محمدرضا سنگری: زندگی امام حسن (ع) را در قضیه صلح خلاصه نکنیم

محمدرضا سنگری: زندگی امام حسن (ع) را در قضیه صلح خلاصه نکنیم

هرمزبان – محمدرضا سنگری گفت: در سریال‌سازی درباره زندگی امام حسن مجتبی(ع) نباید فقط صلح ایشان با معاویه مدنظر قرار گیرد، بلکه دیگر سال‌های عمر ایشان نیز می‌تواند منبع آثار متعددی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، محمد‌رضا سنگری، پژوهشگر فرهنگی پیرامون وقایع‌نگاری سینما و تلویزیون از صدر اسلام بیان کرد: معمولا وقتی به شخصیت‌های مذهبی به ویژه ائمه در فضاهای هنری پرداخته می‌شود به چند موضوع پرداخته می‌شود. ابتدا این اینکه آن فیلم یا سریال باید ساختار روایی داشته باشد. منظور اینکه زندگی فرد مورد نظر مورد توجه قرار گیرد. پرواضح است در چنین کارهایی نمی‌توان همه وجوه زندگی فرد مورد نظر را مدنظر قرار داد.

محمدرضا سنگری افزود: نکته دیگر اینکه در کارهایی که در آن شخصیت‌های برتر تاریخ اسلام روایت می‌شود به مخاطب به ویژه مخاطب‌عام توجه می‌شود. همین موضوع سبب می‌شود سازنده از جذابیت‌هایی درماتیک در کارش بهره برد تا بیننده با اثرش ارتباط برقرار کند. یکی از اهرم‌های ویژه استفاده از شخصیت‌هایی است که بتوان در کنار روایت زندگی ائمه به آن توجه کرد، چون به دلیل محدودیت‌هایی که در تصویرسازی از ائمه وجود دارد چنین امری غیر قابل اجتناب است.

این پژوهشگر تاکید کرد: بهترین مثال در این رابطه سریال امام علی (ع) است که مالک اشتر به عنوان شخصیت محوری مد نظر قرار گرفت تا به نوعی با توجه به این کاراکتر بخشی از زندگی حضرت امیر (ع) روایت شود. در سریال امام حسن (ع) نیز پایه و اساس قصه پیرامون موضوع صلح امام حسن (ع) با معاویه بود.

محمدرضا سنگری تاکید کرد: کارگردان برای اینکه بتواند مخاطب را با کار نزدیک کند معمولاً سعی می‌کند شخصیت را با انسان امروز نزدیک کند. همین مسئله باعث خواهد شد نوعی گسست از زمان وجودی آن شخصیت اتفاق بیفتد و اینها تنگناهایی هستند که پیش روی کارگردان وجود دارد.

این نمایشنامه‌نویس ادامه داد: وقتی به الزامات فیلم و سریالی‌سازی نزدیک می‌شویم ناخودآگاه خود را تا حدودی از اسوه‌هایی قرآنی مد نظر دور می‌کنیم. این وضعیت نیز در تمامی کارهایی که به نوعی زندگی ائمه را مدنظر قرار می‌دهند، وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در سریالی که در کشورهای عربی ساخته شد و شبکه‌های وهابی هم آن را بارها پخش کردند، به صورت واقعی ما تحریف را شاهد بودیم چون چهره‌ای که از امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در این مجموعه می‌بینیم کاملا خلاف واقعیت است. بنابراین ضروریست با توجه به چنین تحریفاتی که صورت گرفته اگر قرار است درباره امام حسن (ع) یا دیگر ائمه کاری تولید کنیم باید کارمان برای مردم آموزنده باشد. یعنی تصویرسازی به گونه‌‌ای رخ دهد که از آن بتوان الگو استخراج کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

محمدرضا سنگری بیان کرد: پیشنهاد من این است برای ساخت فیلمی یا سریالی درباره امام حسن (ع) باید به سخنان این حضرت رجوع کرد. در این رابطه کتاب‌های معتبری باید مورد استفاده قرار گیرد تا کاری که تولید می‌شود بتواند الگو و اسوه در اختیار تماشاگر قرار دهد. نکته بعدی این است که در تصویرگری از زندگی امام حسن (ع) تنها روی صلح او با معاویه حرف زده نشود بلکه به دیگر وجوه ایشان نیز توجه شود زیرا امام تنها چند ماه خلافت کرد ‌برای همین سال‌های بسیاری وجود دارد که می‌شود از آن برای سریال‌سازی بهره برد.

وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه چرا ما در تصویرسازی از زندگی ائمه دقیق نیستیم؟ گفت: برای بررسی دقیق زندگی ائمه باید مطالعه و پژوهش کافی انجام داد. برای همین شاید عده‌ای نخواهند در این رابطه زحمت چندانی به خود دهند وگرنه زندگی ائمه از جمله امام حسن مجتبی (ع) در تمامی وجود نکاتی بسیار آموزنده در خود دارد، نکاتی که توجه به هریک از آنها قادر است برای جامعه امروز الگوساز باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید