«هرمزگان» کم‌بهره از مواهب خدادادی و در تمنای مشارکت صنایع در توسعه!/ سهم هرمزگان کجاست؟

استان هرمزگان به عنوان جنوبی‌ترین استان ایران و با برخورداری از انبوهی از مواهب خدادادی اما کم‌بهره از این ظرفیت‌ها است و 300 هزار نفر از جمعیت 1.6 میلیونی آن تحت پوشش نهادهای حمایتی‌اند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از بندرعباس، استان هرمزگان در مقایسه با دیگر استان‌های کشور در موقعیتی کلیدی و منحصربفرد در جنوب ایران اسلامی قرار گرفته و با برخورداری از جزایر متعدد و سواحل طولانی، بنادر و ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری، صنعتی و … به عنوان کانونی‌ترین استان ایران در ابعاد مختلف بشمار می‌رود.

وجود بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران، وجود لایه‌های نفتی اقتصادی و صدها چاه نفت و گاز، پالایشگاه‌های مهم و کلیدی، صنایع آب‌بر، بزرگ‌ترین آبشیرین کن ایران، نیروگاه‌های و واحدهای تولید برق، جزایر، معادن، نقاط بکر گردشگری حاصل از تنوع طبیعی منطقه، سواحل بکر و منحصربفرد و از همه مهم‌تر مردمانی پرمهر، صبور و کم‌توقع سبب شده تا هرمزگان نقطه بکر توسعه ایران اسلامی باشد.

اما بواقع هرمزگان در بهره‌مندی از مواهب خدادادی و سهم خویش از توسعه پایدار ملی، استانی فقیر بشمار می‌رود.

 

هرمزگان در میان 5 استان فقیر ایران

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در این زمینه می‌گوید: بنابر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی متأسفانه هرمزگان در میان یکی از 5 استان اول فقیر ایران بشمار می‌رود و وجود بیش از 300 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی زیبنده استانی‌ که در صدر بهره‌مندی‌های اقتصادی و اجتماعی قرار دارد، نیست.

وی در همین زمینه به خبرگزاری فارس گفت: توزیع ثروت در مقیاس ملی به درستی صورت نگرفته است و حتی با وجود مصوبات دقیق قانونی برای تعیین درصدی از سهم هرمزگان از درآمدهای کلان مالیاتی و … اما همچنان این حق قانونی پرداخت نمی‌شود و هرمزگان گرفتار مجموعه‌ای متنوع از مشکلات و معضلات اجتماعی است که همگی آنها در نتیجه فقدان توسعه یافتگی بوجود آمده است و صنایع مستقر در استان، آن طور که باید و شاید در خدمت توسعه استان نیستند و مردم استان از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره‌مند نمی‌شوند.

 

وضعیت فقر در هرمزگان نتیجه بی‌توجهی دولت‌ها است

احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در خانه ملت نیز در این باره به فارس می‌گوید: هرمزگان در میان 5 استان اول کسب درآمدهای کلان ملی است اما در زمان توزیع اعتبارات و بودجه متأسفانه آن چه حق مردم هرمزگان است، پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: قانون در این زمینه روشن است و در حالی که هر ساله هرمزگان بیش از 5 تا 6 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی و ارزش افزوده و گمرکی و … به حساب خزانه واریز می‌کند و از سوی دیگر مراکزی صنعتی بزرگ در استان مستقر هستند که سالانه هزاران میلیارد تومان درآمد داشته و آن را به حساب خزانه واریز می‌کنند اما عملا برخی از این واحدهای بزرگ صنعتی از دادن مالیات در هرمزگان طفره می‌روند و برخی دیگر نیز با وجود پرداخت مالیات در هرمزگان اما سهمی از آن از سوی دولت‌ها به هرمزگان تخصیص نمی‌یابد.

نماینده مردم بندرعباس همچنین اظهار کرد: اگر دولت روحانی در این 7-8 سال اخیر سهم قانونی هرمزگان از درآمدهایش را پرداخت می‌کرد حداقل 4 هزار میلیارد تومان عاید توسعه هرمزگان اما می‌شد اما متأسفانه این رقم هرگز اختصاص پیدا نکرد و هرمزگان همچنان با محرومیت‌هایش دست و پنجه نرم می‌کند.

 

مدیرکل اقتصادی و دارایی هرمزگان: پرونده مالیاتی بنادر هرمزگان و نفت ستاره در استان نیست!

پیگیری‌های خبرنگار فارس در بندرعباس درباره آخرین وضعیت پرونده‌های مالیاتی صنایع و واحدهای مهم اقتصادی استان به آن جا رسید که متأسفانه دریافتیم دو واحد بزرگ اقتصادی استان یعنی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان (بزرگ‌ترین اداره کل بنادر و دریانوردی کشور) و شرکت نفت ستاره خلیج فارس (بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور) که طبق قانون باید در هرمزگان و به اداره کل امور مالیاتی استان پرداخت شود تا درصدی از آن سهم توسعه استان شود، در تهران پرداخت می‌شود.

مهدی دسینه مدیرکل اقتصادی و دارایی هرمزگان نیز این خبر فارس را تأیید کرد و گفت: نه تنها این دو واحد بزرگ اقتصادی بلکه شماری دیگر از این واحدها نیز همچنان حاضر به آوردن پرونده‌های مالیاتی خود به استان نیستند.

مسؤولان بنادر پاسخ دهند که سهم بنادر هرمزگان از توسعه استان چیست؟

کامران آتین یکی از فعالان اجتماعی هرمزگان در این باره در بندرعباس اظهار کرد: واقعا شرم آور است که سازمان بنادر و دریانوردی که سالانه درآمدی بیش از 8 هزار میلیارد تومان دارد، هیچ سهمی از توسعه استان ندارد. فقط ترافیک سنگین جاده‌ها و مستهلک شدن زیرساخت‌های هرمزگان ناشی از وجود بندر شهید رجایی است که عاید مردم استان می‌شود و مسؤولان سازمان بنادر و دریانوردی باید به مردم استان پاسخگو باشند که چرا نباید پرونده مالیاتی آنها در استان هرمزگان پرداخت شود تا لااقل مردم این استان سهمی از درآمدهای این بندر داشته و از این ناحیه احساس بهره‌مندی کنند.

 

علی احمدی سرچاهی از دیگر فعالان اقتصادی و اجتماعی استان هرمزگان نیز می‌گوید: در پرونده‌ای که اکنون از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در جریان است باید حتما جفاهایی که به هرمزگان در طول این سال‌های اخیر رفته است نیز گنجانده شود. چه منطقی پشت این ماجراست که سازمان بنادر و دریانوردی حاضر نیست تا پرونده مالیاتی بنادر هرمزگان را در همین استان ارائه کند تا سهمی از آن نصیب مردم هرمزگان شود. آیا این اقدام غیرقانونی آنها مصداق ترک فعل نیست؟!

وی اضافه کرد: نمایندگان استان باید از طریق همصدایی با دیگر نمایندگان کشور در مجلس شورای اسلامی وارد عرصه‌ای شوند که مطالبه‌گری از این واحدهای مهم و بزرگ صنعتی و اقتصادی را تبدیل به مطالبه‌ای ملی کنند. چرا هرمزگان در زمینه راه هنوز در مقایسه با دیگر استان‌های کشور در مضیقه است و آن گاه سازمان بنادر و دریانوردی با درآمدی که از هرمزگان کسب می‌کند، در تهران مالیات و عوارض می‌دهد و عملا در هرمزگان حاضر نیست حتی در توسعه جاده متنهی به خود نیز مشارکت کند؟

وضعیت جاده بندر شهید رجایی گواهی بر مظلومیت هرمزگان!

احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان در خانه ملت نیز در این زمینه می‌گوید: سازمان بنادر و دریانوردی در استان خوزستان در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی دهها پروژه مختلف عمرانی، خدماتی، ورزشی و اجتماعی اجرا کرده است اما در هرمزگان که بزرگ‌ترین بندر خود و مهم‌ترین منبع درآمدش قرار دارد، عملا هیچ کمک و مسؤولیت‌پذیری اجتماعی را شاهد نیستیم و حتی پرونده مالیاتی اداره کل بنادر و دریانوردی از سال 96 به تهران منتقل شده است.

 

عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: اگر پرونده مالیاتی اداره کل بنادر و دریانوردی به هرمزگان منتقل شود، حداقل سالی 100 تا 150 میلیارد تومان اعتبار نصیب توسعه هرمزگان می‌شود و با این اعتبار می‌توان سالی دهها کیلومتر راه ساخت اما متأسفانه این سهم قانونی مردم هرمزگان ادا نشده و مسؤولان امر باید در این زمینه نیز پاسخگو باشند.

وی یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های سال جدید نمایندگان استان را پیگیری در این زمینه عنوان کرد و بیان داشت: ما سهم قانونی هرمزگان را طلب می‌کنیم و نیازی به رفتارهای سطحی برخی مسؤولان عالی کشور نداریم. حق قانونی مردم هرمزگان باید داده شود و این رقم سالانه بیش از 400 تا 500 میلیارد تومان به سرجمع اعتبارات استان می‌افزاید و این مهم می‌تواند ریشه فقر و عقب ماندگی را در استان بخشکاند. این اعتبار را می‌توان به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها داد و چهره هرمزگان را متحول کرد و یا می‌توان با آن زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی را تکمیل کرد.

 

مراقب وعده‌های بی پایه آخر دولت باشیم

صادق صالحی از حقوق‌دانان هرمزگانی که مسائل مرتبط با اقتصاد منطقه‌ای را دنبال می‌کند، می‌گوید: برخی مسؤولان دولتی در پایان دولت و با مشاهده مطالبه‌گری‌های منطقی فعالان اجتماعی و نمایندگان ملت برای در امان ماندن از فشارهای حاصل از این مطالبه‌گری‌ها اقدام به دادن وعده‌های بی پایه و اساس و بیان حرف‌هایی نظیر انجام مطالعات و اقدامات اولیه و بررسی‌های لازم و … می‌کنند و یا با اجرای شوهایی نظیر واگذاری و افتتاح‌ نمایشی سعی در معطل نگاهداشتن خواست مردم دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: آنهایی که امروز حاضر به دادن حق مردم هرمزگان نیستند، باید در وعده گاه الهی پاسخ از دست رفتن جان‌های مردم مظلوم استان در جاده‌ها و نبود امکانات و … باشند. 

ایجاد یک مطالبه‌گری ملی

به گزارش فارس، حدود 50 شرکت بزرگ اقتصادی در هرمزگان که فعالیت آنها و منبع درآمدشان در هرمزگان است اما مالیات خود را در خارج از هرمزگان پرداخت می‌کنند و از آن جا که هر ساله سهم مشخصی از درآمد مالیاتی برای استان در نظر گرفته می‌شود و این مبلغ باید وصول شود لذا نبود پرونده این واحدهای بزرگ صنعتی در استان موجب تشدید فشار به دیگر واحدهای صنعتی و تجار و بازرگانان استان می‌شود و به نظر می‌رسد برای توسعه هرمزگان باید راه تازه‌ای جست و آن کشاندن پرونده‌های مالیاتی واحدهای بزرگ صنعتی استان در قالب یک مطالبه به درون استان است تا بتوان منابع بیشتری برای توسعه استان فراهم کرد.

گزارش از مهدی خسروی

انتهای پیام/ 88055

 

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید