خبر فوری

حوادث متعدد اردوهای دانش‌آموزان و راه اندازی دیر هنگام مرکز کنترل فعالیت‌های اردویی

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فاس، پرورش بخش دوم کلمه آموزش و پرورش و یکی از دو رکن اصلی تعلیم و تربیت است.

اهمیت پرورش و تربیت، آن هم براساس آموزه‌های دینی، همواره مورد تأکید همه صاحب نظران تعلیم و تربیت بوده است و بسیاری موضوع پرورش و تربیت را مقدم بر آموزش می‌دانند و معتقد هستند آموزش و پرورش باید سرمایه گذاری اصلی خود را بر محور پرورش و رشد فضائل اخلاقی در بین دانش‌آموزان قرار دهد تا بتوان در آینده انسان‌های رشد یافته با شاخص‌های انسانی و اسلامی داشته و امور فردی و جمعی افراد به شکل مطلوبی انجام شود.

به دلیل همین اهمیت، وزارت آموزش و پرورش معاونت پرورشی و فرهنگی را در مجموعه ساختار اداری خود طراحی کرده است تا بتواند به شکل مستقل و هماهنگ برنامه‌های متناسب با روحیات و علایق دانش‌آموزان در نظر گرفته و اجرا کند.

معاونت پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه با تشکیل ادارات کل قرآن، عترت و نماز، امور تربیتی و مشاوره و فرهنگی و هنری سعی دارد برنامه‌های مختلف و جامعی را اجرا کند.

حال با توجه به شرح مختصر ساختار این معاونت، اگر به مجموعه فعالیت یکسال اخیر آن نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که جدای از تغییرات در سطح مدیران ارشد این معاونت، وقوع حادثه تصادف دانش‌آموزان هرمزگانی در اردوی دانش‌آموزی و خسارات جانی و مصدومیت‌های حاصل از آن، مهمترین موضوع در حوزه پرورشی و فرهنگی بود.

این حادثه اعتراضات زیادی را نسبت به عملکرد آموزش و پرورش در ایمن سازی سفرها و ارودهای برون استانی به دنبال داشت و باعث شد والدین دانش‌آموزان در اعزام فرزندان خود به چنین برنامه‌های فرهنگی با دیده تردید بنگرند.

به دنبال وقوع چنین حادثه دردناکی که البته اولین حادثه هم نبوده بلکه در سال‌های گذشته نیز اتفاقات اینچنینی را مشاهده کرده بودیم، وزارت آموزش و پرورش به بازنگری در دستورالعمل اردویی اقدام کرده و مقررات جدیدی را اعمال کرد.

یکی از اقدامات قابل توجه، مهم و در عین حال دیرهنگام در این خصوص، ایجاد مرکز و سامانه کنترل سفرهای اردویی دانش آموزان بود؛ مرکزی که به ادعای مسئولان آموزش و پرورش همه اردوهای دانش‌آموزی در نقاط مختلف کشور را به صورت لحظه‌ای و برخط کنترل و پایش می‌کند و والدین دانش‌آموزان نیز می‌توانند لحظه به لحظه در جریان وضعیت سفر فرزندان خود قرار گیرند.

 

در سایر برنامه‌های آموزش و پرورش در سطوح مختلف فرهنگی و تربیتی می‌توان از برنامه ریزی متمرکز فعالیت‌های اردویی در استانها نام برد؛ ضمن اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام نیز بعد از وقفه طولانی با حضور بیش از 60 کشور جهان به میزبانی کشورمان برگزار شد.

موضوع دیگری که مورد تأکید مدیران ارشد این معاونت قرار دارد، توجه ویژه به مسائل تربیتی و ایجاد محیط شاد و با نشاط در مدارس با محوریت مدرسه و دانش‌آموزان است و برنامه‌هایی را در نظر گرفته شده است که باید منتظر ماند و بازخورد آن را در بین دانش‌آموزان مشاهده کرد.

به گزارش هرمزبان به نقل از فارس، با توجه به اینکه فعالیت‌ها و برنامه‌های خوبی در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش طراحی و برخی اجرایی شده است، باید به این نکته اساسی و شاه بیت فعالیت‌های این حوزه اشاره کرد که هنوز امور تربیتی و پرورشی در آموزش و پرورش شکل واقعی و مطلوب خود را نیافته است و آن طور که انتظار همگان برای مشاهده اثرات مطلوب این فعالیت‌هاست، صورت نگرفته است و این حوزه نیاز به کار بیشتر و طراحی برنامه‌های مطلوب تر و به روز شده تری دارد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید