خبر فوری

«گذر آقانجفی» در انتظار ورود سازمان میراث فرهنگی

به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا، بعد از ارسال نخستین نامه‌ی پویش «#نه_به_گذر_آقانجفی» در حدود ۱۰ روز قبل به دفتر علی اصغر مونسان – معاون رئیس جمهور -، ۲۵ دی نیز دومین نامه‌ی این پویش خطاب به وی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی فرستاده شده است.

در این نامه نخست با اشاره به بیان تاریخچه‌ای از این اتفاق و اولین نامه‌ای که از سوی این پویش به دفتر این معاون رئیس جمهور فرستاده شده، اشاره می‌کند و موضع‌گیری‌های مسئولان میراث‌فرهنگی استان اصفهان را با وجود نشانه‌هایی که از ادامه‌دار بودن کار در این گذر و تخریبِ دیگر بناهای قدیمی و نزدیک‌تر شدن به عرصه‌ی میدان جهانی نقش جهان، را بیان می‌دهد.

در بخشِ دیگر این نامه به نامه‌ی محمد سعید ایزدی – معاون وقت وزیر راه و شهرسازی – در یازدهم دی ماه اشاره شده که دستور توقف کار در این عرصه‌ی تاریخی و بین‌المللی را خواستار شده است.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «آن‌چه که در نامه‌های ارسالی توسط این پویش قید شده بود عدم مخالفت اداره میراث فرهنگی اصفهان با این پروژه و عدم جلوگیری از تخریب‌های اخیر توسط یگان حفاظت استان و عدم گزارش این تخریب‌ها به معاونت میراث فرهنگی کشور بود.

پس از راه‌اندازی پویش و رسانه‌ای شدن نامه‌ها و ترکیب‌های جدید در رسانه‌ها اداره میراث فرهنگی اصفهان در اقدامی فرار به جلو اعلام کرد که هیچگونه تخریب جدیدی در گذر نجفی اتفاق نیفتاده و نگرانی فعالان میراث‌فرهنگی بی‌جهت و بی‌مورد بوده است. جالب اینکه اشخاص مختلف در میان صفحات تاریخ آخرین تخریب‌ها را متفاوت می‌کردند.

در اطلاعیه فوری روابط عمومی اداره میراث اصفهان در دهم دی که در سایت رسمی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان منتشر شده آخرین تغییرات و تحولات گسترده در راستای ادامه ساخت گذر مربوط به اسفند ۹۶ آماده شده است.

در تماس تلفنی کارمندان معاونت میراث فرهنگی کشور با طاهری معاون میراث استان تمام تخریب‌ها متعلق به دو سال گذشته ذکر شده است.

در مصاحبه مدیر پایگاه مجموعه جهانی میدان نقش جهان با  رسانه‌ای آخرین تخریب‌ها مربوط به پنج سال پیش ذکر شده و گفته شده که “از سال ۹۳ تا کنون هیچ نشانی از تخریب‌های جدید در گذر از جاده وجود ندارد و یگان حفاظت در مجموعه میدان نقش جهان حضور شبانه‌روزی داشته و مدام محور تاریخی فرهنگی نقش جهان سرکشی می‌کنند و تخریب جدیدی در حریم درجه یک نقش جهان مشاهده نشده است.”

همچنین بیان شده که “شهرداری اصفهان از تاریخ از آن تاریخ به بعد با احترام کامل به ضوابط میراث فرهنگی هیچ اقدام تخریبی در حریم درجه یک میدان نقش جهان و در گذر آقا مجازی انجام نداده است.” و نیز گفته شده که “با توجه به تخریب‌های سال‌های ۹۱ و ۹۲ شهرداری اصفهان هنوز هیچ اقدامی برای پاکسازی محوطه تخریب شده انجام نداده و کارشناسی که اقدام به تصویر برداری از محدوده گذر کرده فکر کرده که تخریب‌ها جدید است در حالی که به این سمت اینگونه نیست و شهرداری در این پنج سال تمیز کردن مشاهده نکرده است.”»

رییس پویش «#نه_به_گذر_آقانجفی» در ادامه نامه خود با بیان این‌که این موضع گیری‌های ضد و نقیض مسئولان میراث فرهنگی استان اصفهان در این هفته جای بسی تامل دارد، تاکید شده که اقدامات شهرداری برای ایجاد خیابان و تخریب‌های سه سال اخیر به چهار روش قابل اثبات است.

«اول) احداث خیابان آقا نورالله نجفی در کمیسیون ماده ۵ استان در ۲۴ خرداد ۹۴ به تصویب رسیده است در نقشه‌ی پیوست این مصوبه آمده است مسیر خیابان پلاک‌های تخریب شده، پلاک های باقی مانده و پلاک های نیازمند عقب‌نشینی کاملا مشخص هستند. با مقایسه نقشه فوق که مربوط به سال ۹۴ است با نقشه‌ای که مربوط به شرایط فعلی گذر است، متوجه تخریب‌های سه سال اخیر خواهیم شد.

دوم)  بخش یک سوم جنوبی این خیابان، از کوچه‌ای به نام «بیت‌الحسین» می‌گذرد که شهرداری اصفهان در ده سال اخیر اقدام تعریض کوچه با عقب‌نشینی دادن به حداقل ۹ پلاک و تخریب دو پلاک کرده است. همچنین در پاییز ۹۷ با بتن‌ریزی و زیرسازی گذر در این محدوده، اقدامات اجرایی خود را رسماً آغاز کرده است و قبل از رسانه‌ای شدن پویش در سایت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری زیرسازی گذر بیت‌الحسین اطلاع‌رسانی شده و پس از دستور دکتر ایزدی مبنی بر توقف پروژه این مطلب از سایت حذف شده است. جالب اینجاست که شهرداری مداخلات را به نام گذاری بیت الحسین انجام داده و نه به عنوان گذر آقا نجفی. در صورتی که این کوچه، یک سوم از مسیر خیابان آقانجفی خواهد بود. به نظر این اقدام برای فرار کرده و انحراف افکار عمومی از نام گذر اقا نجفی بوده است.

سوم) اثبات مداخلات و تخریب‌های دو سال اخیر شهرداری در گذر آقانجفی با کمک آرشیو عکس‌های هوایی سال‌های مختلف در نرم افزار گوگل ارث بسیار کار ساده‌ای است و یکی از دلایل ما برای اعلام تخریب‌های جدید، استفاده از همین تصاویر هوایی بوده است. با مقایسه این عکس‌های هوایی به این نتیجه می‌رسیم که سه پلاک حد فاصله یک سال و نیم تا یک سال پیش در یک سوم میانی گذر، دو پلاک حد فاصل ۳ تا یکسال و نیم پیش در یک سوم میانی گذر و دو پلاک حدفاصل سه تا یک سال پیش در یک سوک جنوبی گذر به طور کامل تخریب شده است.

چهارم) شهرداری اصفهان در جوابیه که برای یک روزنامه به دلیل چاپ گزارش در ۱۲ دی فرستاده، بیان کرده که اداره میراث فرهنگی استان اصفهان تا دی‌ماه سال ۹۷، هیچ‌گونه مخالفت با ادامه پروژه آقانجفی نداشته است و مهندس طاهری معاون میراث استان، ساخت این گذر را تایید کرده‌اند و تاکنون ۷۴ درصد از مسیر خیابان آسان سازی شده و فاز اول آن (کوچه بیت الحسین) آماده برای اجرای سنگفرش است. با این اوصاف عقب نشینی و توقف پروژه در این مرحله غیر ممکن است.

با توجه به این جوابیه که در آن رسانه منتشر شده، شهرداری اصفهان ضمن تایید اقدامات اخیر برای احداث گذر موافقت کامل اداره میراث استان را نیز بیان کرده است.»

در ادامه نامه با اشاره به مستندات ارائه شده جوابیه‌ها و موضع‌گیری‌های مسئولان اداره میراث فرهنگی اصفهان این پرسش‌ها مطرح شده است: «

۱- تاثیر گذار خلاف قانون بوده چرا مسئولان میراث فرهنگی استان اصفهان با تقلیل عرض گذر از ۳۶ متر به ۱۴ متر موافقت کردند و باعث تصویب احداث گذر در کمیسیون ماده ۵ استان در ۲۴ خرداد ۹۴ شدند.

۲-  چرا پس از توقف احداث گذر در سال ۹۳ با پیگیری معاون میراث فرهنگی کشور، اداره میراث فرهنگی اصفهان دست روی دست گذاشت و شروع مجدد پروژه را اعلام نکرد؟ این سکوت نشانگر چیست؟

۳-  چرا وقتی رئیس سازمان میراث فرهنگی در مهر سال جاری به اصفهان سفر کرد، یک نفر از مسئولان میراث فرهنگی استان اصفهان به او نگفت چه اتفاقی در بافت تاریخی اصفهان، در حال وقوع است و چرا وی را پشت مسجد شیخ لطفالله نبردند تا عمق فاجعه را ببیند؟

۴ – دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی بارها به اصفهان سفر کرده است. چرا کسی از اتفاقات جدید در گذر آقا نجفی به او نگفته یا او را به محل وقوع تخریب‌های جدید در گذر نبرده‌اند؟

۵- چرا گزارشی در این خصوص به تهران ارسال نشده و معاونت میراث فرهنگی در جریان شروع تخریب‌های جدید قرار نگرفته است؟

۶-  در سوم آذر ۹۷ تخریب‌ها و اقدامات جدید شهرداری در تماس تلفنی با مدیر پایگاه نقش جهان به اطلاع رسیده و او ضمن تایید این اقدامات، بیان کرد که “مهندس طاهری معاون میراث اصفهان، نماینده میراث در شهرداری است و در حال حاضر با شهرداری است” و در جواب او گفته شد که “میراث اصفهان با شهرداری همیشه تعارف داشته و با مذاکره اتفاقی برای توقف پروژه نمی‌افتد.”

با توجه به این مکالمه پس چگونه است که در مصاحبه اخیر، بیان می‌کنند که هیچ تخریبی در پنج سال گذشته اتفاق نیافتاده و کارشناسی که از محل بازدید داشته و موضوع را رسانه‌ای کرده، نخاله‌های تقریبا پنج سال پیش را به اشتباه، تخریب‌های جدید تصور ‌کرده است.

اینها پرسش‌های بی‌پاسخی است که کوتاهی اداره میراث فرهنگی اصفهان را در جلوگیری از تجاوز به حریم میدان نقش جهان نشان می‌دهد و تعهد، وفاداری و وظیفه‌شناسی آنان را نسبت به حفاظت از مواریث فرهنگی مورد سوالات اساسی قرار می‌دهد.

متأسفانه مماشات و کوتاهی اداره میراث فرهنگی اصفهان در سالیان گذشته به طور مداوم در مورد مسائل گوناگونی مانند تخریب حمام خسرو آقا برای احداث خیابان حکیم، تخریب کاروانسرای صفوی حدید برای احداث برج جهان نما، عبور مسیر مترو از خیابان چهارباغ و آسیب پایه‌های پی سی و سه پل، احداث تله کابین در حریم قلعه شاهدژ در کوه صفه، تخریب خانه صفوی نائل، خیابان‌کشی‌های متعدد در بافت‌های تاریخی به عنوان بافت‌های فرسوده و پیاده سازی محور چهارباغ بدون حفاریات کامل باستان‌شناسی و تخریب تاسیسات صفویه و قاجاریِ گذر و بتون‌ریزی در سراسر مسیر گذر چهارباغ، به کرات دیده شده که هر کدام جای صحبت مفصل داشته و در گذشته توسط کنشگران مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. هرچند در تمامی آنها نتایج قابل توجهی به دست نیامده و شهرداری تخریب‌های خود را انجام داده و میراث استان اصفهان یا با شهرداری همراهی کرده یا سکوت اختیار کرده و یا هنگامی که کار از کار گذشت به اعلام موضع بسنده کرده است.»

در پایان نامه‌ی این پویش که آن را محمدمهدی کلانتری – دبیر پویش، کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافته‌های تاریخی، مدرس دانشگاه سوره تهران و دانشگاه معماری و هنر پارس تهران به نمایندگی از فعالان و استادان و دانشجویان و فعالان میراث‌فرهنگی امضا کرده، از مونسان درخواست شده تا «با قاطعیت هرچه تمام، نسبت به قصور و کوتاهی‌های اداره میراث فرهنگی اصفهان در حفاظت از بناها و بافت‌های تاریخی و تجاوز به حریم جهانی میدان نقش جهان، در مسئله گذر آقانجفی اقدامات اساسی و ساختاری انجام دهد.»

به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا، همه‌ی این صحبت‌ها و نامه‌ها در حالی رد و بدل می‌شوند و وفعالان میراث فرهنگی و کارشناسان میراثی نسبت به وقوع و ادامه‌دار بودن طرح احداث گذر آقانورالله نجفی هشدار می‌دهند که حسین کارگر، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان در پنجم اذرماه از پیشرفت ۶۹ درصدی آزادسازی خیابان آقانورالله نجفی به یک رسانه خبر داد و گفت: برای آزادسازی این خیابان تاکنون اعتباری افزون بر شش میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه شده است.

وی اعلام کرد: با همکاری مالکان، آزادسازی باقی مانده مسیر این خیابان را تا پایان سال به اتمام برسانیم.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *