌ها در مقوله تولید علم انجام شود؛ چراکه اکنون نگاهی که به دانشگاه‌ها وجود دارد، یک نگاه مدرک‌گرایی است که به دنبال آن همه فارغ‌التحصیلان به دنبال استخدام در عنوان‌های دولتی هستند، این در حالی است که صنعتگران باید به دنبال مسأله‌یابی باشند و مشکلات خود را به دانشگاه‌ها ارائه داده و از آنها راهکار بخواهند که اگر این اتفاق بیفتد، بدون شک صنعت ما در داخل کشور رونق خواهد گرفت.

* از پتانسیل دانشجویان در تولید محصول استفاده شود

طهماسبی گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌در حال حاضر کشور ما به دنبال این است که از خارج از کشور سفارش بگیرد که این به عنوان بزرگ‌ترین ضعف ما محسوب می‌شود. در این رابطه باید با استفاده از آزاداندیشی از پتانسیل دانشجویان در قالب کمیته علمی استفاده کرده و تخصص آنها را به تولید محصول تبدیل بکنیم و در نهایت محصولات وارد بازار و جامعه شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید