دانش‌آموزان علیه استکبار جهانی فضای رسانه‌ای ایجاد می‌کنند

تهران- هرمزبان – معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان امروز با میدان داری تشکل‌ها و گروه‌های جهادی می توانند یک فضای سنگین رسانه‌ای علیه استکبار جهانی ایجاد می‌کنند، بنابراین بخشی از برنامه‌ها باید صرف اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزانی شود که آگاهی لازم را در مقابل رویدادهای ۱۳ آبان ندارند.

۱۳ آبان ماه به مناسبت کشتار جمعی از دانش‌آموزان در نشانه اعتراض به حکومت پهلوی در سال ۵۷ در تقویم رسمی کشور به نام روز دانش‌آموز نامگذاری شده است.

عده‌ای از دانش‌آموزان صبح روز ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۷، در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، برای شرکت در تجمع اعتراضی به دانشگاه تهران رفتند اما در تیراندازی از سوی ماموران مسلح بسیاری از این دانش آموزان نیز به شهادت رسیدند.

روحیه استقامت این دانش‌آموزان این موضوع را یادآوری می‌کند که نوجوانان همواره در رویدادهای مهم کشور نقشی فعال و فراموش ناشدنی ایفا کرده اند.

در واقع ۱۳ آبان در ایران، روز استکبارستیزی و روز حماسه دانش آموزی نامگذاری شده تا هر ساله تمام اقشار جامعه در کنار دانش آموزان، یاد شهدای نوجوان را گرامی داشته و با مرور خاطرات آن سال‌ها و تاثیرگذاری دانش آموزان در تاریخ کشور نقش و وظایف دانش‌آموزان در قبل سرزمین خود را به آنها یادآوری کند.

گرامیداشت روز دانش‌آموز و استکبارستیزی با نواختن زنگ استکبار در مدارس پرشور برگزار می‌شد اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت برگزاری تجمعات انسانی مراسم‌ روز دانش‌آموز نیز همانند سایر برنامه‌ها در فضای مجازی برگزار می شود.

علیرضا کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: برنامه‌های متنوع روز دانش‌آموز امسال به دلیل تعطیلی مدارس و ممنوعیت اجتماعات به صورت پویش‌های دانش‌آموزی در فضای مجازی برگزار می‌شود.

وی افزود: نمایاندن چهره آمریکا در دشمنی با ملت ایران و سایر مسلمانان جهان، برشماری جنایات آمریکا و آشنایی دانش‌آموزان با این جنایات و ابراز تنفر از سیاست های این کشور از مهم‌ترین مسائلی است که در فضای مجازی دنبال می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین بیانیه تشکل‌های دانش‌آموزی آماده شده و قرار است که در فضای مجازی به صورت وسیع پخش ‌شود.

کاظمی به تولیدات دانش‌آموزان نیز اشاره کرد و گفت: همچنین سرودها و نماهنگ‌های تولیدی دانش‌آموزی مناسب با روز ۱۳ آبان نیز آماده شده و در این روز برای دانش‌آموزان منتشر می‌شود.

لزوم آگاهی دانش‌آموزان از  فلسفه ۱۳ آبان

وی در ادامه به دوسیاست کلی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری برنامه‌های ۱۳ آبان اظهار داشت: آگاهی دانش‌آموزان از فلسفه ۱۳ آبان و روز ملی استکبارستیزی یکی از سیاست‌های کشور است، چراکه این روز به عنوان روز ملی در واقع یکی از بخش‌های هویتی کشور است که دانش آموزان باید با آن پیوند برقرار کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۳ آبان بخشی از هویت ملی دانش‌آموزان است، خاطرنشان کرد: برای آگاهی دانش‌آموزان نسبت به این روز ملی باید تلاش شود. همچنین اینکه حضور دانش آموزان در فضای مجازی با کمک خود آنها رصد می‌شود.

دانش‌آموزان پیام‌آوران و فرهنگ‌سازان امروز

کاظمی همچنین درباره نقش دانش‌آموزان این نسل نسبت به رویدادهای کشور گفت: دانش‌آموزان امروز نقش‌های مهم و تاثیرگذاری نسبت به مسائل جامعه دارند، دانش‌آموزان هم حلقه اتصال حاکمیت و خانواده‌ها هستند و هم می توانند پیام آوران و فرهنگ‌سازان خوبی در جامعه باشند.

وی توضیح داد: علاوه بر اینکه دانش‌آموزان می توانند مسائل فرهنگی و هویتی را به درستی بیاموزند، می‌توانند انتقال دهنده این مفاهیم و مسائل به دیگران نیز باشند. به طور مثال دانش آموزان در شرایط شیوع ویروس کرونا می‌توانند با رعایت مسائل بهداشتی و توصیه به دیگران با اقدامات فرهنگی و تبلیغی برای گفتمان سازی نقش اول را در جامعه ایفا کنند؛ چراکه حرف‌شنوی امروز خانواده‌ها از فرزندان قابل توجه است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تولیدات دانش آموزان هم تاثیرگذاری بسیاری بر جامعه دارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش از تمام ظرفیت‌های شبکه شاد و مدارس و دانش آموزان استفاده می‌کند تا نقش دانش آموزان را در جنبه‌های مختلف اجتماعی پررنگ کند.

کاظمی ادامه داد: نقش‌دهی به دانش‌آموزان بخشی از تربیت آنهاست که با تکرار و تمرین محقق می‌شود؛ بنابراین مشارکت دانش‌آموزان در حل مشکلات اقتصادی، بهداشتی، آموزشی و پرورشی کشور می تواند موثر باشد. به طور مثال وزارت آموزش و پرورش اولین رزمایش کمک مومنانه را با مشارکت دانش‌آموزان برگزار کرد و مبلغ ۳۰ میلیارد تومان توسط آنها در زمان تعطیلی جمع شد.

وی افزود: در رزمایش همدلانه هرچند که مبلغ قابل توجهی توسط دانش‌آموزان جمع‌آوری شد اما ماموریت اصلی فرهنگ سازی برای کار خیر در میان نوجوانان است. این کار فرهنگ تعاون، ایثار و کمک را در دانش آموزان نهادینه می کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلس دانش‌آموزی به منظور تکرار نقش‌پذیری در میان دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: برگزاری مجلس دانش‌آموزی در فضای مجازی روحیه مطالبه گری، پرسش‌گری و نقادی را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند.

توجه آموزش و پرورش به ارتقای تاب‌آوری دانش‌آموزان

کاظمی با بیان اینکه ارتقای تاب‌آوری دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیز مورد توجه وزارت آموزش و پرورش است، گفت: آموزش و پرورش نیز باید ابعاد مختلف اجتماعی، روحی و جسمانی دانش‌آموزان را مورد توجه قرار دهد؛ بنابراین بسته سیاستی مدیریت فضای مجازی برای پیشگیری از آسیب در ابعاد جسمانی، روانی، اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان تدوین شده که در زمان کوتاهی به بخش‌های مختلف برای برنامه‌ریزی ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین وزارت آموزش و پرورش مشکلات روانشناختی دانش‌آموزان را هم مدنظر دارد و به همین منظور طرح های همدل، صدای مشاور و پیام مشاور، همچنین فعال بودن مراکز مشاوره و اخیرا خط ملی نماد هم راه اندازی کرده که ۲۴ ساعته پاسخگوی دانش آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: به منظور مدیریت فضای مجازی باید یک سری اقدامات ایجابی و سلبی انجام شود. به طور مثال در حوزه اقدامات ایجابی باید زمینه‌های اشتغال خوب دانش‌آموزان در فضای مجازی را ایجاد کرد.

کاظمی ادامه داد: ایجاد سبدهای متنوع از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در بستر فضای مجازی بهترین راه پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی است. وزارت آموزش و پرورش به همین منظور مدرسه قرآن و شعر و ادب را راه اندازی کرده کرده تا دانش‌آموزان در این فضا بتوانند فعالیت‌های مفیدی داشته باشند.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید